• پنجشنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 92062818052
  • منبع : نمایندگی فارس

بزرگداشت صدمین سال تاسیس دبیرستان نمازی شیراز

بزرگداشت صدمین سال تاسیس دبیرستان نمازی شیراز

ایسنا/فارس صدسال، یعنی یک‌ قرن، فاصله‌ای که در آن خیلی‌ها به‌ دنیا می‌آیند و بسیاری هم از دنیا می‌روند و البته تنها نام‌های نیک، کردارهای نیک، پندارهای نیک و... به‌ یادگار می‌ماند و گاه بدی‌ها نقل می‌شود برای عبرت دیگران، گاه با نام بردن از بدان،‌ گاه بی‌ یادآور نامشان.

صدسال، یعنی یک‌ قرن، فاصله‌ای که در آن خیلی‌ها به‌ دنیا می‌آیند و بسیاری هم از دنیا می‌روند و البته تنها نام‌های نیک، کردارهای نیک، پندارهای نیک و... به‌ یادگار می‌ماند و گاه بدی‌ها نقل می‌شود برای عبرت دیگران، گاه با نام بردن از بدان،‌ گاه بی‌ یادآور نامشان.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، امروز و در آستانه صدسالگی دبیرستانی که بسیاری از شیرازی‌های دیروز و امروز، خاطراتی از آن دارند، خشت خشت این بنا، گفته و ناگفته‌های بسیاری در دل نهان کرده‌اند.

آموزشگاه نمازی، نقل کننده خاموش درس‌های بزرگی است، آموزشگاهی که جزو اولین آموزشگاه‌های خیرساز شیراز محسوب می‌شود و خیری که آن را بنا گذاشت، پایه شناسایی و رشد استعدادهای بسیاری از میان بچه‌های بی‌بضاعت آن روزگار شیراز شد، بچه‌هایی که بسیاری از آنان سطوح عالی تحصیلی و مدارج بالای علمی را طی کردند و خود بانی خیر شدند و به ماندگاری نمازی کمک کردند.

امروز در آستانه روزی قرار داریم که باید بار دیگر تمام قد بایستیم و به احترام خاندان نمازی و تمام خیرانی که خیر را برایمان به‌خوبی هجی کرده‌اند، کلاه از سر برداریم.

خیرانی که بانی خیر شدن را درست درک و تفسیر کردند، ایجاد مدرسه‌ای برای بی‌بضاعت‌ها، برای آنانکه مدرسه ندارند، برای آنانکه پول مدرسه رفتن را ندارند و .... تامین هزینه‌های تحصیل و حتی پوشاک و گاه خوراک آنان و .... امروز پس از صد سال، گاه می‌بینیم که مدارس و آموزشگاه‌های خیرساز، مسیری دیگر را طی کرده و محلی برای تحصیل ثروت عده‌ای شده است و ....

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در خصوص آموزشگاه نمازی شیراز گفت: دبیرستان نمازی از اولین مدارس خیرساز فارس و شیراز محسوب می‌شود که 13 رجب سال 1332 قمری، مصادف با 1292 شمسی، توسط خاندان نمازی در این شهر احداث و راه‌اندازی شد.

روزی‌طلب گفت: ابتدا این آموزشگاه با 4 کلاس درس و پذیرش یکصد دانش‌آموز بی‌بضاعت، راه‌اندازی شد و در سال 1300 شمسی، یعنی 8 سال بعد از تاسیس، اولین کلاس ششم ابتدایی نیز در آن افتتاح و از خرداد 1301 دانش‌اموزان این آموزشگاه رسماً در امتحانات نهایی دوره ابتدایی شرکت داده شدند.

وی اضافه کرد: خرداد ماه 1315 تمام پنجاه و شش داوطلب امتحانات رسمی نهایی این آموزشگاه قبول شده و از مهرماه سال 1314 نیز رسماً دوره متوسطه آموزشگاه نمازی راه‌اندازی شد.

روزی‌طلب یادآور شد: بی‌تردید باید خاندان نمازی مورد تجلیل قرار گیرند، خاندانی که بنیان‌گذار بسیاری از نیکی‌ها از جمله بیمارستان‌های نمازی و خلیلی و آموزشگاه‌های متعددی در این شهر بودند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس تصریح کرد: به‌ مناسبت صدمین سال تاسیس دبیرستان نمازی در شیراز، مراسم بزرگداشتی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، در این آموزشگاه برگزار می‌شود.

روزی‌طلب گفت: در اولین روز از ماه مهر، زنگ آغاز دومین قرن از فعالیت آموزشگاه نمازی با حضور تعدادی از دانش‌آموزان قدیم این آموزشگاه و دانش‌آموزان فعلی آن، به‌ صدا در خواهد آمد.

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش فارس رونمایی از کتاب صدساله و نمایشگاه‌های مختلف عکس و اسناد تاریخی این آموزشگاه، از دیگر برنامه‌های این روز خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha