• سه‌شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92071610672

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی خبر داد:

نورگیری رصدخانه ملی ایران در سال 94 /آغاز ساخت لوازم جانبی شتابگر ملی ایران

نورگیری رصدخانه ملی ایران در سال 94 /آغاز ساخت لوازم جانبی شتابگر ملی ایران

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اظهار امیدواری نسبت به نخستین نورگیری رصدخانه ملی در سال 94 از طراحی برخی لوازم جانبی شتاب‌گر ملی ایران خبر داد.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اظهار امیدواری نسبت به نخستین نورگیری رصدخانه ملی در سال 94 از طراحی برخی لوازم جانبی شتاب‌گر ملی ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدجواد لاریجانی صبح امروز در حاشیه هفتمین همایش ملی نخبگان جوان در پژوهشگاه نیرو در خصوص آخرین وضعیت رصدخانه ملی ایران گفت: این پروژه در مراحل نهایی خود قرار داشته که امیدواریم سال 94 نخستین نورگیری آن صورت بگیرد.

وی افزود: تاکنون مراحلی از ساخت تلسکوپ ملی، لوازم جانبی تلسکوپ، محل نصب و راه دسترسی به قله و تربیت نیروی انسانی انجام شده است.

لاریجانی ادامه داد: البته هم اکنون دانشجویان ما در رصدخانه‌های معروف دنیا که شبیه تلسکوپ ملی ایران هستند در حال آموزش هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که آیا اولین نورگیری رصدخانه در سال 94 خوشبینانه نیست، گفت: نورگیری تا عملیات کامل تلسکوپ یک تا یک سال و نیم فاصله دارد و منظور ما از نورگیری یعنی این که دستگاه‌ها عملکرد مورد نظر را داشته باشند که به نظر من این اتفاق در سال 94 دور از انتظار نخواهد بود.

وی افزود: ساخت 7 کیلومتر از 11 کیلومتر دسترسی به نوک قله گرگش - محل راه‌اندازی رصدخانه ملی ایران – بسیار مطلوب است و اگر مشکلات مالی وجود نداشت تاکنون به اتمام رسیده بود.

لاریجانی در خصوص مشکلات مالی این پروژه گفت: پروژه رصدخانه ملی ایران یک جزیره مستقل از شرایط کشور نیست و ما در تلاش هستیم با مشورت مسائل مالی را حل کنیم.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در خصوص آخرین وضعیت طرح شتاب‌گر ملی ایران نیز گفت: برخی از لوازم جانبی شتاب‌گر ملی مانند واحدهای RF و مغناطیس ساخته شده است. همچنین جایابی شتاب‌گر ملی به اتمام رسیده و محلی در استان قزوین در حال آماده سازی عملیاتی شدن شتاب‌گر ملی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha