• چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 92071711244
  • خبرنگار : 71263

جانت یلن به ریاست بانک مرکزی آمریکا انتخاب شد

رییس جمهور آمریکا جانت یلن را به عنوان رییس آینده بانک مرکزی آمریکا انتخاب کرد و به این ترتیب وی نخستین زنی می‌شود که در تاریخ صد ساله این موسسه، ریاستش را برعهده می‌گیرد.

رییس جمهور آمریکا جانت یلن را به عنوان رییس آینده بانک مرکزی آمریکا انتخاب کرد و به این ترتیب وی نخستین زنی می‌شود که در تاریخ صد ساله این موسسه، ریاستش را برعهده می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یلن که در حال حاضر نایب رییس بانک مرکزی آمریکا است، در 31 ژانویه که دوره ریاست بن برنانکه به پایان می‌رسد، جانشین وی خواهد شد. برنانکه که جمهوریخواه است، در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش به ریاست بانک مرکزی آمریکا منصوب شد و اوباما پس از بحران مالی وی را مجددا به این سمت منصوب کرد.

در صورتیکه سنا با انتخاب یلن موافقت کند، وی که موافق سیاست‌های محرک اقتصادی از طریق نرخ‌های بهره پایین و خرید عظیم اوراق قرضه است، به این سیاست‌ها که تحت ریاست برنانکه اتخاذ شد، ادامه خواهد داد و انتظار می‌رود با احتیاط به تعدیل تدریجی آنها اقدام کند.

انتصاب وی در شرایطی اعلام می‌شود که بن بست سیاسی در واشنگتن، دولت را به تعطیلی کشانده و این کشور در صورتیکه قانونگذاران تا 17 اکتبر با افزایش سقف استقراض دولت موافقت نکنند، با خطر ورشکستگی روبرو خواهد بود.

اگر یلن همانطور که انتظار می‌رود، موافقت سنا را به دست آورد به ریاست موسسه ای خواهد رسید که با تصمیماتش می‌تواند بر اقتصاد جهانی تاثیرگذار باشد. چالش اصلی وی بازگرداندن سیاست بانک مرکزی به موضع عادی‌تر و کاهش تدریجی تدابیر محرک اقتصادی خواهد بود که از زمان بحران مالی در پنج سال گذشته اجرا شده اند.

بر اساس گزارش رویترز، پس از اینکه لارنس سامرز، مشاور اقتصادی سابق اوباما به دلیل مخالفت شدید حزب دموکرات از نامزدی این سمت کنار رفت، یلن 67 ساله به گزینه اصلی تبدیل شد. یلن از حمایت قوی دموکرات‌ها برخوردار بوده و در یک اقدام غیرمعمول، 20 سناتور دموکرات با امضای نامه ای به اوباما در اوایل سال جاری، از انتخاب یلن برای ریاست بانک مرکزی حمایت کردند. اما جمهوریخواهان که نگرانند سیاست‌های فعلی بانک مرکزی باعث شکل گیری حباب دارایی و جهش نرخ تورم شود، حمایت کمتری دارند. با اینهمه انتظار می‌رود یلن حمایت کافی برای دریافت 60 رای مورد نیاز از صد رای سنا و رسیدن به این سمت را داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha