• پنجشنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92051005297

گفت‌وگو با مسعود احمدی در تولد 70 سالگی‌

گفت‌وگو با مسعود احمدی در تولد 70 سالگی‌

مسعود احمدی در سالگرد تولد 70 سالگی‌اش از ورود به دنیای ادبیات و شاعری گفت.

مسعود احمدی در سالگرد تولد 70 سالگی‌اش از ورود به دنیای ادبیات و شاعری گفت.

این شاعر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی نحوه‌ی ورودش به دنیای شاعری، گفت: من در شهرستان ابهر مدرس ادبیات و فلسفه بودم و با توجه به این‌ موضوع و این‌که روش تدریس فلسفه را به همکارانم می‌آموختم، تصمیم گرفتم کتابی درباره‌ی تاریخ اندیشه‌ی بشر برای نوجوانان و جوانان بنویسم. هنگامی که بخش اول این کتاب را برای اظهارنظر به یکی از دوستان فاضل و ذی‌صلاحم نشان دادم، گفت، این‌ها شعرند؛ نه تاریخ اندیشه. در آن زمان من حدودا 30 ساله بودم. پس از آن، با جدیت بیش‌تری ادبیات قدیم و جدید را مورد بررسی قرار دادم. یکی - دو سال بعد، اولین شعرهایم در صفحه‌ی ادبی روزنامه‌ی «کیهان» که روزنامه‌ی روشنفکری آن زمان بود، به چاپ رسید.

احمدی در ادامه عنوان کرد: اولین مجموعه‌ی شعرم با عنوان «زنی بر درگاه» در سال 1360 منتشر شد. «زنی بر درگاه» اثری بسیار تند و تاریک است. در آن زمان من در تهران به تدریس مشغول بودم. پیش از انتشار «زنی بر درگاه»، دو منظومه هم به نام‌های «24 ساعت» (برای کودکان) و «شبنم و گرگ و میش» (برای نوجوانان)، با لحن و زبان عامیانه سروده بودم که هر دو از سوی نشر علم منتشر شدند.

او افزود: آن سال‌ها شعر استاد فقید احمد شاملو بیش از شعرهای دیگران مورد توجه فرهیختگان و روشنفکران بود. در آغازِ کار من نیز مانند بسیاری از شاعرانِ نوآمده، تحت تأثیر ذهنیت زمانه و زبان احمد شاملو بودم، اما به تدریج از زبان‌ شاملو کنده و به زبان اخوان نزدیک شدم و از پی آن در مجموعه‌ی «دونده‌ی خسته» - که به گمانم پنجمین دفتر شعری من است - به استقلال زبانی دست یافتم و در گذر از این مسیر طولانی که تقریبا سی‌و‌اندی سال طول کشید، امیدوارم به سبک شخصی‌ رسیده باشم.

این شاعر در ادامه گفت: چهار سال بعد از انتشار «زنی بر درگاه»، «روز بارانی» را منتشر کردم. بعد از آن هم به ترتیب «برگریزان و گذرگاه»، «دونده‌ی خسته»، «قرار ملاقات» و دیگر آثارم منتشر شدند. در سال 1383 هم مجموعه‌ی شعر «دو سه ساعت عطر یاس» از من منتشر شد، اما متأسفانه از آن زمان تاکنون، 9 سال است کتاب‌های من منتشر نمی‌شوند. مجموعه‌ی مقالات، مجموعه‌ی مصاحبه‌ها و سه مجموعه‌ی شعر من مجوز نگرفته‌اند؛ یعنی دقیقا از زمانی که آقای مسجدجامعی از وزارت ارشاد کنار رفته‌اند، هیچ اثری از من مجوز نشر نگرفته است. کارهایم را که برای چاپ داده‌ام، بعد از 16 - 17 ماه در انتظار مجوز نشر ماندن، گفته‌اند با ضوابط ما منطبق نیست و به آن‌ها مجوز نشر نداده‌اند.

به گزارش ایسنا، مسعود احمدی دهم مردادماه 1322 در کرمان به دنیا آمده است. این شاعر که در کنار شاعری به ویراستاری نیز می‌پردازد، این روزها پی‌گیر درمان بیماری قلبی‌اش است.

کتاب‌های منتشرشده‌ی مسعود احمدی این عنوان‌ها هستند: «24 ساعت» (منظومه برای کودکان)، «شبنم و گرگ و میش» (منظومه برای نوجوانان)، مجموعه‌ی شعرهای «زنی بر درگاه»، «روز بارانی»، «برگریزان و گذرگاه»، «دونده‌ خسته»، قرار ملاقات، صبح در ساک، بر شیب تند عصر، برای بنفشه باید صبر کنی، دو سه ساعت عطر یاس، و همچنین «حرف زیادی» (مجموعه مصاحبه‌های مطبوعاتی)، «دو زن» (گفت‌وگو با آیدا سرکیسیان (شاملو) و اقبال اخوان (مشیری))، «دویدن در تنهایی» (گزیده‌ای دوزبانه).

آثار در دست چاپ این شاعر نیز عبارت‌اند از: «دارم به آخر خودم نزدیک می‌شوم»، مجموعه‌ی شعر، نشر هزار، در دست چاپ / «کابوس»، برگزیده‌ی اشعار (همراه با لوح فشرده‌ی صدای شاعر) نشر تحقیقات نظری، در دست چاپ / «وصیت مرده‌ی بعد از این»، مجموعه‌ی شعر، نشر افراز، در دست چاپ / قدرت زبان و زن، مجموعه‌ی مقاله، نشر آمه، در دست چاپ.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha