• چهارشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92081509681
  • خبرنگار : 71191

پیگیری حقوقی تخریب آخرین «پنگ‌خانه» قاجاری آغاز شد

پیگیری حقوقی تخریب آخرین «پنگ‌خانه» قاجاری آغاز شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان از آغاز پیگیری‌های حقوقی برای تخریب بخشی از «پنگ‌خانه‌ی باغ نو» در نجف‌آباد اصفهان خبر داد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان از آغاز پیگیری‌های حقوقی برای تخریب بخشی از «پنگ‌خانه‌ی باغ نو» در نجف‌آباد اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ شهرداری نجف‌آباد به‌دنبال تعویض بلوار ولی‌عصر (عج) در منطقه‌ی جنوبی این شهرستان، بخشی از پنگ‌خانه‌ی «باغ نو» را تخریب کرد. البته مدیریت شهری نجف‌آباد پیش از تخریب این بنای قاجاری‌، در یک متری آن، بنایی مشابه اثر تاریخی را ساخت، اما در نهایت، تلاش‌های دوست‌داران و فعالان میراث فرهنگی نجف‌آباد برای جلوگیری از تخریب آخرین نمونه از پنگ‌خانه‌های قاجاری در ایران بی‌نتیجه ماند.

ناصر طاهری - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان - با اشاره به تذکرهای داده‌شده توسط این اداره کل مبنی بر لزوم حفظ پنگ‌خانه‌ی «باغ نو»، اظهار کرد: با رخ دادن این اتفاق، قطعا اقدامات حقوقی در این زمینه انجام می‌شود، حتی شاید موضوع بازسازی بنا نیز مطرح شود.

در این‌باره، مدیر نمایندگی اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نجف‌آباد نیز به خبرنگار ایسنا گفت: این بنا با مجوز شهرداری تخریب شد، هرچند نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان از سال 1389 نامه‌نگاری‌های زیادی را برای جلوگیری از تخریب بنا و قرار دادن آن در طرح تفصیلی انجام داده بود.

محمد معین ادامه داد: متأسفانه این بنای تاریخی تخریب شده است و نمی‌توان آن را دوباره برگرداند؛ اما قصد داریم در ارتباط و برخوردهای بعدی با مدیریت شهری، به‌گونه‌ای منطقی رفتار کنیم تا هیچ بنای تاریخی آسیب نبیند.

او با تأکید بر این‌که اکنون در این شهرستان 28 بنای ثبت‌شده وجود دارد، افزود: تا کنون حدود 123 بنا در سطح شهرستان شناسایی شده‌اند که ارزش تاریخی دارند. باید تلاش کنیم از تخریب دیگر آثار جلوگیری کنیم و نگذاریم کلنگی که شهرداری نجف‌آباد بر سر آثار تاریخی گرفته است، پایین بیاید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha