• شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92081811335
  • خبرنگار : 71191

موزه استاد علی‌اکبر صنعتی مغازه دست‌فروش‌ها شده است!

موزه استاد علی‌اکبر صنعتی مغازه دست‌فروش‌ها شده است!

موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی حالا نه‌تنها باید درد بی‌توجهی متولیانش، یعنی سازمان میراث‌ فرهنگی و هلال‌ احمر را بر دوش بکشد، بلکه مدتی است انبار دست‌فروش‌های میدان امام خمینی (ره) شده و کاربری جدیدی گرفته است و معلوم نیست در نهایت، چه بلایی بر سر مجسمه‌های این موزه بیاید که بنای آن هم یک اثر ثبت ملی است.

موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی حالا نه‌تنها باید درد بی‌توجهی متولیانش، یعنی سازمان میراث‌ فرهنگی و هلال‌ احمر را بر دوش بکشد، بلکه مدتی است انبار دست‌فروش‌های میدان امام خمینی (ره) شده و کاربری جدیدی گرفته است و معلوم نیست در نهایت، چه بلایی بر سر مجسمه‌های این موزه بیاید که بنای آن هم یک اثر ثبت ملی است.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی حالا به مغازه‌ای تبدیل شده است که هر روز صبح، در آن باز می‌شود، کالاهایی از انبار مغازه بیرون آورده و برای فروش عرضه می‌شوند؛ اما کاش حکایت موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی به همین‌جا ختم می‌شد،‌ به‌نظر می‌رسد ساختمان موزه به انبار دست‌فروش‌ها تبدیل شده، انباری که درِ آن همیشه باز است و به‌راحتی می‌توان به آن رفت‌وآمد کرد.

هرچند دست‌فروش‌ها به این‌که عکسی از آن‌ها گرفته شود واکنش دارند و خود را عضوی از هلال احمر معرفی می‌کنند،‌ اما آیا در این شرایط، مسوولان به مجسمه‌های ارزشمند باقی‌مانده از استاد صنعتی توجه دارند که پس از سال‌ها لرزش روزانه‌ی زمین براثر عبور مترو، حالا باید حضور دست‌فروش‌ها را نیز تحمل کنند.

موزه استاد صنعتی

حدود یک سال پیش، امیدهایی برای بسته شدن تفاهم‌نامه میان سازمان میراث فرهنگی (به‌عنوان متولی بنای تاریخی) و سازمان هلال احمر (به‌عنوان مالک موزه‌ی علی‌اکبر صنعتی) و حتی اختصاص اعتباری به این بنای تاریخی ایجاد شد که ظاهرا اکنون و با تغییر مدیر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، بار دیگر رها شده است.

به گزارش ایسنا، ساخت بنای موزه‌ی استاد صنعتی همزمان با احداث میدان توپخانه در سال 1284 هجری قمری به‌دستور میرزا تقی‌خان امیرکبیر آغاز شد. طبقه‌ی نخست این بنا که در دوره‌ی رضاشاه، اصطبل و طبقه‌ی دوم آن هم مکان استراحت او بوده است. در آن زمان که استاد علی‌اکبر صنعتی توانست از این ساختمان به‌عنوان کارگاه و بعدها به‌عنوان محلی برای نصب آثارش استفاده کند. به این ترتیب، این ساختمان به موزه تبدیل شد و بعد از انقلاب نیز به جمعیت هلال‌ احمر ایران تحویل داده شد. بعد از آن، به‌مرور مردم برای دیدن آثار موزه به این بنا آمدند، اما از اوایل سال 1385 حرف و حدیث‌هایی درباره‌ وضعیت نابسامان این بنا و در معرض خطر بودن آثار موجود در آن شنیده شد، ‌در طول این سال‌ها بنا به درخواست هنرمندان مجسمه‌ساز، چندبار موزه برای مدت کوتاهی بازگشایی و دوباره بسته شد.

علاوه بر نگرانی‌هایی که درباره‌ی حفظ آثار استاد علی‌اکبر صنعتی وجود دارد، باید توجه کرد که پس از تخریب قسمت‌های قابل توجهی از میدان توپخانه، ساختمان موزه‌ی صنعتی، تنها بازمانده از این میدان قدیمی شد و به همین دلیل، این ساختمان توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت شد.

انتهای پیام

موزه استاد صنعتی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۸-۱۸ ۱۱:۵۵

طبق نوشته داخل گزارش به نظر مي‌رسد فضاي موزه انبار دست‌فروش‌ها شده نه مغازه. طبق تعريف عرف مغازه به جايي گفته مي‌شود كه در آن خريد و فروش انجام مي‌شود

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۱۸ ۱۳:۵۲

گزارش خوبي بود. مرسي از اين خبرنگار دلسوز

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۱۸ ۱۳:۵۵

انبار مغازه هم بخشي از يك مغازه است؛ ضمن آن‌كه شما اصلا موضوع را نگرفته‌ايد، بحث سر انبار يا مغازه بودن نيست بحث آثار بي‌زباني است كه هر روز در خطر تخريبند

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۱۸ ۱۵:۰۷

واقعا جاي تاسف داره که در ايران اينقدر مشکلات در ارتباط با سازمان ميراث فرهنگي وجود داره. متاسفانه انقدر سطح اطلاعات مردم پايينه که حاضرن به خاطر کسب و کار خودشون يک اثر ملي رو خراب کنند و انقدر اهميت به ميراث فرهنگي کمه که يک حفاظت ساده هم صورت نميگيره. باز هم ممنون از اطلاع‌رساني شما که شايد به گوش مسئولين برسه.