• یکشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062415068
  • خبرنگار : 71129

زرادخانه‌های تسلیحات کشتار جمعی اسرائیل در کانون توجه

زرادخانه‌های تسلیحات کشتار جمعی اسرائیل در کانون توجه

پس از عضویت سوریه در سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی، حال چشم‌ها به زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی رژیم صهیونیستی دوخته شده است و این احتمال وجود دارد که آمریکا و روسیه از این رژیم بخواهند تا فعالیت زرادخانه‌های خود را متوقف کند.

پس از عضویت سوریه در سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی، حال چشم‌ها به زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی رژیم صهیونیستی دوخته شده است و این احتمال وجود دارد که آمریکا و روسیه از این رژیم بخواهند تا فعالیت زرادخانه‌های خود را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشا تودی، اخیرا اسناد و مدارک فاش شده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نشان داد، اسرائیل به صورت محرمانه زرادخانه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی خود را چند دهه قبل ساخته است.

در این اسناد همچنین آمده است، بسیاری از کشورهای عربی دولت تل‌آویو را به داشتن تسلیحات اتمی متهم کرده‌اند.

بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با اشاره به گزارش فاش شده سیا درباره برنامه تسلیحات شیمیایی اسرائیل گفت: تسلیحات شیمیایی سوریه تنها عامل بازدارنده در مقابل تسلیحات اتمی اسرائیل است. این تسلیحات، بازدارنده هستند و هم‌اکنون زمان آن برای دولت سوریه فرا رسیده که به پیمان کنوانسیون تسلیحات شیمیایی بپیوندد و نشان دهد که مایل است مخالفت خود را با تسلیحات کشتار جمعی ابراز کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز که متحد اصلی و حامی سوریه است، روز سه‌شنبه گفت: مشخص است که سوریه تسلیحات شیمیایی دارد و همواره به آن به عنوان یک عامل بازدارنده علیه تسلیحات اتمی اسرائیل می‌نگرد.

جعفری پنجشنبه هفته گذشته با تاکید بر اینکه اسرائیل مالک تسلیحات شیمیایی است اما هیچکس درباره آن صحبت نمی‌کند، افزود: خط اصلی تسلیحات کشتار جمعی، تسلیحات اتمی اسرائیل است.

چنین اظهارنظرهایی بحران تسلیحات شیمیایی سوریه را در یک دورنمای جدید قرار داده است. دولت آمریکا برای چندین دهه از گفت‌وگو درباره تسلیحات اسرائیل که شامل کلاهک‌های اتمی نیز است، امتناع کرده اما مطرح شدن این مساله در جامعه بین‌الملل، باعث می‌شود تا دولت دمشق احتمالا دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ‌آمریکا را در موضعی دشوار قرار دهد.

آمریکا پیشتر در این باره از خود واکنش نشان داده است به طوری که جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که "واشنگتن هیچ‌گاه نمی‌پذیرد که دولت سوریه را با دموکراسی مترقی اسرائیل (!) مقایسه کند چرا که دولت تل‌آویو از گاز شیمیایی برای کشتار مردمش استفاده نمی‌کند."

مقام‌های رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه درباره اتهامات مربوط به مالکیت سلاح کشتار جمعی اظهارنظر نکرده و مدعی‌اند دولت تل‌آویو با تهدیدهای دائمی از جانب کشورهای خاورمیانه مواجه است.

رژیم صهیونیستی در سال 1993 میلادی کنوانسیون تسلیحات شیمیایی را امضا کرد اما هرگز آن را تایید و اجرایی نکرد. هم‌اکنون نگاه‌ها به سوی تل‌آویو است که آیا این معاهده و کنوانسیون تسلیحات بیولوژیکی را تایید خواهد کرد یا خیر.

جاناتان پلد، سخنگوی رژیم صهیونیستی گفت: برخی از این اظهارنظرها موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند و به طرز آشکاری خواستار نابودی ‌آن هستند. اسرائیل نمی‌تواند نسبت به چنین تهدیدهایی بی‌اعتنا باشد.

با وجود آنکه کنوانسیون سلاح شیمیایی توسط 189 کشور امضا و تایید شده، اما تنها هفت کشور از پیوستن به آن امتناع می‌کنند.

سفیر سوریه در سازمان ملل روز پنچشنبه گفت که کشورش به صورت فنی به این کنوانسیون پیوسته است. سازمان ملل نیز امروز اعلام کرد که عضویت دمشق در کنوانسیون منع گسترش تسلیحات شیمیایی رسما از 14 اکتبر (22 مهر) آغاز می‌شود.

وی پس از ارائه اسناد و مدارک موجود به سازمان ملل گفت: هم‌اکنون سوریه به صورت قانونی به این کنوانسیون پیوسته است. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه حکمی را امضا کرده که معرف پیوستن کشور به این کنوانسیون است.

همچنین ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی سوریه را مطلع کرد که دمشق به این کنوانسیون پیوسته است.

در شرایطی که سوریه به کنوانسیون منع گسترش تسلیحات شیمیایی پیوسته‌ است، آنگولا، میانمار، مصر، کره‌شمالی و سودان جنوبی و نیز رژیم صهیونیستی همچنان خارج از این کنوانسیون هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha