• یکشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92080502477
  • خبرنگار : 71191

اظهارات نجفی درباره همکاری با باستان‌شناسان خارجی، ثبت چوگان و ...

اظهارات نجفی درباره همکاری با باستان‌شناسان خارجی، ثبت چوگان و ...

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ضروری دانست آغاز دوباره‌ی همکاری‌ها با باستان‌شناسان خارجی در ایران، گفت: قصد داریم باب جدیدی را برای همکاری‌های دو طرفه با باستان‌شناسان خارجی باز کنیم، اما نخست باید همه‌چیز مورد تأیید باستان‌شناسان ایرانی قرار گیرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ضروری دانست آغاز دوباره‌ی همکاری‌ها با باستان‌شناسان خارجی در ایران، گفت: قصد داریم باب جدیدی را برای همکاری‌های دو طرفه با باستان‌شناسان خارجی باز کنیم، اما نخست باید همه‌چیز مورد تأیید باستان‌شناسان ایرانی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدعلی نجفی اظهار کرد: ایران یکی از مساعد‌ترین سرزمین‌ها در حوزه‌ی پژوهش‌های باستان‌شناسی است؛ اما متأسفانه در سال‌های اخیر، مبادلات علمی ما با مراکز علمی دنیا بسیار ضعیف شده است و این شرایط، به ما و دانش باستان‌شناسی لطمه وارد می‌کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، توسعه‌ی این همکاری‌ها در سطح جهانی است.

معاون رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که بخش عمده‌ای از دولت را دیپلماسی فرهنگی تشکیل می‌دهد، ادامه داد: با سفری که همراه رییس‌جمهور به نیویورک داشتیم، با تعدادی از ایران‌شناسان و پژوهشگران، جلسات متعددی را برگزار کردیم و درباره‌ی پایه‌های همکاری در آینده، با آن‌ها به تبادل نظر پرداختیم. همچنین آن جلسات باعث برگزاری جلسه‌ی روز گذشته با حضور رییس موسسه‌ی شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو - گیل اشتاین - شد که در این جلسه نیز بر لزوم ادامه‌ی همکاری‌ها و تداوم آن‌ها تأکید و قرار شد تا وقتی او در ایران است یک طرح مقدماتی برای موارد همکاری با این موسسه به امضا برسد.

او همچنین با اشاره به کارهای انجام‌شده، پس از اقدام کشور جمهوری آذربایجان برای ثبت جهانی بازی سنتی چوگان، گفت: جلسات موثر و متعددی در این مدت برگزار شده‌اند و حتی در نامه‌هایی به دبیرکل یونسکو، در این زمینه اعتراض کرده‌ایم.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یکی از رسالت‌های باستان‌شناسی کشور را اصلاح نگرش‌ها و ضرورت پرداختن به بحث تبیین باستان‌شناسی برای نسل‌های آینده دانست و بیان کرد: باستان‌شناسی، گستره‌ی وسیعی از تاریخ سرزمین ایران را نشان می‌دهد. در برابر تلاش‌های 150 ساله‌ی باستان‌شناسی، همه‌ی ما مسوولیم. اکنون کسانی که مسوولیت‌ اجرایی و اداری در کشور دارند، مهم‌ترین مسوولیت را در این زمینه برعهده دارند.

او اظهار کرد: ممکن است برخی فکر کنند که پرداختن به بحث باستان‌شناسی در شرایط کنونی کشور، یکی از موارد غیرضروری است؛ اما معتقدم باید این نوع نگرش‌ها را اصلاح کرد و به این حوزه پرداخت تا در میان نسل‌های آینده نیز امر باستان‌شناسی، اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین عوامل در بومی کردن مولفه‌های توسعه‌ی ملی در کشور، باستان‌شناسی است. امروز که بحث پیشرفت علمی مطرح است آنچه می‌تواند به‌عنوان توسعه در یک امر زیربنایی کمک کند، علم باستان‌شناسی است. این علم علاوه بر این‌که شناخت ما را نسبت به گذشته بیشتر می‌کند به غنای موزه‌ها‌ و افزایش حضور گردشگران نیز کمک می‌کند.

نجفی تأکید کرد: باید یک جریان روشنگری در باب اهمیت و ضرورت علم باستان‌شناسی در توسعه‌ی کشور ایجاد شود تا بخشی از فقر امروز در این علم از پیش‌ رو برداشته شود.

او با طرح این پرسش که از حدود 16 سال پیش، چه کارهایی برای روشنگری در حوزه‌ی باستان‌شناسی توسط رسانه‌های رسمی و غیررسمی انجام شده است؟ گفت: انجمن‌های علمی مانند انجمن علمی باستان‌شناسان در یک سال گذشته، چه نقشی در ارتباط با روشنگری نقش باستان‌شناسی در توسعه‌ی ملی و حتی برای مردم داشته‌اند؟

نجفی ادامه داد: اگرچه موضوع دانش باستان‌شناسی مربوط به کهن‌ترین دوران زیست بشر است، اما خود باستان‌شناسی نیز یک علم جوان است که حدود 150 سال از عمر آن می‌گذرد. این علم به‌دلیل جوان بودنش، پویایی دارد. بنابراین نخست باید شرایط اتصال به منظومه‌ی دانش باستان‌شناسی در دنیا را فراهم کنیم. شرایطی که اکنون هیچ وجهی از آن فراهم نیست.

معاون رییس‌جمهور با تأکید بر لزوم مجهز بودن ایران به تکنیک‌های دانش باستان‌شناسی، اظهار کرد: از بین بردن مطلق باستان‌شناسی، کار درستی نیست. فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی در بخش پژوهش‌های باستان‌شناسی از نظر کمی و کیفی روند نزولی و غیرقابل دفاعی در طول سال‌های گذشته داشته که صدمه‌های جبران‌ناپذیری را به مواریث فرهنگی کشور وارد کرده است. این ضعف سازمان به تخریب آثار زیادی منجر شده است که باید از امروز از تداوم این تخریب‌ها جلوگیری کنیم.

وی سیاست قطعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را در حوزه‌ی باستان‌شناسی، جبران نواقص و همکاری‌های علمی با دانشگاه‌ها دانست و افزود: امیدوارم شرایطی فراهم شود که سازمان میراث فرهنگی یکی از وظایف خود را همکاری و تعامل با دانشگاه‌ها بداند و ساز و کارهایی فراهم شود که دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، از امکانات علمی و برخی امکانات مادی سازمان میراث فرهنگی استفاده کنند.

او با بیان این‌که سالانه 60 دانشجو در مقطع دکتری در حوزه‌ی باستان‌شناسی گزینش می‌شوند، خطاب به دانشجویان گفت: علاوه بر این‌که همه‌ی موزه‌ها روی دانشجویان باز هستند، باید بدانید که همه‌ی درهای سازمان میراث فرهنگی به روی شما گشوده است. افتخار می‌کنم که این سازمان مکانی برای تردد دانشجویان این حوزه باشد.

نجفی همچنین با اشاره به وجود محوطه‌ها،‌ آثار و پایگاه‌های تاریخی بی‌شماری که در سطح کشور وجود دارند، ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا در آیند‌ه‌ی نزدیک، با توجه به این همه پتانسیل، بتوانیم دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها را جذب کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که امروز (یکشنبه، پنجم آبان‌ماه) در همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان در دانشگاه تهران سخن می‌گفت، همچنین با یادآوری این‌که از اول شهریورماه امسال کار خود را در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آغاز کرده است، اضافه کرد: تا کنون با حدود 45 انجمن علمی جلسه داشته‌ایم، اما من به خودم اجازه نداده‌ام تا امروز با انجمن‌های علمی باستان‌شناسی جلسه‌ای را برگزار کنم، چون اطلاعات کمی در این زمینه داشتم و قصد دارم پس از پایان این همایش، با مسوولان این انجمن‌ها در جلساتی به تبادل نظر بپردازم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha