• سه‌شنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۲ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 92081409185
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

انجام کارهای غیرقانونی حوزه نشر در پاساژ "شکری" اصفهان

انجام کارهای غیرقانونی حوزه نشر در پاساژ "شکری" اصفهان

ایسنا/اصفهان در فاصله چند روز مانده به شروع هفته کتاب و کتابخوانی، نام اصفهان به عنوان یک استان کتاب ستیز در رسانه‌ها مطرح شد.

در فاصله چند روز مانده به شروع هفته کتاب و کتابخوانی، نام اصفهان به عنوان یک استان کتاب ستیز در رسانه‌ها مطرح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، مسوول کارگروه ساماندهی چاپ، تکثیر و توزیع کتاب کاغذی و الکترونیک در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که "اکنون در شهر اصفهان پاساژی با نام "شکری" فعالیت می‌کند که خبر داریم در برخی واحدهای آن، برخی کارهای غیرقانونی در حوزه نشر انجام می‌شود و ما در تعامل با صنف ناشران این شهر و مراجع قضایی به زودی به فعالیت سودجویان در این پاساژ پایان خواهیم داد"

این خبر در حالی منتشر می‌شود که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان سال گذشته با وجود اطلاع از فعالیت‌های غیرقانونی نشر در پاساژ شکری با ناشرانی که در این خصوص شاکی بودند همکاری نکرده و بدون هیچ‌گونه شکایت حقوقی از متخلفان، پرونده را بسته است.

مدیر انتشارات نقش نگین درباره علت رسانه‌ای شدن نام پاساژ "شکری" به عنوان یکی از مراکز چاپ و نشر غیرقانونی کشور، گفت: سال گذشته یکی از ناشران بزرگ تهران خبردار ‌شد که در این پاساژ کتاب‌هایش به طور غیرقانونی منتشر می‌شود.

مهدی نقش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه اصفهان، اظهار کرد: این ناشر برای بررسی صحت و سقم این خبر به اصفهان آمد و توانست فروشنده مورد نظر را پیدا کند. وقتی او از فروشنده تقاضای فاکتور می‌کند با مخالفت فروشنده روبه‌رو می شود و در نهایت بحث آنها به درگیری فیزیکی می‌انجامد.

مدیر انتشارات نقش نگین درباره جلسه‌ای که بعد از این ماجرا با مسوولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان داشته است، تصریح کرد: به دنبال این ماجرا جلسه‌ای با حضور معاونت فرهنگی اداره ارشاد، رییس اتحادیه کتاب اصفهان و رییس تعاونی ناشران اصفهان برگزار کردیم و طی آن قرار بر این شد که از هر طرف یک نماینده برای پیگیری این پرونده مامور شود و با انجام بازرسی‌ها و بازبینی‌ها نتیجه را برای پیگیری قضایی به اداره ارشاد اعلام کند.

وی با بیان این‌که به ما قول داده شد جلوی این کار گرفته می‌شود و دیگر چنین اتفاقی در اصفهان نخواهد افتاد، افزود: این سه نماینده به این پاساژ رفتند و لیست کتاب‌های غیرمجاز را تهیه کردند، اما در ادامه از طرف اداره ارشاد، پیگیری انجام نشد و پرونده این پاساژ بسته شد. ما انتظار داشتیم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خطاکاران را به دادگاه بکشاند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

محمد حقوقی، مدیر انتشارات سپاهان نیز با بیان این‌که کتاب‌های غیرمجاز منتشر شده در پاساژ شکری توسط اداره ارشاد مصادره شد، ادامه داد: این کتاب‌ها برای مدتی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نگه‌داری شد اما بعد از چندی با یک سری نامه نگاری دوباره به فروشنده‌ها بازگردانده شد.

بهمن فروزنده، مدیر انتشارات آموخته نیز در خصوص تشکیل کمیته کارگروه ساماندهی چاپ، تکثیر و توزیع کتاب کاغذی و الکترونیک در استان تهران، گفت: تشکیل این کمیته اتفاق بسیار خوبی است و ما می‌توانیم شکایتی را که پیشتر در مورد چاپ غیرقانونی یکی از کتاب‌هایمان داشتیم پیگیری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پیگیری شکایت خود را جزء شرح وظایف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نمی‌داند، تصریح کرد: به من حق بدهید شکایتم را جزء شرح وظایف تهران بدانم. چند سال پیش زمانی که برای پیگیری شکایت خود اقدام کردم مسوولان ارشاد اصفهان من را به تهران ارجاع دادند و عملا اقدامی از طرف آنها انجام نشد.

فروزنده درباره علت رسیدگی نکردن به پروندهاش، بیان کرد: نوبت پیش که به تهران رفتم آقایی که مسوول حقوقی وزارتخانه بود به جرم افراد خاطی اذعان کرد ولی در نوبت بعدی وقتی مساله را پیگیری کردیم فهمیدیم ناشری که چنین خطایی را مرتکب شده با همان مسوول حقوقی وزارت خانه مشورت کرده است.

وی افزود: ما مسوول حقوقی وزارتخانه را توجیه کردیم که این ناشر مرتکب جرم شده اما پاسخ دادند که کتاب شما تبدیل به منبع شده است و حالا که منبع شده هرکسی هر نوع استفاده‌ای که خواست می‌تواند از این کتاب بکند.

به گزارش ایسنا، تمام تلاش ناشران اصفهانی در مبارزه با انتشار غیر قانونی کتاب‌هایشان در حالی ناکام می‌ماند که به گفته یکی از ناشران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان چند سالی است بودجه اختصاص داده شده برای خرید کتاب‌های تازه ناشران را صرف کار دیگری می‌کند.

امسال در هفته کتاب و کتاب خوانی همایش تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب برگزار نخواهد شد و نمایشگاه کتابی هم در تالار خصوصی فرشچیان نخواهد بود. باید منتظر ماند و دید در اولین جلسه‌ای که بعد از یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، ناشران با مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برگزار می‌کنند، چه وعده جدیدی از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به آنها داده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha