• جمعه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92062918345
  • خبرنگار : 71413

جایزه‌ی بوکر جهانی شد

جایزه‌ی بوکر جهانی شد

برگزارکنندگان جایزه بوکر اعلام کردند: از سال 2014، رقابت برای کسب این جایزه مهم ادبی برای نویسندگان تمام کشورهای جهان که به زبان انگلیسی بنویسند، آزاد خواهد بود.

برگزارکنندگان جایزه بوکر اعلام کردند: از سال 2014، رقابت برای کسب این جایزه مهم ادبی برای نویسندگان تمام کشورهای جهان که به زبان انگلیسی بنویسند، آزاد خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طی هفته گذشته خبر رسید جایزه‌ی «من بوکر» که تاکنون تنها به نویسندگان کشورهای سراسر انگلستان، ایرلند و کشورهای مشترک‌المنافع تعلق می‌گرفت، قرار است شانس رقابت را به آمریکایی‌ها هم اعطا کند. انتشار این خبر موجب بروز اعتراض نهادهای مختلف ادبی شد تا این‌که برگزارکنندگان این جایزه 50 هزار پوندی اعلام کردند، از سال 2014 همه نویسندگان کشورهای سرتاسر دنیا می‌توانند آثار خود را برای حضور در این رقابت ادبی به دبیرخانه بنیاد بوکر ارسال کنند.

«جاناتان تایلر»، رییس بنیاد بوکر، گفت:‌ ما محدودیت‌های جغرافیایی و مرزهای ملی را برداشتیم. این جایزه‌ توسعه داده‌شده آثار نویسندگان انگلیسی‌زبان از شیکاگو، شفیلد و یا شانگهای را هم دربرمی‌گیرد، تجلیل می‌کند و مورد تقدیر قرار می‌دهد.

به گزارش گاردین، گفته می‌شود این اقدام از سال 2011 تاکنون از سوی نویسندگان، ناشران و کتاب‌فروشان مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

«جان بنویل»، نویسنده معروف، که در سال 2005 برنده این جایزه ادبی شد و «ای. اس. بیات» که در سال 1974 یکی از داوران «من بوکر» بود و یک‌بار هم موفق به دریافت آن شد، با بین‌المللی شدن این جایزه چندان موافق نیستند و داوری این رقابت را امری غیرممکن خوانده‌اند.

بنیاد جایزه بوکر این جایزه را با مبلغ 60 هزار پوند در سال 2004 راه‌اندازی کرد. این جایزه دوسالانه به آثاری که به زبان انگلیسی منتشر شده‌اند، تعلق می‌گیرد. برنده نهایی بوکر روز 15 اکتبر از میان شش نویسنده راه‌یافته به مرحله نهایی برگزیده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha