• دوشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92061810852
  • خبرنگار : 71359

آلیا با اشاره به انتقادات وارده به یک طرح مجلس:

طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، هنوز مبدل به قانون نشده است

طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، هنوز مبدل به قانون نشده است

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم تهران در مورد طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده گفت: متاسفانه در برخی موارد اظهارنظرهایی خاص باعث ایجاد شائبه می‌شود.

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم تهران در مورد طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده گفت: متاسفانه در برخی موارد اظهارنظرهایی خاص باعث ایجاد شائبه می‌شود.

فاطمه آلیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد حاشیه‌های ایجاد شده در مورد طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده که گفته می‌شود مواردی از قبیل محدودیت‌های استخدام برای دختران مجرد و بانوان بدون فرزند در آن گنجانده شده است، گفت: در مورد سیاست‌های جمعیتی آنچه که تاکنون تصویب شده، قانون شده و می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم اصلاحیه‌ای است که تسهیلات برای فرزند سوم به بعد خانواده‌ها را مقرر می‌کند و محدودیت‌هایی نظیر نداشتن بیمه و حق اولاد برای فرزند چهارم را حذف می‌کند.

آلیا ادامه داد: این مساله در اوایل کار مجلس نهم در سال 91 مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد. در حال حاضر این تنها قانون تغییر کرده برای اجرای سیاست‌های جدید جمعیتی در کشور است که تسهیلات فرزند سوم به بعد را مقرر می‌کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد موضوعاتی نظیر طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده گفت: موارد دیگری که این روزها به خصوص پرداختن به آن بسیار شدت گرفته است، اغلب موضوعاتی است که صرفا اظهارنظر اشخاص است و حتی هنوز در کمیسیون‌ها هم مطرح نشده چه برسد به اینکه به صحن بیاید، رد و اصلاح شود و مورد تصویب قرار گیرد. آن چیزهایی که مطرح شده تنها طرح‌های پیشنهادی است که البته متولیان متفاوتی دارد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه طرحی تحت عنوان طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در کمیسیون بهداشت مطرح شده است، گفت: یک بخش از این طرح مربوط به سیاست‌های اشتغال است، یک بخش آن مربوط به تسهیلات تشکیل خانواده است بخش دیگری در مورد تسهیلات متاهل‌هاست و در کل این طرح تنها پیشنهاداتی است که هنوز جرح و تعدیل کمیسیون‌ها بر آن اعمال نشده است.

وی با اشاره به روند بررسی و تصویب یک طرح تا تبدیل شدن آن به قانون گفت: بعد از اینکه طرح در کمیسیون تصویب شد، باید به صحن علنی بیاید و در آنجا مذاکرات به صورت مستقیم به سمع مردم خواهد رسید. تازه بعد از جرح و تعدیل‌های صحن و تصویب آن، طرح به شورای نگهبان می‌رود و بعد از آن احتمالا به صورت قانون در خواهد آمد اما اینکه در این پروسه طرح چه تغییراتی کند، اصلا مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه مواردی نظیر سن اشتغال، قائل شدن اولویت برای سرپرستان خانوار و مواردی از این دست از جمله پیشنهاداتی است که در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده آمده است، گفت: با این وجود هیچ حرف قطعی در مورد طرح زده نشده و بنابراین همه آن چیزی که گفته می‌شود، اغلب در قالب اظهارنظرهای شخصی است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری به نمایندگان در مورد سیاست‌های جمعیتی، ادامه داد: یکی از کارگروه‌هایی که در رابطه با اصلاح سیاست‌های جمعیتی ایجاد شده، کارگروهی است که به ریاست دکتر قاضی‌زاده از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس تشکیل شده و در جلسات آن از کارشناسان قوه قضاییه و مجریه، وزارت بهداشت، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز امور زنان، مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان حضور داشتند و در مورد بازنگری در سیاست‌های جمعیتی به بحث و گفت‌وگو پرداختند، اما این تنها کارگروهی نیست که برای نوشتن طرحی در مورد بازنگری در سیاست‌های جمعیتی تشکیل شده است.

نماینده مردم تهران در مورد سایر کارگروه‌ها گفت: یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی به تازگی در اظهارنظری گفته است که مساله بازنگری در سیاست‌های جمعیتی یک مساله فرهنگی است؛ لذا کمیسیون فرهنگی به دنبال طرح دیگری است که موضوع را به صورت جامع و جدید مطرح کند. یعنی احتمالا طرح دیگری طراحی خواهد شد و به هیات رییسه ارائه می‌شود تا هیات رییسه آن را جهت بررسی به کمیسیون‌های دیگر ارجاع دهد.

آلیا با تاکید بر اینکه لازم است کمیسیون مشترکی شامل اعضای کمیسیون بهداشت، اجتماعی و فرهنگی برای تدوین طرح جامعی در مورد بازنگری در سیاست‌های تنظیم جمعیت ایجاد شود، گفت: چند هفته قبل آقای عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس جلسه‌ای با رسانه‌ها داشتند و در آن جلسه تاکید کرده‌اند که طبق اظهارات رهبری در مورد تهدیدات جمعیتی ایشان آمادگی دارند که پیش‌قدم شوند و کارگروه ویژه‌ای برای این موضوع تشکیل دهند.

نماینده مردم تهران با تاکید بر لزوم طراحی یک طرح جامع در مورد بازنگری در مورد سیاست‌های جمعیتی و خانواده نیز گفت: با این وجود چنین طرحی هنوز به سرانجام نرسیده و آماده تقدیم به مجلس نیست هرچند که در دستور کار کمیسیون بهداشت به این موضوع اشاره شده است، اما هنوز طرحی به هیات رییسه داده نشده و به دست نمایندگان هم نرسیده است.

آلیا ادامه داد: ممکن است پیشنهاداتی در مورد سیاست‌های اشتغال و فرزندآوری وجود داشته باشد که برخی کارشناسان موافق و برخی مخالف آن باشند. اما لازم است که کلیه صاحبنظران در حوزه‌های جامعه‌شناسی، مطالعات زنان، اشتغال، حقوق، روانشناسی و نظایر آن پیشنهادات خود را در اختیار مجلس بگذارند تا طراحی و بررسی طرح جامعی در مورد بازنگری در سیاست‌های جمعیتی امکان‌پذیر شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به جلسه‌های متعدد کارشناسان مختلف با کارگروهی که دکتر قاضی‌زاده ریاست آن را به عهده دارد، گفت: خانم دکتر خزعلی رییس شورای فرهنگی – اجتماعی زنان و خانم دکتر حاج‌علی نماینده مرکز امور زنان و خانواده در جلسه این کارگروه به طور منظم شرکت داشتند.

وی با بیان اینکه احتمال دارد طرح جامعی در مورد سیاست‌های جمعیتی طی ماه‌های آینده آماده و به مجلس تقدیم شود، گفت: به خاطر ابعاد زیادی که مساله تنظیم جمعیت شامل آن می‌شود، لازم است که کمیسیون مشترکی برای طراحی و بررسی چنین طرحی ایجاد شود.

آلیا در پایان مجددا تاکید کرد آنچه در روزهای اخیر شاهد آن هستیم، اظهارنظر افراد از منظر شخصی خودشان است و البته محترم است اما هنوز تبدیل به قانون نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha