• شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92081106732
  • خبرنگار : 71219

غزلیات «صفاء‌الحق» رونمایی شد

غزلیات «صفاء‌الحق» رونمایی شد

کتاب «خواب در خم قلاب» روایت‌گر زندگی‌نامه و غزلیات «سیدحسن مدنی» متخلص به صفاء‌الحق رونمایی شد.

کتاب «خواب در خم قلاب» روایت‌گر زندگی‌نامه و غزلیات «سیدحسن مدنی» متخلص به صفاء‌الحق رونمایی شد.

به گزارش بخش ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این زندگی‌نامه به قلم امیرشهاب رضویان (کارگردان سینما) و تصحیح غزلیات سیدعلی موسوی 52 سال بعد از درگذشت شاعر منتشر شده و متعلق به شخصیتی است که خدماتی را به فرهنگ و ادب شهر همدان ارائه داده است.

مراسم رونمایی این کتاب در تالار فجر همدان، با حضور شهردار همدان (امیررضا یوسفیان)، معاون فرهنگی شهردار همدان (عباس صوفی)، امیرشهاب رضویان (کارگردان سینما) و رابعه مدنی (بازیگر سینما و تلویزیون) که فرزند سیدحسن مدنی است، سیدفخرالدین مدنی و جمعی از اعضای انجمن‌های ادبی همدان برگزار شد.

در این آیین، رابعه مدنی درباره پدرش گفت: یک عمر آرزوی من این بود که کتاب پدر چاپ شود. امروز روزی است که این کتاب به چاپ رسیده و به سبب این اتفاق خوش‌یمن از همه کسانی که درچاپ کتاب نقشی ارزنده ایفا کردند، بخصوص آقای مسعود میدانچی و امیرشهاب، فرزندم، برای این خدمت سپاسگزارم.

نام‌گذاری معابر اصلی به نام فرهیختگان شهر

ناصر جمشیدآبادی، از شاعران همدان، هم در این مراسم گفت: بسی جای خوشبختی است که به یاری و کمک دوستان شهر ما نا‌م‌آورتر از گذشته شده و عده‌ای برای رسیدن به این هدف مهم با کوشش فراوان نام‌آوران را شناسایی می‌کنند.

او افزود: هر شهری را به شماره و تعداد ساختمان‌ها و جمعیت آن شهر، شهره جهان نمی‌دانند و نمی‌شناسند، بلکه عامل شهرت هر اجتماعی افراد نخبه و فرهنگی آن دیار و زادگاه هستند.

جمشیدآبادی گفت: شهر را باید با نام افتخاراتی مانند صفا‌ءالحق و نظیر آن نام‌گذاری کرد تا از یا‌د‌ها و خاطر‌ه‌ها خدمات آنان فراموش نشود و چقدر نیک و درست خواهد بود به کسانی ببالیم و افتخار کنیم که این خاک مدیون خدمات آن‌هاست.

او در ادامه غزلی درباره صفاءالحق خواند.

سیدعلی موسوی، مصصح کتاب «خواب در خم قلاب»، نیز بیان کرد: سال 83 هم‌زمان با تکاپو برای یافتن موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشدم در حوزه مفاخر ادبیات و شعر زبان فارسی، مایل بودم کارم درباره تلاش‌های صورت‌گرفته این حوزه در همدان باشد.

او افزود: ابتدا دیوان «حمید همدانی» را که متعلق به سده یازدهم است، آغاز کردم، تا بخشی از این کتاب نیز پیش رفتم، اما به دلایلی با مشورت با استاد میری، مقرر شد تا کار تصحیح دیوان «سیدحسن مدنی» را انجام دهم که با راهنمایی آقای میری به آقای مسعود میدانچی معرفی شدم و او مرا در انجام این کار یاری داد.

خدمت تا زمان مرگ

همچنین امیرشهاب رضویان در سخنانی با اشاره به خدمت‌های سیدحسن مدنی تا زمان مرگ، خاطرنشان کرد: سیدحسن مدنی متخلص به صفاءالحق درابتدای جوانی حدود سال‌های 1280 هجری شمسی پس از به پایان رساندن تحصیلات قدیمه در همدان و آشنایی با طب بوعلی سینا، به هندوستان رفت و سه سال در شهر بمبئی در بیمارستان «باتلی والا» متعلق به ایرانی‌های زرتشتی‌تبار تحصیل کرد و با شاعران پارسی‌گوی این دیار حشر و نشر داشت.

او افزود: صفاءالحق در ارتباط با این شاعران، ظرایف سبک شعر هندی را آموخت و به این شیوه نیز شعر سرود تا این که در اوان و آغاز جنبش مشروطیت به زادگاهش بازگشت.

رضویان با اشاره به این‌که صفاءالحق در سال 1340 درگذشت، ادامه داد: دوره‌ای کوتاه سیدحسن مدنی در دوران مشروطیت درهمدان و اصفهان فعالیت کرد. پس از تایید مدرک پزشکی‌اش از سوی وزارت معارف وقت در سال‌های 1294 تا 1340 به معالجه بیماران در همدان و اسد‌آباد پرداخت.

راه‌اندازی مرکز همدان‌شناسی

مسعود میدانچی هم گفت: اگر قرار بر تجلیل است، از همه کسانی که برای این دیار زحمت کشیدند، باید تجلیل کرد و البته در زمان حیات آنان؛ نه بعد از مرگ‌شان.

او افزود: پیشنهاد می‌کنم برای قدردانی از بزرگان نام‌آور شهر با توجه به هشت‌پر بودن آرامگاه باباطاهر، یک پر به عنوان ورودی برای باباطاهر باشد و هفت پر یا ستون دیگر با نام بزرگان شهر پلاک‌کوب شود.

میدانچی در پایان بر تشکیل یک مرکز همدان‌شناسی در همدان تأکید کرد.

امیرشهاب رضویان در رونمایی از کتاب «خواب در خم قلاب»

رابعه مدنی در رونمایی از کتاب «خواب در خم قلاب»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha