• دوشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 92072917990
  • منبع : نمایندگی سمنان

جشنواره پنیر البرز مرکزی در روستای افتر سرخه برگزار می‌شود

جشنواره پنیر البرز مرکزی در روستای افتر سرخه برگزار می‌شود

ایسنا/سمنان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از برگزاری دومین جشنواره پنیر البرز مرکزی در محل روستای افتر شهرستان سرخه خبرداد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از برگزاری دومین جشنواره پنیر البرز مرکزی در محل روستای افتر شهرستان سرخه خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، «محمد طاهریان» اظهارکرد: این جشنواره با هدف معرفی قابلیت‌های گردشگری شهرستان سرخه و روستای افتر، معرفی محصولات لبنی و به خصوص پنیر این منطقه و همچنین شیوه سنتی تهیه و نگهداری پنیر در مغار و ... برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره سوم آبان ماه از ساعت 9 صبح در سالن شهدای روستای افتر برگزار می شود، گفت: بازدید از جاذبه‌های گردشگری این روستا از جمله مغار افتر و برپایی غرفه‌های عرضه محصولات لبنی و صنایع دستی از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

وی افزود: "امامزاده اسماعیل طارم"، "تپه باستانی طارم"، "تپه باستانی گور سفید"، "قلعه افتر" "قلعه لاجورد"، "مغار افتر" و .... از جمله جاذبه‌های گردشگری روستای افتر است.

طاهریان با اشاره به اینکه "مغار افتر" یکی از بزرگترین غارهای آهکی شهرستان سرخه است، گفت: در این غار، محصولات لبنی دامداران افتر نگهداری می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه ظرفیت این غار حدود دو هزار جلد محصولات لبنی است، افزود: این غار از گذشته به عنوان یخچال طبیعی برای حفظ محصولات دامی مورد استفاده اهالی بوده و در بین اهالی به «مغار افتر» معروف است.

این جشنواره با همکاری شورای اسلامی و دهیاری روستای افتر، فرمانداری و اداره میراث فرهنگی شهرستان سرخه برگزار می شود.

روستای افتر در 30 کیلومتری سمنان و در غرب جاده سمنان- فیروزکوه واقع شده است. همچنین غار افتر به شماره 135 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha