• پنجشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 92070402513
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد:

آموزش آتش‌نشانی تمام کارکنان انبارها ضروری است

آموزش آتش‌نشانی تمام کارکنان انبارها ضروری است

ایسنا/خراسان رضوی معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، گفت: تمام کارکنان انبارها باید آموزش آتش‌نشانی، ایمنی و طرز کار با وسایل اطفایی را فرا گیرند.

معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، گفت: تمام کارکنان انبارها باید آموزش آتش‌نشانی، ایمنی و طرز کار با وسایل اطفایی را فرا گیرند.

"غلامحسین حاجی‌زاده"، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، با اشاره به ضرورت رعایت اصول ایمنی عمومی در انبارها، گفت: نصب تابلوها مثل تابلوی استعمال دخانیات در محوطه داخل و خارج انبارها مطلقاً ممنوع، علائم هشدار دهنده ایمنی، تابلو تلفن آتش‌نشانی 125 و ارگانهای امدادی در انبارها ضروری است.

وی افزود: همه انبارها باید به وسائل اطفایی و سیستم‌های اعلام اتوماتیک و دستی مجهز باشند.

حاجی‌زاده اعلام کرد: همه انبارها باید از نظر کالا، محتویات و...، درجه‌بندی، طبقه‌بندی و گروه‌بندی شوند و هر قسمت با کشیدن دیوار جدا کننده از دیگر کالاها مجزا شده و برای یک نوع کالا اختصاص داده شود.

وی اضافه کرد: هر قسمت باید حداقل دو تا چهار ساعت مقاومت در برابر آتش سوزی داشته باشد.

معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، تأکید کرد: همه کارکنان انبارها باید آموزش آتش‌نشانی، ایمنی و طرز کار با وسایل اطفایی را فرا گیرند و همه تجهیزات و سیستم‌های آتش‌نشانی و اصول انبارداری با نظر کارشناس آتش‌نشانی تأمین شود.

وی درباره سیستم برق‌کشی انبارها، اظهار کرد: سیم‌کشی برق انبارها باید توکار و از داخل لوله‌های مخصوص انجام گیرد و اتصالات و همه کلیدها، پریزها و روشنایی‌ها از نوع ضد جرقه و ضد انفجار انتخاب شود.

حاجی‌زاده تصریح کرد: استفاده از دستگاه‌های حرارتی شعله عریان در داخل انبارها ممنوع است و ضایعات قابل اشتعال در انبارها باید در ظروف در بسته فلزی ریخته شود.

وی یادآور شد: کالا و محتویات و بسته‌بندی و اجناس باید بر روی پالت‌های فلزی با در نظر گرفتن اصول ایمنی انبارها چیده شود.

معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، با اشاره به ارتفاع کالا در انبارها با هر شکل انبارچینی تا حداکثر 4. 5 متر، گفت: بطور کلی فاصله بین سقف انبار و مرتفع‌ترین نقطه کالاهای چیده شده نباید کمتر از یک متر باشد.

وی ضمن تأکید بر اینکه فضای انبارها باید مستمراً غبارروبی و ضایعات مرتباً جمع‌آوری و از محل تخلیه شوند، خاطرنشان کرد: ایجاد آبدارخانه و آسایشگاه به هر شکل داخل انبارها ممنوع است.

حاجی‌زاده ادامه داد: جهت جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید شیشه‌های پنجره‌ها و نورگیرهای انبارها باید از نوع مات یا رنگ‌آمیزی شده انتخاب شود و از داخل با تور سیمی مقاوم و در خارج با حفاظ فلزی حفاظ بندی شود.

وی اعلام کرد: در انبار باید متناسب با حجم محیط، دستگاه‌های هواکشی از نوع ضد جرقه و انفجار نصب شود و محل نصب هواکش‌ها تابع خواص مواد و گازهای حاصله و ...، است.

معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، تأکید کرد: ساختمان انبارهای نگهداری مایعات قابل اشتعال باید در محل‌های ایمنی و هر چه دورتر از سایر تأسیسات و اماکن و مواد قابل احتراق احداث شود.

وی یادآور شد: اسکلت اصلی ساختمان انبار فرأورده‌های نفتی نیز باید به برقگیر، صاعقه‌شکن و شبکه مربوطه جهت تخلیه الکتریسیته ساکن مجهز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha