• شنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92072012782
  • منبع : مطبوعات

سفر به کویر با دو زبان

سفر به کویر با دو زبان

نخستین تور دوزبانه‌ی کویرشناسی و کویرنوردی ویژه‌ی دانشجویان، توسط مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران در کویر «مصر» برگزار شد.

نخستین تور دوزبانه‌ی کویرشناسی و کویرنوردی ویژه‌ی دانشجویان، توسط مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران در کویر «مصر» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ششمین دوره‌ی طرح ملی کویرشناسی و کویرنوردی ویژه‌ی دانشجویان در کویر مصر برگزار شد. این طرح برای اولین‌بار به‌صورت تخصصی برای دانشجویان رشته‌های مدیریت جهانگردی و گردشگری به‌صورت دوزبانه اجرا شد.

بابک ارسیا - سرپرست مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران و دبیر ششمین دوره‌ی طرح ملی کویرشناسی و کویرنوردی دانشجویان - با ارائه‌ی توضیح‌هایی درباره‌ی این طرح، گفت: طرح ملی کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان، تا کنون طی پنج دوره‌ی متوالی در کویرهای خراسان جنوبی، سمنان، کاشان و کرمان توسط این مرکز برگزار شده است و این‌بار، ششمین مرحله از این طرح در کویر و شن‌زارهای «مصر» به پایان رسید.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه‌ی اکوتوریسم در ایران، ادامه داد: سرزمین ما، ظرفیت بالقوه‌ی بسیار خوبی در این حوزه دارد و شناخت کویر و پدیده‌های منحصربه‌فرد آن، در سطح داخل و خارج ازکشور برای علاقه‌مندان به این رشته می‌تواند نقش و تأثیر بسزایی در توسعه و رونق صنعت گردشگری ایران اسلامی داشته باشد. در این مجال، مرکز گردشگری دانشجویان با برپایی گردش‌های علمی کویرشناسی به‌صورت دوزبانه و انتشار کتب مختلف در این زمینه، توانسته است گام‌های علمی و عملی موثری در این عرصه بردارد.

این مدرس دانشگاه معتقد است: باید برای شناساندن مواریث طبیعی و تاریخی‌مان به دنیا، ابتدا خود، آن‌ها را بشناسیم و با آموزش‌های لازم به دانشجویان و فرهیختگان این مرز و بوم که از طلایه‌داران این حرکت علمی و فرهنگی هستند، می‌توان به این مهم دست یافت.

او معرفی توانمندی‌ها و جاذبه‌های گردشگری مناطق کویری، شناسایی فضاهایی بکر و کاملا دست‌نخورده، آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با علم کویر و فراهم کردن محیطی سالم همراه با آرامش برای دانشجویان را از اهداف اصلی این طرح دانست.

دبیر ششمین دوره‌ی کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان همچنین مناطق کویری و بیابانی را یکی از ظرفیت‌های گردشگری سلامت در کشور دانست و افزود: دانشجویان علاوه‌ بر شن‌نوردی در شن‌زارهای روان کویر «مصر» از خاصیت درمانی آن نیز استفاده کردند.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی در ادامه، درباره‌ی اهمیت برگزاری گردش‌های علمی کویرنوردی به‌صورت دوزبانه برای دانشجویان، اظهار کرد: قدرت‌ رهبری، اعتماد به‌ نفس‌، روابط‌ اجتماعی خوب‌، توان‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ و قدرت‌ بیان‌ قوی از ویژگی‌های لازم‌ برای‌ دانشجویان رشته‌های مدیریت جهانگردی و گردشگری است که باید با برپایی دوره‌های آموزشی علمی و عملی برای آن‌ها به زبان‌های زنده‌ی دنیا در رشته‌های مختلف گردشگری، زمینه‌های لازم برای پیشرفت تحصیلی و همچنین ارتباط با جهانگردان خارجی را مهیا کرد.

وی اسکان در خانه‌ی طباطبایی‌ها واقع در کویر «مصر»، بازدید از روستای فرحزاد، رصد ستارگان، سحابی‌ها و اجرام آسمانی و موقعیت‌یابی کهکشان راه شیری و ستاره‌های قطبی، آشنایی با ویژگی‌های زمین‌شناختی و شناسایی گونه‌های گیاهی و جانوری توسط راهنمای ژئومورفولوژیست و ارائه‌ی توضیح‌های علمی در طول مسیر با ترجمه‌ی همزمان به زبان انگلیسی را از جمله برنامه‌های اجراشده در این دوره از کویرنوردی دانشجویان اعلام کرد.

کویر مصر در روستای مصر و ۵۵ کیلومتری شهرستان خور از توابع استان اصفهان واقع در دشت کویر ایران است. این منطقه از مقاصد مهم گردشگری ایران به‌شمار می‌آید و دریای شنی آن برای همه‌ی طبیعت‌گردان جاذبه‌ای منحصربه‌فرد است. وجود تپه‌های شنی وسیع در دل کویر، آثار تاریخی متعدد از جمله نارنج‌قلعه و قلعه‌ی تاریخی بیاضه و از طرفی آب و هوای مناسب این منطقه در فصل پاییز می‌تواند بهترین زمان سفر به این منطقه باشد.

انتهای پیام

کویرنوردی

کویرنوردی

کویرنوردی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۷-۲۰ ۱۵:۱۱

خوش گذشت، سپاس