• جمعه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 92062918189
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران:

تشخیص زودهنگام آلزایمر از تشدید بیماری پیشگیری می‌کند

تشخیص زودهنگام آلزایمر از تشدید بیماری پیشگیری می‌کند

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با بیان اینکه آلزایمر بیماری دوران سالمندی است، اظهار کرد: هر یکسال پیشگیری و شناخت زودهنگام آلزایمر، معلولیت ناشی از این بیماری را پنج سال به تعویق می اندازد.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با بیان اینکه آلزایمر بیماری دوران سالمندی است، اظهار کرد: هر یکسال پیشگیری و شناخت زودهنگام آلزایمر، معلولیت ناشی از این بیماری را پنج سال به تعویق می اندازد.

معصومه صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه با شناسایی ریزفاکتورهای عامل هر بیماری می توان از بروز آنها پیشگیری کرد، اظهار داشت: در بروز آلزایمر که به عنوان یکی از بیماری های شایع در عصر حاضر شناخته می شود نیز ریزفاکتورهای گوناگونی دخالت دارد از جمله مهمترین آنها سن افراد است به طوری که آلزایمر بیماری دوره سالمندی است و با افزایش سن در حدود 60 سال به بالا احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد و بین 20 تا 30 درصد موارد ژنتیکی می تواند باعث ایجاد بیماری آلزایمر در اشخاص شود.

وی تغییر سبک زندگی را یکی از مهمترین ریزفاکتورهای پیشگیری از ابتلا به آلزایمرعنوان کرد و گفت: تغذیه صحیح، پرهیز از مصرف روغن های اشباع، مواد چرب و سرخ کردنی و استفاده از سبزیجات، میوه ها و گوشت سفید در کاهش عوامل ایجاد کننده این بیماری موثر است.

این کارشناس ارشد پرستاری با بیان اینکه به چالش کشیدن مغز و افزایش فعالیت‌های مغزی یکی از بهترین راه حل ها برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر است، ادامه داد: یادگیری موارد جدید و شرکت در کلاس‌های زبان و قرآن همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی بویژه پیاده روی و یوگا، خون رسانی به بدن را افزایش داده و بدین ترتیب از افت حافظه جلوگیری خواهد کرد.

وی بیان کرد: عدم شرکت در فعالیت های اجتماعی در سنین سالمندی بخصوص پس از بازنشستگی موجب کاهش اعتماد به نفس افراد می شود. انجام برنامه هایی همچون فعالیت های امور خیریه رضایت و آرامش بیشتری را برای سالمندان به همراه می آورد. همچنین توصیه می شود افراد در این سن با برقراری ارتباط دوستی با همسالان از تنها ماندن و تا حد امکان داشتن زندگی فعال و اجتماعی به حفظ سلامت حافظه خود کمک کنند.

صالحی اجرای طرح حساس یعنی حفظ سلامت افراد سالمند را یکی از برنامه های مفید انجمن آلزایمر ایران ذکر کرد و افزود: براساس این برنامه افراد دارای بالای 50 سال سن مورد معاینه و تست حافظه و افسردگی قرار می گیرند و با تشکیل پرونده بهداشتی می توانند در کلاس های زبان و قرآن، برنامه های سخنرانی، برنامه های گردشی و تفریحی که برای آنها در نظر گرفته شده است، شرکت نمایند چرا که انجام این موارد تا حد زیادی عوامل ابتلا به آلزایمر را در سالمندان کاهش می دهد.

بالا بودن فشارخون و کلسترول از عوامل اصلی ابتلا به آلزایمر است

وی با بیان این مطلب که ضربه های وارد شده به سر در کودکی که منجر به بیهوشی می شود، احتمال ابتلا به آلزایمر را در بزرگسالی افزایش می‌دهد، گفت: با کنترل سندروم داون، بیماری‌های قلب و عروق، بالا بودن فشارخون و کلسترول همچنین دیابت، بیماری‌های عفونی و کم کاری تیروئید که از جمله بیماری‌های مسبب آلزایمر به شمار می روند، می توان تا حدودی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. نکته مهم قابل ذکر این است که هر یکسال پیشگیری و شناخت زودهنگام آلزایمر، معلولیت ناشی از بیماری را پنج سال به تعویق می اندازد.

پیشگیری از آلزایمر در بزرگسالی، با رعایت نکات ایمنی ضربه سر در کودکان

مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران تصریح کرد: این انجمن طرحی را در سطح مدارس منطقه دو تهران به اجرا درآورد که در دنیا بسیار موفقیت آمیز شناخته شد و توانست گواهی بین المللی آموزش در خصوص این بیماری را دریافت کند. براساس این طرح به کودکان آموزش داده شد که چگونه به سبک صحیح زندگی کنند، از کلاه ایمنی به هنگام دوچرخه سواری یا اسکیت استفاده کرده و به اطرافیان خود کمک کنند که با بکارگیری شیوه هایی قابل اجرا از بروز تنش های روانی در جمع خانواده پیشگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی بروز این بیماری شناخته شده نیست، خاطرنشان کرد: آلزایمر درمان قطعی ندارد. نکته مهم در برخورد با بیماری آلزایمر تشخیص زودهنگام آن است بطوری که هرچه زودتر پی به بیماری برده شود بهتر می توان آن را کنترل و با مصرف داروها پیشرفت آلزایمر در فرد را کندتر کرد.

احتمال ابتلا به آلزایمر در زنان 5 تا 6 درصد بیش از مردان است

صالحی یادآور شد: به فراموشی که در اثر ابتلا به بیماری‌های دیگر در فرد رخ می دهد، دمانس گفته می شود. 60 درصد دمانس ها منتج به آلزایمر می شود اما دمانس‌های ناشی از بیماری‌هایی همچون دیابت، افسردگی و بیماری های عفونی با درمان بیماری زمینه، قابل بهبود و برگشت به حالت عادی است.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران در پایان با بیان اینکه براساس تحقیقات انجام شده احتمال ابتلا به آلزایمر در زنان پنج تا شش درصد بیش از مردان است، یادآور شد: آلزایمر بیماری دوران سالمندی است لذا کمک به حفظ فعالیت مغزی و سلامت افراد در این دوره در به تاخیر انداختن ابتلا به این بیماری نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha