• شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 92060200671
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

شیر مادر، ماده­‌ای با ارزش و کم‌نظیر برای کودکان

شیر مادر، ماده­‌ای با ارزش و کم‌نظیر برای کودکان

ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس کودکان مرکز بهداشت و درمان خراسان جنوبی گفت: شیر مادر، ماده‌ای با ارزش و کم نظیربرای کودکان و دارای فواید بی‌شمار برای نوزاد و مادر است.

کارشناس کودکان مرکز بهداشت و درمان خراسان جنوبی گفت: شیر مادر، ماده‌ای با ارزش و کم نظیربرای کودکان و دارای فواید بی‌شمار برای نوزاد و مادر است.

مریم چوپانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان‌جنوبی، گفت: شیر مادر بهترین و کاملترین غذا برای نوزادان، شیرخواران و کودکان تا پایان 2 سالگی است.

چوپانی گفت: تغذیه انحصاری شیرخوار با شیر مادر از بدو تولد تا پایان 6 ماهگی و با ادامه شیر مادر همراه با تغذیه تکمیلی تا 2 سالگی، رشد و تکامل کودک را تامین می­‌کند.

وی افزود: به علت وجود آب کافی در شیر مادر به ویژه ابتدای شیر، تشنگی شیرخوار برطرف و اشتهای او تحریک می‌شود، لذا با تغذیه انحصاری با شیر مادر به مدت 6 ماه تمام در شرایط اقلیمی خیلی گرم نیازی به آب و آب قند نیست.

کارشناس کودکان مرکز بهداشت و درمان خراسان جنوبی اظهار کرد: تغذیه با شیر مادر روشی بی­‌نظیر برای تامین غذای مناسب به منظور رشد و تکامل مطلوب شیرخواران است.

وی ادامه داد: شیر مادر باعث تکامل سیستم ایمنی بدن کودک می‌شود و حاوی آنتی بادی و از نظر اسلام اولین تغذیه حلال و طیب برای کودکان است.

چوپانی اظهار کرد: جلوگیری از بیماری­‌های عفونی، اولین واکسن نوزاد، تامین نیاز غذایی شیرخوار در6 ماه اول، سهل‌الهضم بودن، جلوگیری ازسوء تغذیه و آلرژی و آسم در کودک، کاهش احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در بزرگسالی، تغییر ترکیب شیر متناسب با رشد شیرخوار در هر وعده شیردهی، افزایش ضریب هوشی درحد 9 واحد، ایجاد رابطه عاطفی بین مادر و فرزند، گرم و در دسترس بون از جمله مزایای شیر مادر برای فرزند است.

وی تصریح کرد: کاهش مرگ و میرناشی از بیماری­‌های اسهالی و عفونت­‌های گوارشی به میزان 25 برابر کمتر از کودکان تغذیه شده با شیر مصنوعی از دیگر مزایای شیر مادر برای کودک است.

کارشناس کودکان مرکز بهداشت و درمان خراسان جنوبی بیرجند اظهار کرد: انقباض رحم و کاهش خونریزی پس از زایمان، جلوگیری از حاملگی در صورت تغذیه انحصاری با شیر مادر، کاهش سرطان پستان، از دست دادن وزن اضافه شده طی حاملگی و مناسب شدن اندام، راحت بودن مادر، ایجاد روابط عاطفی محکم بین مادر و فرزند، آرامش و رضایت مادر نیز از جمله مزایای شیر دادن مادر به فرزند برای مادر است.

چوپانی خاطرنشان کرد: همچنین هزینه خرید شیر مصنوعی و غذاهای آماده برای شیرخواران محروم از شیر مادر به مراتب بیش از هزینه تغذیه صحیح مادر در دوران شیردهی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha