• شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92070603827
  • خبرنگار : 71191

نجفی از سوغاتی‌اش، الواح هخامنشی و درخواست آمریکایی‌ها گفت

نجفی از سوغاتی‌اش، الواح هخامنشی و درخواست آمریکایی‌ها گفت

محمدعلی نجفی هدف اصلی‌اش را از همراه شدن با روحانی در سفر به نیویورک، آغاز فعالیت‌های دیپلماسی فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران و گفت‌وگو با مقامات فرهنگی آمریکا دانست و تأکید کرد: در این سفر تلاش کردیم تا راه جدیدی برای همکاری و تعاملات فرهنگی باز کنیم.

محمدعلی نجفی هدف اصلی‌اش را از همراه شدن با روحانی در سفر به نیویورک، آغاز فعالیت‌های دیپلماسی فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران و گفت‌وگو با مقامات فرهنگی آمریکا دانست و تأکید کرد: در این سفر تلاش کردیم تا راه جدیدی برای همکاری و تعاملات فرهنگی باز کنیم.

انجام تعاملاتی در زمینه آموزش زبان فارسی

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ظهر امروز (شنبه، ششم مهرماه) پس از بازگشت از نیویورک، در پاویون دولت در فرودگاه مهرآباد، گفت: در نخستین جلسه با هیأت امنای انجمن آمریکایی مطالعات ایران، به تعاملاتی در زمینه‌ی آموزش زبان فارسی ‌رسیدیم.

او با اشاره به ضعیف بودن ارتباط ایران با آمریکا در سال‌های گذشته، اظهار کرد: در این مدت، مرکز آموزش زبان فارسی در تاجیکستان ایجاد شد، هرچند اساتید و دانشجویان آمریکایی که برای آموزش به این مرکز می‌رفتند، معتقد بودند که این مرکز باید در ایران باشد، به همین دلیل، در این زمینه صحبت‌هایی با طرف آمریکایی مطرح شد.

وی تقویت فرهنگی - آموزشی زبان فارسی و تعاملاتی را که در ارتباط با بحث‌های تاریخی و باستان‌شناسی با این انجمن در زمینه‌ی تبادل پژوهشگر و استاد از هر دو طرف انجام شده است، از دیگر دستاوردهای سفرش به نیویورک دانست.

نجفی با اشاره به جلسه‌ای که با مسوولان موزه‌ی متروپولیتن داشت، توضیح داد: مسوولان این موزه صراحتا اعلام کردند که در همه‌ی بخش‌های اسلامی و شرق‌شناسی موزه‌های دنیا‌، کشور ایران نسبت به دیگر کشورها سیطره دارد و اگر آثار موزه‌یی ایران را از این موزه‌ها خارج کنیم، چیز قابل توجهی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند.

او با اشاره به حضور مسوولان موزه‌هایی مانند لس‌آنجلس‌، شیکاگو‌ و پنسیلوانیا در آن جلسه، گفت: در آن جلسه، با 16 نفر از مقامات موزه‌های آمریکایی مذاکره‌های خوبی انجام و قرار شد، در قالب همکاری‌های بین موزه‌یی، نمایشگاه‌های مشترکی در ارتباط با نقش دیپلماسی فرهنگی و ایجاد رابطه‌ی صمیمی‌تر میان مردم ایران و آمریکا برگزار شود.

معاون رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به بازدید از نمایشگاه نیویورک در بخش گردشگری و هتل‌داری، اظهار کرد: در این نمایشگاه، جلساتی با چند استاد در حوزه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و گردشگری اجتماعی برگزار شد. آن‌ها علاقه‌مند بودند در زمینه‌ی تبادل استاد و دانشجو و تعامل گسترده در حوزه‌ی کارهای پژوهشی با ایران همکاری داشته باشند.

دیدار با تورگردانان آمریکایی

او همچنین به جلسه‌ای که با تورگردانان آمریکایی داشت، اشاره و بیان کرد: این تورگردانان به ضعیف بودن بحث فرستادن گردشگر به ایران در طول سال‌های گذشته اشاره کردند و در پایان قرار شد، بخشی از مشکلات و محدودیت‌ها برطرف شود و ورود گردشگران آمریکایی و غیرآمریکایی از طریق تورگردان‌ها تسهیل شود.

او بحث تورهای خاص ایرانیان، بخصوص جوانان ایرانی و برگزاری دوره‌های زبان‌آموزی و آشنایی با تاریخ و فرهنگ ایرانی را از جمله مذاکره‌هایی دانست که با تورگردانان آمریکایی انجام شد و افزود: در مذاکرات انجام‌شده با مقامات آمریکا در بخش خصوصی و فرهنگی، بحث‌های مثبت و سازنده‌ای مطرح شد.

علاقه‌مندی ایرانی‌های یهودی برای سفر به کشور

وی با اشاره به جلساتی که با نخبگان آمریکایی داشته است، گفت: در زمینه‌ی تغییر تصویر نامطلوب ایرانیان در آمریکا، بحث‌هایی مطرح شد. همچنین برخی ایرانی‌های یهودی ساکن در آمریکا که علاقه‌مند به دیدن ایران بودند، پیشنهاد کردند که تورهای خاصی به مقصد ایران برگزار شود تا آن‌ها بتوانند از کشور خود دیدن کنند، این افراد از اقلیت‌هایی هستند که روی ایرانی بودن و زبان فارسی خود تأکید فراوانی دارند.

نجفی به دیداری که با یکی از مسوولان بزرگ‌ترین ارکسترسمفونیک آمریکا که حدود 50 سال پیش در تهران اجرا داشته است، اشاره کرد و افزود: آن‌ها علاقه‌مند بودند بعد از 50 سال، برنامه‌های خاصی را برای حضور در ایران تدارک ببینند و در طول یک‌سال آینده، با آهنگسازان ایرانی ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل قرار شد، برنامه‌ی خاصی برای حضورشان در ایران تدارک دیده شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به دیدارش با یکی از انجمن‌های ایران‌شناسی که علاقه‌مند به تقویت مراوده‌ی فرهنگی با ایران بود، اشاره کرد.

تماس وزارت خارجه آمریکا با نجفی

نجفی درباره‌ی تماس وزارت خارجه‌ی آمریکا با او در روز پنجشنبه‌ی گذشته، گفت: از وزارت امور خارجه آمریکا تماس گرفتند و گفتند، هدیه‌ای برای مردم ایران داریم، سپس آن هدیه را با تشریفات ویژه به ما دادند. این هدیه، جام سیمین «شیردال» بود که یک شیء تاریخی است که در سال 2003 میلادی توسط گمرک آمریکا در بخش مبارزه با عتیقه ضبط شد. آن‌ها معتقدند قدمت این شیء به 700 سال قبل از میلاد می‌رسد، این در حالی است که ما گمان می‌کنیم احتمالا متعلق به دوره‌ی هخامنشی است.

وی ادامه داد: آن‌طور که به ما توضیح دادند، این شی در سال 2000 میلادی توسط یک عتیقه‌چی عرب از طریق سوییس به آمریکا برده شد و برای راحت‌تر شدن کار، آن‌ها این شیء را به‌عنوان یک شیء متعلق به کشور سوریه ثبت کردند و به مبلغ 950هزار دلار آن را فروختند که بخش مبارزه با قاچاق آمریکا، پس از بررسی‌هایی که انجام داد، متوجه شد که این اثر به منطقه‌ی پلدختر لرستان در ایران متعلق است که 25 سال پیش، همراه با چند شیء از یکی از انبارهای این منطقه‌ی تاریخی سرقت شد. این شیء ابتدا به سوییس برده و پس از مدتی به‌صورت قاچاق به آمریکا فرستاده شد.

او توضیح داد: نیمی از بدن این «شیردال» به‌شکل شیر و سر و پاهایش به‌صورت عقاب است و سه جام کوچک به آن متصل شده است.

بازپس‌گیری الواح هخامنشی صبوری می‌خواهد

معاون رییس‌جمهور همچنین درباره‌ی الواح هخامنشی و تصمیم‌هایی که درباره‌ی آن‌ها گرفته شد، گفت: معاون مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو برای صحبت در این زمینه به نیویورک آمد و آنجا مشخص شد که برای جابه‌جایی و انتقال این الواح به ایران در حال حاضر یک مشکل حقوقی و قانونی وجود دارد؛ شکایت بی‌اساسی که باعث شده است، در حال حاضر الواح در حالت توقیف باشند.

نجفی افزود: مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در طول چند سال گذشته، تلاش‌هایی را برای جابه‌جایی این الواح انجام داده و ایران نیز از نظر اطلاعات به این مرکز کمک‌های زیادی کرده است. با این وجود، مسوولان مرکز شرق‌شناسی امیدوار بودند، مسأله‌ی توقیف الواح هخامنشی هرچه زودتر حل شود؛ اما همه معتقدند این قضیه قدری زمان‌بر است و باید برای انجام آن صبور باشیم.

احتمال سفر رییس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به ایران

او با تأکید بر توافقی که در زمینه‌ی استفاده‌ی مشترک از اطلاعات الواح توسط ایران و مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو انجام شده است، اظهار کرد: درباره‌ی همکاری‌های فرهنگی، بخصوص در بخش خواندن الواح، این آمادگی به‌صورت کامل وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به احتمال حضور رییس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در ایران تا یک‌ماه آینده، گفت: اگر این سفر رخ دهد، به‌طور دقیق درباره‌ی نحوه‌ی تعامل و همکاری‌ها در این زمینه صحبت می‌کنیم.

نجفی با اشاره به شکسته بودن بخش عمده‌ای از الواح هخامنشی و سخت شدن کار خواندن آن‌ها، اظهار کرد: سر هم کردن آن‌ها مانند پازلی است که زمان می‌برد، این اقدام یک کار علمی است. تا کنون تعدادی از الواح به‌صورت سه‌بعدی عکس برداری شده‌اند و قرار است درباره‌ی در اختیار قرار دادن آن‌ها نیز صحبت شود.

او تأکید کرد: پرستیژ خواندن الواح هخامنشی و در اختیار داشتن آن‌ها برای مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو اهمیت دارد. به همین دلیل، آن‌ها آمادگی کامل دارند تا مشکل توقیف الواح را هرچه سریع‌تر برطرف کنند. این الواح همان‌طور که 70 سال پیش به دانشگاه شیکاگو امانت داده شدند، هنوز امانت هستند و مسوولان این دانشگاه امید دارند که بتوانند این امانت‌ها را سالم به ایران برگردانند.

شیردال به موزه‌ی ملی برده شد

نجفی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی سرنوشت جام سیمین «شیردال» اظهار کرد: امروز این جام به موزه‌ی ملی ایران برده می‌شود و کارشناسان موزه، مطالعه و پژوهش روی آن را آغاز می‌کنند تا درباره‌ی تاریخ خلق و مسائل مرتبط با آن، اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

معاون رییس‌جمهور همچنین درباره‌ی تعداد آثار ایرانی که هنوز در اختیار آمریکا است‌، بیان کرد: در محلی که جام «شیردال» در آن نگهداری می‌شد، حدود 2500 شیء تاریخی دیگر از نقاط مختلف دنیا وجود داشت که توسط بخش مبارزه با قاچاق آمریکا کشف شده است و احتمال دارد در میان آن‌ها آثار دیگری از ایران نیز باشد که نخست باید شناسایی شوند.

او تأکید کرد: ایران قبل از انقلاب اسلامی نیز برگرداندن آثار تاریخی‌اش را از کشورهای دیگر مانند آمریکا، در دستور کار داشت. امیدواریم بتوانیم آن‌ها را نیز به نتیجه برسانیم. البته نباید فراموش کرد که بخشی از آثار ایران در اختیار عتیقه‌داران است که باید در این زمینه اطلاعات مناسبی کسب کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی آینده‌ی ارتباطات فرهنگی ایران و آمریکا نیز توضیح داد: کاری که انجام شد، یک نقطه‌ی شروع بود. امیدواریم نقطه‌ی پایانی برای آن نباشد، دولت «تدبیر و امید» به مسأله‌ی دیپلماسی فرهنگی پایبند است و بر ارتباط مردم با مردم اعتقاد دارد تا جایی که دیدم، در گفت‌وگو و ارتباط میان دو طرف نیز اشتیاق وجود دارد و حتی برخی مدیران موزه‌های آمریکا نیز می‌گویند، «ایران‌پرست» هستند. با توجه به این نوع ارتباط، آینده‌ی روشنی را در این زمینه می‌بینم.

او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی صحبت در زمینه تغییر نام بخش اسلامی موزه‌ی متروپولیتن که دو سال گذشته اتفاق افتاد،‌ گفت: درباره‌ی نام این بخش، صحبت نکردم؛ ولی آن‌ها از برگزاری نمایشگاه‌هایی بین دو طرف استقبال کردند. صحبت‌های انجام‌شده تا کنون در حد مذاکره‌ی اولیه است، قرار است برای ادامه‌دار بودن مذاکرات و برنامه‌ها، رابط های هر دو طرف، کارها را انجام دهند.

به گزارش ایسنا‌، نجفی در زمان رونمایی از جام «شیردال» در حالی که آن را در دست گرفته بود، درباره چگونگی نگهداری از آن، به شوخی گفت: خوشبختانه این اثر تا کنون سالم مانده، چون در دست قاچاقچیان آثار عتیقه بوده است، امیدوارم از این به بعد نیز در موزه‌ی ملی ایران از آن خوب محافظت شود.

در پایان این نشست، نماینده‌ی موزه‌ی ملی ایران با حضور رییس یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، جام سیمین «شیردال» را در جعبه‌ی مخصوصی قرار داد و پس از تأیید رییس یگان حفاظت، آن را به موزه‌ی ملی ایران برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۷-۰۶ ۱۵:۵۱

درود بر روحاني

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۰۶ ۱۷:۱۸

از طرف هر کي بوده روحاني متشکريم