• جمعه / ۱۰ آبان ۱۳۹۲ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 92081005772
  • خبرنگار : 71121

دبیرکل اوپک: نگران نفت شیل نیستیم

دبیرکل اوپک: نگران نفت شیل نیستیم

دبیرکل سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) گفت: هیچ تهدیدی سر راه برنامه‌های این سازمان در زمینه تولید نفت وجود ندارد.

دبیرکل سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) گفت: هیچ تهدیدی سر راه برنامه‌های این سازمان در زمینه تولید نفت وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از رویترز، عبدالله البدری گفت: با رغم توسعه نفت شیل آمریکا، همچنان تقاضا برای نفت خام اوپک در بازارهای جهانی وجود دارد.

افزایش تولید نفت شیل در آمریکا تا حدودی معادلات بازار جهانی نفت را بر هم زده است به طوریکه آمریکا ماه گذشته با کاهش واردات نفت جایگاه بزرگترین وارد کننده نفت جهان را به چین واگذار کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد به دنبال رشد تولید نفت خام از ذخایر نامتعارف، آمریکا سال آینده با پیش گرفتن از روسیه به بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان تبدیل خواهد شد.

اوپک و روسیه رشد تولید نفت شیل در آمریکا را روی تولید خود بی‌تاثیر دانسته‌ و نگرانی ندارند و تنها به دنبال مطالعه روی پتانسیل برداشت نفت از ذخایر شیل هستند.

البدری گفت: نفت شیل به یکی از منابع اصلی عرضه نفت در بازارهای جهانی تبدیل شده است.

برداشت نفت از این ذخایر نامتعارف تا سال ٢٠١٨ روندی افزایشی خواهد داشت اما سپس با روندی کاهشی روبرو می‌شود.

وی افزود: همچنان بیشتر ذخایر نفت جهان در کشورهای عضو اوپک قرار دارد. جهان همچنان به نفت اعضای این سازمان نیازمند خواهد بود و نفت شیل تاثیری روی تقاضای نفت این سازمان ندارد.

اما به رغم اینکه گفته می‌شود روسیه درباره توسعه نفت شیل نگران نیست، این کشور به تازگی تصمیم گرفته با توجه به کاهش تولید از ذخایر متعارف در غرب سیبری، امکان استخراج نفت از ذخایر شیل خود را بررسی کند.

روسیه اوایل امسال پیشنهاد لغو مالیات استخراج نفت از ذخایر شیل را مطرح کرد و امیدوار است استخراج نفت از این ذخایر را محقق کند.

استخراج از این ذخایر نامتعارف به روسیه کمک می‌کند تا تولید خود را در سطح کنونی روزانه ١٠ و ٥٠٠ هزار بشکه در روز تثبیت کند.

اوپک پیش‌بینی کرده با توجه به رشد تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک، تقاضا برای نفت خام این سازمان در سال ٢٠١٤ به روزانه ٢٩ میلیون و ٦١٠ هزار بشکه می‌رسد.

اعضای اوپک در نشست قبلی این سازمان در وین تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه ای توافق شده در نشست دسامبر ٢٠١١ را حفظ کنند.

نشست آتی اعضای اوپک به منظور بررسی سیاست های تولید نفت این سازمان چهار دسامبر در وین برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha