• دوشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 92051408058

در نشست سلطانی‌فر با دانشگاهیان چه گذشت؟

در نشست سلطانی‌فر با دانشگاهیان چه گذشت؟

رییس انجمن علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با مسعود سلطانی‌فر پیش از معرفی وی به مجلس گفت: در این جلسه دیدگاه‌هایی را از سوی جامعه‌ی دانشگاهی و علمی کشور به آقای سلطانی‌فر که به نمایندگی از رییس‌جمهور منتخب حضور داشتند، مطرح کردیم.

رییس انجمن علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با مسعود سلطانی‌فر پیش از معرفی وی به مجلس گفت: در این جلسه دیدگاه‌هایی را از سوی جامعه‌ی دانشگاهی و علمی کشور به آقای سلطانی‌فر که به نمایندگی از رییس‌جمهور منتخب حضور داشتند، مطرح کردیم.

دکتر رضا قراخانلو در گفت‌گو با ایسنا، با اشاره به جلسه‌ی برگزار شده با مسعود سلطانی‌فر، اظهار کرد: در جلسه‌ای که یکشنبه گذشته برگزار شد موارد مختلفی را به نمایندگی از انجمن علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی با ایشان در میان گذاشتیم.

وی افزود: در این جلسه که برخی از اعضا دیدگاه‌های دانشگاهیان را مطرح کردند، بر بحث برنامه محور بودن وزارت ورزش و جوانان در دولت پیش رو تاکید شد.

قراخانلو خاطرنشان کرد: متاسفانه وزارت ورزش و جوانان دارای یک برنامه توسعه نیست. برنامه‌ای که باید در اختیار همگان باشد و امکان ارزیابی آن وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که بنا بر گفته‌های مدیران کشور برنامه‌ی وزارت مبتنی بر برنامه پنجم توسعه است، گفت: افراد حاضر در وزارت ورزش، برنامه‌ی پنجم توسعه را بهانه می‌کردند در صورتی که نکات جدی در این برنامه وجود ندارد و یکی از ضرورت‌های مدیریت ورزش، برنامه‌ریزی راهبردی است.

رییس انجمن علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران ادامه داد: در جلسه‌ای که با آقای سلطانی‌فر داشتیم توصیه‌هایی را مبنی بر استفاده از طرح جامع ورزش کردیم. در این جلسه گفتیم اگر قرار است این طرح مورد استفاده واقع شود به‌روز گردد و نکاتی که باید به آن کم یا زیاد شود سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به حضور طولانی‌مدت و پرشمار افراد غیرمتخصص در ورزش تصریح کرد: در این جلسه به حضور این افراد که در ورزش با ادبیات همراه با موهومات و حرف‌های غیرعلمی و غیراخلاقی اشاره کردیم و بر حضور این افراد غیرمتخصص که سبب ایجاد نقاط ضعف بارز در ورزش شده‌اند تاکید کردیم.

رییس انجمن علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه فضای ورزش کشور به گونه‌ای است که وقتی افراد متخصص، علمی و خاک خورده در ورزش حرف‌های ورزشی می‌زنند، حرف‌هایشان به نظر عجیب و غریب می‌آید!

قراخانلو ادامه داد: آن‌چه در کتب و منابع علمی ورزش وجود دارد کم‌تر در فضای ورزش به کار برده شده است. متاسفانه سطحی‌نگری و حرف‌های غیراصولی در ورزش کشور بیداد می‌کند و کار را به جایی رسانده که یک استاد دانشگاه یا فردی دلسوز، باتجربه و اهل ورزش از حضور در فضای ورزش کشور ترس و واهمه دارد.

وی گفت: در جلسه‌ای که با آقای سلطانی‌فر داشتیم به ایشان توصیه کردیم، این وضعیت و فضای حاکم بر ورزش تغییر کند و به نقطه‌ای برسیم که حرف‌های علمی و ورزشی خریدار داشته باشد.

رییس انجمن علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران با اشاره به اولویت‌بندی‌های مهم ورزش کشور تصریح کرد: فضای قهرمانی، کسب مدال و حاشیه‌های وابسته به آن کل ورزش کشور را به دنبال خود می‌کشد، اما توقع از ورزش کشور آن است که به سلامتی جامعه و نشاط مردم نیز توجه داشته باشد.

قراخانلو ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر ورزش همگانی و نشاط مردم در درجه چندم اولویت‌ها قرار دارد و در جلسه بر لزوم توجه به این موارد تاکید داشتیم.

وی هم‌چنین به بیان مباحثی در زمینه‌ی ساخت و سازها در عرصه‌ی ورزش اشاره کرد و به ایسنا گفت: نابسامانی در زمینه‌ی ساخت و سازهایی که پشت سر هم کلنگ زده می‌شوند و تعداد آنها به چند هزار پروژه ناتمام می‌رسد، صدمات بسیاری را به همراه داشته و متاسفانه گویا مانند برخی دیگر از موارد عادی شده است.

رییس انجمن علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران تصریح کرد: گویا همه با این مساله کنار آمده‌اند که میلیاردها تومان صرف بی‌برنامگی‌ها شده است.

قراخانلو یکی دیگر از موارد مطرح شده در آن جلسه را بحث خصوصی‌سازی عنوان کرد و گفت: ما چه زمانی می‌خواهیم به نقطه‌ای برسیم که به معنای واقعی کلمه باشگاه داشته باشیم؟ بسیار روشن است که توسعه ورزش قهرمانی باید یک توسعه باشگاه _ محور باشد. مطمئنا وجود باشگاه‌های استاندارد زیر بنای ورزش قهرمانی است.

وی ادامه داد: در طرح جامع ورزش، بخشی به عنوان نظام جامع باشگاه‌داری آورده شده که از آقای سلطانی‌فر خواستیم به آن توجه داشته باشد.

رییس انجمن علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران افزود: مدیران باشگاه‌ها باید افرادی دارای صلاحیت‌های علمی و تخصصی باشند که از سطحی‌نگری، حاشیه‌ها و روابط غیر اصولی در عرصه‌ی ورزش به دور باشند.

قراخانلو افزود: مساله خصوصی‌سازی چندین سال است که تکرار می‌شود و در این زمینه توصیه کردیم که از ظرفیت مجلس به نحو احسنت استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود 10 سال پیش در طرح جامع ورزش قرار بود طی یک دوره پنج ساله ورزش حرفه‌ای کشور از یک چارچوب برخوردار باشد. متاسفانه در حال حاضر روند حرفه‌ای شدن ورزش کشور کند، نابسامان و پراکنده شده است.

رییس انجمن علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران گفت: با توجه به فشارهای فیفا و AFC، فوتبال ایران مواردی را برای حرفه‌ای شدن در پیش گرفته است، اما در ایران رشته‌های دیگری از جمله والیبال و بسکتبال را داریم که عملکرد خیلی خوبی دارند و باید به روند حرفه‌ای شدن آنها توجه شود.

قراخانلو از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه را عملکرد جزیره‌ای در ورزش دانست و تصریح کرد: موضوع برقراری ارتباط بین مدیریت کلان ورزش کشور با بحث ورزش مدارس هم‌چنان یک موضوع قابل پی‌گیری است که باید به آن توجه شود.

وی هم‌چنین به بحث رفع تعلیق‌ها و حل معضلات انتخابات کمیته ملی المپیک اشاره کرد و گفت: این دسته از موارد باید سریع‌تر حل شود تا آرامش به ورزش کشور بازگردد؛ ما مسابقات مهمی همچون بازی‌های آسیایی و المپیک را در پیش داریم .

رییس انجمن علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران هم‌چنین حمایت از حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی را از دیگر موارد مطرح شده در جلسه عنوان و اظهار کرد: امیدواریم در دولت آقای روحانی، کمک و حمایت لازم از فوتبال انجام شود تا حضور ایران در جام جهانی با کمترین نقص و ضعف باشد. فدراسیون فوتبال باید با آرامش مسیر خود را طی کند، تا بعدها حسرت نتایج ضعیف در جام جهانی را نخوریم.

قراخانلو هم‌چنین به بحث ورزش زنان نیز اشاره کرد و گفت: از جمله موارد مهم مطرح شده در جلسه ضرورت جبران عقب‌ماندگی ورزش زنان بود و تاکید داشتیم که باید به لحاظ ساختاری و مالی به گونه‌ای از ورزش زنان حمایت شود که این عقب‌ماندگی‌ها جبران و بخش زنان بانشاط و قوت فعالیت خود را در ورزش ایران ادامه دهد.

وی در پایان اظهار کرد: در مجموع، در جلسه‌ای که با آقای سلطانی‌فر داشتیم به مواردی چون برنامه محوری و نگاه علمی به ورزش، شایسته‌سالاری و به کارگیری تمام ظرفیت‌های انسانی در ورزش و دور کردن ورزش از فضای سطحی‌نگری و حاکم کردن نگاه اخلاقی در این عرصه تاکید داشتیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha