• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92060604207
  • خبرنگار : 71503

جدیدترین اظهارات کیانوش عیاری درباره‌ی سرنوشت نمایش «خانه پدری»

 جدیدترین اظهارات کیانوش عیاری درباره‌ی سرنوشت نمایش «خانه پدری»

کیانوش عیاری گفت: به گرفتنن مجوز برای «خانه پدری» چندان امیدی ندارم.

کیانوش عیاری گفت: به گرفتنن مجوز برای «خانه پدری» چندان امیدی ندارم.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کارگردان سینمای ایران همچنین اظهار امیدواری کرد: در شرایط جدید ابهاماتی که درباره این فیلم به وجود آمده است، برطرف شود.

نشست نقد فیلم «خانه پدری» با موضوع «نقش تاثیرگذار هنر در اشاعه اخلاق» شامگاه 5 شهریور ماه در انجمن ایرانی اخلاق علوم و فناوری برگزار شد، کیانوش عیاری در این نشست، با اشاره به حواشی که برای نمایش و سرانجام توقیف این فیلم بوجود آمد،یادآور شد: می‌خواستند فیلم از قسمت دوم شروع شود و قسمت اول که دختر جوان به دست پدر و برادرش کشته می‌شود، حذف شود و به جای آن این اتفاقات برای تماشاگر در ابتدای فیلم به صورت نوشته نمایش داده شود و چون این صحنه‌ها افکار عمومی را جریحه‌دار خواهد کرد، پخش نشود.

وی گفت: فیلم «خانه پدری» در سال 89 با مشارکت ناجی هنر ساخته شد که به دلیل سوء تفاهمات به وجود آمده توقیف شد. که امیدی هم به رفع توقیف آن ندارم.

عیاری تصریح کرد: من در این فیلم سعی نکردم تقارن‌های تاریخی به وجود بیاورم. کوشش کردم تاریخ‌ها کوچکترین شائبه تقارن را برای بیننده به وجود نیاورند. در فیلم‌های دیگرم هم تصمیم نداشتم این کار را انجام دهم. بسیاری از قسمت‌های فیلم بستگی به نگاه تماشاگر دارد که چه معنایی از فیلم می‌تواند، دریافت کنند.

وی اذعان داشت: فکر می‌کنم صحنه‌هایی که در این فیلم وجود دارد، خشن‌تر از چیز‌هایی نیست که در سال‌های اخیر در سینمای ایران نشان داده‌اند. چون من در خانه خودم پنهان هستم، بسیاری از فیلم‌ها را ندیدم اما برخی از دوستان معتقدند صحنه‌هایی به مراتب خشن‌تر در فیلم‌های دیگر که چند سال گذشته به نمایش گذاشته شده است، را دیده‌اند.

عیاری با اشاره به فیلم «خانه پدری»،گفت: پدر خانواده تعزیه خوانی‌ هم انجام می‌داده است که آن را در مونتاژ حذف کردم که به سوء‌تفاهمات مختلف دامن نزدند. اسم فیلم نیز حساسیت‌هایی به همراه داشت.

به گزارش ایسنا،این کارگردان سینما در بخش دیگری از سخنانش گفت: لعنت بر فیلم‌سازی که بخواهد با صحنه‌های فیلم، معانی را به مخاطب دیکته کند. من هیچ گاه نخواستم معانی خاصی را در فیلم‌هایم به بیننده القا کنم زیرا معتقدم این کار دروغ‌، شرم‌آور ‌، نوعی دزدی و غیر اخلاقی است.

عیاری درباره واقعیت‌ داشتن موضوع فیلم‌نامه‌اش بیان کرد: در تحقیقاتم متوجه شدم که این اتفاقات در دنیای واقعی رخ داده است، اما موضوعی که به صورت دقیق در فیلم بیان شده است رخ نداده است.

او درباره بازی مهران رجبی در فیلم «خانه پدری» گفت: من مهران رجبی را از جمله بازیگران انگشت‌شمار سینمای ایران می‌بینم که به بهترین شکل دیالوگ‌ها را مطرح می‌کند. نقش او در «خانه پدری» یکی از بازی‌های خوب مهران رجبی است. من در سه فیلم «روزگار غریب» ،‌ «بیدار شو آرزو» و «خانه پدری» از او استفاده کردم که به راحتی قابلیت به وجود آمدن تفاوت‌ها را در نقش‌هایش داشته است به نظر من بازی او در این فیلم بازی بسیار خوبی است.

عیاری درباره روانشناسی در سینما گفت: سعی می‌کنم به مقوله روان شناسی در سینما وارد نشوم. اما هر شخصیتی که در فیلم وجود دارد در روان شناسی تعریفی دارند.

دکتر معین رئیس انجمن اخلاق در علوم و فناوری در ادامه این نشست گفت: خرافات در دین می‌تواند دلایل و منشا این موارد باشد. مهم است که واقعیت‌ها با زبان هنر بیان شود و در روح جامعه و انسان تاثیرگذار باشد. این فیلم بیانگر پیوند هنر و اخلاق است که با استفاده از هنر می‌خواهد صادقانه به بازآفرینی و بیان آن بپردازد. انتخاب این فیلم به عنوان موضوع اخلاق و هنر انتخاب درستی بوده است. یکی از بدترین نوع بداخلاقی‌ها که جنایت انسان است، در آن مطرح شده است که منشا آن، تعصب‌های کور است.

وی ادامه داد: با توقیف این فیلم مساله حل نمی‌شود واقعیت‌ها را باید بیان کرد نه آنکه کتمان کرد. به نظر من باید این مسائل مطرح شود تا شاید این فرهنگ اصلاح شود. این فیلم درست روی یکی از حساس‌ترین تبعیض‌هایی که بین مردان و زنان در یک جامعه مرد سالار وجود دارد، گذاشته است و من فکر می‌کنم این موضوع اصلی فیلم بوده است.

کیانوش عیاری گفت: «خانه پدری» دغدغه‌ای است که بیش از انقلاب داشتم . نقطه منشا این مسائل در خوزستان هم به فراوان وجود دارد، این سوژه در طول سی سال گذشته برای اولین بار مطرح می‌شود.

او همچنین گفت: من علاقه‌ای به نشان دادن خشونت که می‌دانم تماشاگر را اذیت می‌کند ندارم اما ضرورت داشت در این فیلم در کنار سادگی خشونت و صبوری هم به رخ تماشاگر کشیده شود.

عیاری در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره سرانجام اکران فیلم «خانه پدری» گفت: باید منتظر ماند تا ببینیم چه می‌شود، مدیر جدید سینمایی تازه مشخص شده است اما من به گرفتن مجوز برای این فیلم چندان خوش‌بین نیستم.

به گزارش ایسنا،این فیلم که یازدهمین اثر بلند سینمایی کیانوش عیاری است، وقایع خود را از 1310 آغاز می‌کند و آن‌ها را تا امروز ادامه می‌دهد. موسسه «ناجی هنر» تهیه‌کننده «خانه پدری» است و بازیگرانی مانند مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی، حسین فلاح و... در آن ایفای نقش کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha