• شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 92081106429
  • منبع : نمایندگی سمنان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان:

سدهای"فینسک"،"گورسفید"و"چاشم" بخشی از نیاز آبی سمنان را تأمین می‌کند

سدهای"فینسک"،"گورسفید"و"چاشم" بخشی از نیاز آبی سمنان را تأمین می‌کند

ایسنا/سمنان رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان، گفت: با احداث سه سد در دست مطالعه فینسک، گورسفید و چاشم، سالانه بالغ بر 22 میلیون مترمکعب از نیازهای آبی استان سمنان تأمین می‌شود.

رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان، گفت: با احداث سه سد در دست مطالعه فینسک، گورسفید و چاشم، سالانه بالغ بر 22 میلیون مترمکعب از نیازهای آبی استان سمنان تأمین می‌شود.

"اتابک جعفری" در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه سمنان، افزود: سد مخزنی فینسک و سامانه انتقال آن یکی از طرح‌های در دست مطالعه آب منطقه‌ای استان است که با هدف تنظیم و کنترل سیلابهای رودخانه سفیدرود به میزان سالیانه 5.5 میلیون مترمکعب و تأمین آب شرب شهرستانهای سمنان و مهدیشهر و شهمیرزاد احداث می‌شود.

وی اظهار کرد: سد مخزنی فینسک سد خاکی سنگریزه‌ای با هسته رسی به همراه خط انتقال به طول 76 کیلومتر است که دارای ظرفیت 450 لیتر بر ثانیه است.

جعفری با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح 1100 میلیارد ریال است، خاطرنشان کرد: مطالعات مرحله اول این طرح دارای 100 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و مطالعات مرحله دوم آن نیز با پیشرفت 65 درصدی در حال اجرا است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان، سد مخزنی گورسفید و سامانه انتقال آن را از دیگر طرح‌های مطالعاتی شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان ذکر کرد و افزود: سد مخزنی گور سفید سدی خاکی با هسته رسی است و دارای یک طول خط انتقال 56 کیلومتری به ظرفیت 220 لیتر بر ثانیه است.

وی افزود: این سد گذشته از ضرورت تأمین آب شرب مورد نیاز، با تأمین حدود 9.5 میلیون متر مکعب نیازهای آب شرب و صنعت شهرهای سرخه و سمنان را از طریق انتقال آب از رودخانه گور سفید برطرف می‌کند.

جعفری ادامه داد: مطالعات اولیه این طرح 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبار مورد نیاز جهت اجرای آن 1200 میلیارد ریال است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان همچنین طرح مطالعاتی سد مخزنی چاشم اشاره کرد و افزود: این سد خاکی با هسته رسی به ارتفاع 50 متر و حجم مخزنی شش میلیون متر مکعب در سال طرح‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: مطالعات مرحله اول این سد خاکی، دارای 100 درصد پیشرفت بوده و مطالعات مرحله دوم آن نیز بالغ بر 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جعفری، افزایش آب تخصیص از چشمه روزیه جهت شرب و بهداشت شهرها و روستاهای منطقه را یکی از اهداف طرح مطالعاتی سد مخزنی چاشم دانست و تصریح کرد: مهار سیلاب و تنظیم 7.4 میلیون متر مکعب آب در سال جهت مصارف اراضی کشاورزی پایین دست سد از دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان، گفت: اعتبار مورد نیاز جهت اجرای سد مخزنی چاشم بالغ بر 300 میلیارد ریال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha