• چهارشنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 92053017603
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

مسجد عبدالله بن عمر از نخستین مساجد صدر اسلام در ایران

مسجد عبدالله بن عمر از نخستین مساجد صدر اسلام در ایران

ایسنا/کرمانشاه امروز 30 مرداد برابر با 21 آگوست است که در گاهشمار جهانی به نام روز مساجد نامگذاری شده، روزی که یادآور اماکنی مقدس و روح بخش برای ارتباط بندگان با خداوند یکتاست.

امروز 30 مرداد برابر با 21 آگوست است که در گاهشمار جهانی به نام روز مساجد نامگذاری شده، روزی که یادآور اماکنی مقدس و روح بخش برای ارتباط بندگان با خداوند یکتاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، ٢١ آگوست که مصادف است با به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها، بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

مسجد که از آن به عنوان پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان یاد می‌شود، مکان مقدس، پاک و منزهی است که بیانگر وحدت، هماهنگی، یکپارچگی و انسجام مسلمین در صفوف به هم چسبیده نماز جماعت است.

اما در این گزارش که به بهانه روز جهانی مساجد تهیه شده، می‌خواهیم از مسجد عبداله بن عمر به عنوان نخستین مسجد ساخته شده در این منطقه و یکی از نخستین مساجد صدر اسلام در کشور ایران یاد کنیم.

علیرضا مرادی بیستونی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، به بیان ویژگی‌های منحصر به فرد مسجد عبداله بن عمر، پرداخته است.

او افزود: مسجد عبداله بن عمر یکی از مساجد صدر اسلام است که در روستای شالان از توابع ریجاب واقع شده است. شالوده این بنا بر روی بنایی قبل از اسلام ساخته شده است.

مرادی بیستونی در خصوص بنای این مسجد تاریخی، اظهار کرد: پلان مسجد به شکل مستطیلی است که طول آن 18 متر و به عرض آن 107 متر است.

او یادآور شد: در داخل شبستان مسجد، هشت ستون در دو ردیف به موازات هم قرار دارند، این ستون‌ها از نظر شکل دو نوع هستند. چهار ستون چهار ضلعی به ابعاد 75 در 75 سانتی متر که تا سقف به یک اندازه هستند و چهار ستون دیگر که در یک امتداد قرار دارند که هر یک از سه بخش تشکیل شده‌اند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: بخش نخست که از کف مسجد تا 30 سانتی متر شروع می‌شود و به صورت چهارگوش است. پس از آن تا ارتفاع 2.20 متری به شکل استوانه‌ای درآمده و در بخش سوم ساقه ستون مجدداً به شکل چهارضلعی دیده می‌شود، در بالای این دو ردیف ستون دو الوار تراشیده شده ضخیم انداخته‌اند و سپس تیرهای افقی مسجدی روی آن دو قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: محراب این مسجد برخلاف سایر مساجد اسلامی از دیوار جنوبی بیرون نیامده بلکه به وسیله گچبری به دیوار مسجد اضافه شده است. منبر مسجد پشت به محراب ساخته شده و مصالح آن از سنگ و گچ است و این منبر دارای پنج پله است.

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: منار مسجد مدت‌ها بعد از ایجاد بنا، در قسمت جنوب غربی پشت بام ساخته شده که راه ورودی به مناره هم از پشت بام مسجد است.

وی ادامه داد: این منار دارای 21 پله مثلثی شکل است که در بالای آن نیز گنبدی مخروطی قرار دارد. مدخل مناره دارای طاق گهواره‌ای شکل بوده و نمای خارجی آن در قسمت فوقانی با چوب و گچ تزئین شده است.

مرادی بیستونی تصریح کرد: این مسجد تاریخی که در ارتفاع بالایی از دره ریجاب در روستای شالان قرار دارد، دارای محیطی بسیار آرام و دل نشین است به گونه‌ای که بسیاری از مردم منطقه به منظور احترام خاصی که برای این مسجد قائلند و همین طور برای زدودن خستگی کار روزمره در روزهای مختلفی از هفته به سوی این مسجد می‌روند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha