• سه‌شنبه / ۹ مهر ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92070906179
  • خبرنگار : 71133

پرویز شهبازی: «دربند» سیاه‌زدایی می‌کند/ سمواتی: فیلم‌ها شرایط برابری برای اکران ندارند

پرویز شهبازی: «دربند» سیاه‌زدایی می‌کند/ سمواتی: فیلم‌ها شرایط برابری برای اکران ندارند

پرویز شهبازی درباره‌ی عدم معرفی فیلم سینمایی «دربند» به اسکار گفت: این مساله به تهیه کننده مربوط است و من دغدغه‌های ایشان را می‌دانم. به آن احترام می‌گذارم اما خودم نظری نمی‌دهم.

پرویز شهبازی درباره‌ی عدم معرفی فیلم سینمایی «دربند» به اسکار گفت: این مساله به تهیه کننده مربوط است و من دغدغه‌های ایشان را می‌دانم. به آن احترام می‌گذارم اما خودم نظری نمی‌دهم.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کارگردان در نشست فیلمش که سه‌شنبه 9 مهرماه برگزار شد‌، ترجیح داد بدون هیچ صحبت مقدماتی، پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد.

شهبازی درباره معرفی چهره جدیدی در فیلمش که به زعم اهالی رسانه، پس از سال‌ها در سینما اتفاق افتاد‌، اظهار کرد: من در فیلم‌های قبلی‌ام نیز مانند «عیار 14 » و «نفس عمیق» هم از چهره جدید استفاده کردم، برای این فیلم هم فکر می‌کردم این دختر در طول فیلم به تماشاگر معرفی شود و مورد کشف قرار گیرد و اگر بازیگر آشنا بود، تماشاگر از همان ابتدا می‌فهمید، قهرمان اصلی فیلم است.

وی ادامه داد: من حتی در «نفس عمیق» برای اولین بار در تیتراژ اول بدون آنکه تماشاگر متوجه شود، اسم بازیگر را ننوشتم چون نمی‌خواستم مخاطب متوجه ترکیب بازیگران شود و مدام منتظر ورودشان باشد.

این کارگردان در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی معرفی نشدن پیشینه شخصیت‌های فیلم «دربند» گفت: سنت سینمای کلاسیک این است که برای هر شخصیت رزومه‌ای تعیین شود. من خودم ممکن است این رزومه را بدانم اما از دادن آن پرهیز می‌کنم. سعی می‌کنم در طول فیلم، تیپ را از شخصیت تفکیک کنم، به نظرم آدم‌های تیپیک در شرایط تیپیک برای بیننده قابل شناخته شدن هستند.

شهبازی درباره تغییرات اعمال شده در نسخه‌ی اکران شده این فیلم اظهار کرد: در جزئیات نسبت به جشنواره فیلم فجر تغییراتی داده شد اما کلیات تغییر نکرد. موقع پروانه نمایش خواستند سکانس خونریزی «سحر» حذف شود، اما من هیچ تغییری ندادم.

این کارگردان درباره تغییر دیدگاهش نسبت به فیلم اولش «نفس عمیق» خاطرنشان کرد: من این فیلم را در تقابل «نفس عمیق» نمی‌دانم و معتقدم شخصیت فرید از «نفس عمیق» آمده است. آنچه که در «نفس عمیق» تصویر کردم، فضای آن موقع بود که الان بهتر شده است و ممکن است دلیل آن اتفاقات سال 88 باشد و نشاطی که در جوان‌ها در نتیجه آزاد شدن انرژی‌ها به وجود آمد.

کارگردان «دربند» درباره انتخاب فضاها در این فیلم با بیان اینکه این انتخاب‌ها در نتیجه‌ی تم فیلمنامه به وجود می‌آید، گفت: من برخلاف دیگران رستوران‌های لوکس را دوست ندارم و حتی مهمانی فیلم را هم در فضای محقری پیش‌بینی کردم. به نظرم متاسفانه 90 درصد فیلم‌ها از جنبه انتخاب لوکیشن صدمه می‌بینند.

وی افزود: حتی برای لوکیشن خانه هم اگر فضای شیک‌تری را انتخاب می‌کرد آن فضای فیلم را از دست می‌دادیم. معتقدم انتخاب لوکیشن و بازیگر به عنوان دو مولفه اصلی فیلم، شانسی است. ما اگر شانس پیدا کردن آن خانه را نمی‌آوردیم، مجبور بودیم فضای کار را عوض کنیم و دیگر به این «دربند» نمی‌رسیدیم.

امیر سمواتی تهیه کننده این فیلم هم علت اصلی تهیه آن را پرویز شهبازی دانست و گفت: بیش از فیلمنامه خود کارگردان و شناختی که از او دارم، برایم مهم است. با شهبازی چند کار پیش از این انجام دادم و معتقدم شناختی که آدم از کارش دارد، از چیزی که روی کاغذ نوشته می‌شود، مهم‌تر است.

وی درباره تبلیغات این اظهار کرد: تبلیغات به صنعت پول سازی تبدیل شده است و بسیاری پول‌های خوبی از آن در می‌آورند. اما در مقابلش سوبسیدی نمی‌دهند و تنها تلویزیون است که تیزرهای رایگانی می‌دهد اما بخش‌های دیگر کاری نمی‌کنند.

این تهیه کننده ادامه داد: بعد از جشنواره فیلم فجر آقای خوراکیان، منبتی و رضاداد از شهرداری فیلم را دیدند و گفتند تا صد میلیون برای تبلیغاتش کمک می‌کنند. اما وقتی یکی دو ماه پیش تماس گرفتیم اعلام کردند «دربند» را از لیست حمایتشان خارج کردند و شهرداری حمایتی نکرد. برای یک بیلبورد هم باید 100 میلیون تومان پرداخت کنیم و فیلم باید بیش از 10 میلیارد تومان بفروشد تا این پرداخت بازدهی داشته باشد.

پگاه آهنگرانی بازیگر این فیلم هم که موفق به دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شد،‌ علت حضور در «دربند» را کارگردانی پرویز شهبازی دانست و گفت: با وجود آنکه فیلمنامه‌ای به من داده نشد اما این برایم اهمیت نداشت و در روند فیلمبرداری با این نقش آشنا شدم و رفته رفته برایم جذاب‌تر شد.

وی ادامه داد: نقش سحر برخلاف 70‌، 80 درصد فیلم‌ها کارکتری است که بالا و پایین زیادی دارد و برایم بازی کردن در این نقش جذابیت داشت.

این بازیگر درباره نحوه کار با شهبازی گفت: سر کار فیلمنامه‌ای وجود ندارد و کارگردان توضیحات را ارائه می‌کرد و از ما برای جملات نظر می‌گرفت و در نهایت چیزی که ما می‌گفتیم همان می‌شد که مدنظر پرویز شهبازی بود.

شهبازی در ادامه صحبت‌های آهنگرانی اظهار کرد: من بازیگران را در موقعیتی قرار می‌دهم که به دیالوگی که می‌گویند، فکر کنند و تصور کنند این جمله مال خودشان است. در واقع روی چند کلمه تاکید دارم و آنها فضای کلمات را خودشان تغییر می‌دهند. برای همین هم هست که فیلمبرداری کارهای من تا سه ماه طول می‌کشد.بازیگر در فضای فیلم قرار می‌گیرد و دیالوگ‌های خودش را می‌گوید و در واقع دیالوگ‌های فیلم را می‌گوید.

وی ادامه داد: فیلمنامه داریم اما خودم هم سر صحنه از آن استفاده نمی‌کنم تا بازیگر تصور نکند از او پنهان می‌کنم. اگر دکوپاژ و فیلمنامه سر صحنه داشته باشم، خودم را محدود به آن می‌کنم و دیگر نمی‌توانم از اتفاقات پیش بینی نشده استفاده کنم.

شهبازی درباره اینکه گفته می‌شود فیلمش سیاه نمایی است‌، پاسخ داد: این یک اتهام است در واقع، «دربند» سیاه زدایی می‌کند. من با کلمه سیاه‌نمایی موافق نیستم، معقتدم آن چیزی که خوب نیست، تحقیر کردن یک ملت است. اما نگاه منتقدانه بسیار پسندیده است و یک جامعه‌ی فرهیخته هم توقع دارد فیلمسازش انتقاد کند.

بهرنگ علوی دیگر بازیگر این فیلم هم «دربند» را بعد از «عیار 14» دومین همکاری‌اش با پرویز شهبازی عنوان کرد و گفت: شب عید با من صحبت شد و تا لحظه آخر نمی‌دانستم هستم یا نه؛ معتقدم آقای شهبازی در مواجهه با بازیگران شیوه و اجرای خودش را دارد و مثل مربی است که ممکن است ارنج تیمش را بگوید اما ترکیب را لو نمی‌دهد و فیلم قبل از ساخته شدن در ذهن ایشان ساخته شده است.

پرویز شهبازی درباره پایان بندی فیلمش هم اظهار کرد: اعتقاد داشتم تماشاگران فیلم به پایانی قطعی نیاز دارد و بداند سرنوشت آدم‌ها چه شده است. ما سکانس دادگاه را گذاشتیم اما در فجر، بنا به ممیزی که وارد شد دیالوگی را تغییر دادیم. الان نسخه‌ای که روی پرده است دلخواه ما است.

وی با بیان اینکه پایان باز در فیلم‌های ایرانی دچار خلط مبحث شده است‌، گفت: فیلم‌هایی که نیاز به پایان بسته دارد، باز می‌ماند و فیلم‌هایی که باید پایانش باز بماند، بسته می‌شود. مثال درست در این خصوص «طعم گیلاس» است که پایان باز دارد.

شهبازی با بیان اینکه علاقه‌مند است هنگام اکران فیلم در ایران و در کنار مردم باشد‌، گفت: جشنواره‌های معتبر مختلفی «دربند» را دعوت کرده‌اند، اما همه را رد کرده‌ایم تا هنگام اکران در ایران باشیم.

وی یادآور شد: فیلم یک هفته زودتر در مشهد اکران شد تا شرایط معرفی به اسکار را داشته باشد اما به اشتباه گفتند که این با هماهنگی با مقامات بوده است در حالی که یک هفته زودتر اکران شدن، تنها دست تهیه کننده و پخش کننده است.

سمواتی در ادامه‌ی این نشست، شرایط اکران در سینماهای ایران را نامناسب خواند و گفت: فیلم‌ها شرایط برابری برای اکران ندارند و نظارتی روی سینماها صورت نمی‌گیرد. خود ما بررسی کردیم و متوجه شدیم سینمایی یکی از سانس‌های ما را به یک فیلم دیگر اختصاص داده است که این جزو وظایف شورای صنفی است که نظارت کند.

وی تاکید کرد: «دربند » فیلمی است که مخاطب را راضی از سینما بیرون می‌فرستد و تماشاگر دیدن این فیلم را به دیگران توصیه می‌کند.

این تهیه کننده با بیان اینکه سازمان بهزیستی قصد حمایت از این فیلم را دارد خاطرنشان کرد: آنها معتقدند «دربند» از ناهنجاری‌های اجتماعی پیشگیری می‌کند.

شهبازی در پایان یادآور شد: خود ما هم علاقه‌مند بودیم تا با بهزیستی همکاری کنیم تا دیده شوند. در واقع آنها به تبلیغ ما کمک می‌کنند. ما هم لوگوی آنها را در تبلیغاتمان گذاشته‌ایم و ابتدای فیلم نیز تیزر یک دقیقه‌ای معرفی تلفن 123 را که مربوط به طرح مشکلات است را پخش می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha