• یکشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92082615751
  • خبرنگار : 71191

میراث فرهنگی یا هلال احمر، کدام‌یک بی‌توجهی کرده‌اند؟

میراث فرهنگی یا هلال احمر، کدام‌یک بی‌توجهی کرده‌اند؟

موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی از حدود هشت سال پیش به‌دلیل آسیب‌ها و مشکلاتی که محوطه‌ی اطراف برای آثار و بنای قاجاری موزه ایجاد کرده بود، یک‌بار تعطیل و دوباره بازگشایی شد و پس از تعطیلی دوم، به‌دلیل نبودن امنیت، مالک این ساختمان (سازمان هلال احمر) دیگر اجازه‌ی بازگشایی آن را نداد.

موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی از حدود هشت سال پیش به‌دلیل آسیب‌ها و مشکلاتی که محوطه‌ی اطراف برای آثار و بنای قاجاری موزه ایجاد کرده بود، یک‌بار تعطیل و دوباره بازگشایی شد و پس از تعطیلی دوم، به‌دلیل نبودن امنیت، مالک این ساختمان (سازمان هلال احمر) دیگر اجازه‌ی بازگشایی آن را نداد.

اما در این میان، بی‌توجهی به بنای تاریخی موزه‌ی صنعتی و آثار آن را هیچ‌کدام از متولیان بر گردن نمی‌گیرند و هریک می‌گویند، دیگری به وظایفش عمل نکرده است. در این شرایط، آثار نفیس استاد صنعتی و خود ساختمان با آسیب و تهدید مواجه‌اند.

براساس تعدادی از نامه‌ها که در اختیار خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار گرفته‌اند، مدیر وقت اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری تهران - محمدحسین فراهانی - در تاریخ 14 دی‌ماه 1390 در نامه‌ای خطاب به معاون وقت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - مسعود علویان‌صدر - با اشاره به وضعیت نابسامان این موزه و تعطیلی آن، خواست تا اعتباری معادل 700میلیون ریال برای مرمت اضطراری موزه و 2500 میلیون ریال برای تهیه‌ی طرح و اجرای عملیات مرمت، برطرف کردن آسیب‌های واردشده به بنا و بازگشایی دوباره‌ی آن اختصاص یابد.

در نامه‌ای دیگر به تاریخ 30 خردادماه 1391، رییس وقت سازمان جمعیت هلال احمر ایران - ابوالحسن فقیه - در نامه‌ای به رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - سیدحسن موسوی - به همکاری نکردن اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برای بازسازی و احیای این مجموعه اشاره کرد. در آن نامه همچنین به آسیب‌های ناشی از راه‌اندازی ایستگاه مترو در کنار ساختمان موزه و رعایت نکردن حریم این بنای تاریخی اشاره شد. به علاوه، فقیه خطاب به موسوی اعلام کرد که سازمان هلال احمر برای بررسی راه‌های برون‌رفت این بنای تاریخی از موقعیت کنونی‌اش آماده است.

همچنین سرپرست وقت روابط عمومی سازمان هلال احمر در نامه‌ای به رییس وقت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری - محمدحسین فراهانی - به بازدید او، معاون وقت میراث فرهنگی استان تهران - بهروز جلالی - و ارزیاب این حوزه - احمدرضا حشمتی - در تاریخ 15 تیرماه 1390 اشاره کرد و خواست تا هماهنگی‌های لازم برای برگزاری نشستی مشترک با هدف بازسازی سریع‌تر این موزه انجام شود.

سی‌ویکم تیرماه سال گذشته نیز بار دیگر، محمدحسین فراهانی به‌عنوان رییس اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در نامه‌ای به رییس سازمان جمعیت هلال احمر - ابوالحسن فقیه - از او خواست تفاهم‌نامه‌ای با مضمون تغییر ندادن کاربری این بنای تاریخی تا 50 سال آینده تنظیم شود. همچنین در آن نامه به اقدام اداره کل میراث فرهنگی استان تهران که درصدد مرمت و استحکام بخشی موزه بود، تأکید شده.

در 15 مردادماه 1391، بار دیگر فراهانی نامه‌ای به فقیه نوشت و با معرفی یکی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی - عبدلی - به‌عنوان پیمانکار این اداره که مرمت و استحکام‌بخشی موزه را نیز انجام داده است، از هلال احمر خواست تا با این کارشناس همکاری کند.

16 اردیبهشت‌ماه امسال باز هم فقیه در نامه‌ای به رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور - محمدشریف ملک‌زاده - خواست تا توجه بیشتری به این بنای تاریخی شود تا راه‌های برون‌رفت موزه از این موقعیت بررسی شود.

در ادامه، چهارم خردادماه امسال، سرپرست وقت اداره کل موزه‌ها - یحیی رحمتی - در نامه‌ای به مدیر وقت دفتر حفظ و احیای بناها و بافت‌های تاریخی - عبدالحسین کفیری - خواست تا با توجه به تهیه‌ی طرح مرمتی بنا، این دفتر اقدامات لازم را انجام دهد تا موزه سریع‌تر سامان‌دهی شود. ‌همچنین این اداره کل خطاب به کفیری اعلام آمادگی کرد که موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی را پس از انجام عملیات مرمتی‌، تجهیز و راه‌اندازی کند.

به گزارش ایسنا، با نگاهی به نامه‌های رد و بدل شده بین سازمان میراث فرهنگی و سازمان هلال احمر و وضعیت کنونی موزه‌ی استاد صنعتی می‌توان نتیجه گرفت که در این سال‌ها هیچ اقدام موثری برای بهبود شرایط انجام نشده و این موزه مانند بسیاری از آثار تاریخی دیگر که چند متولی دارند، بیشتر درگیر حاشیه‌ها شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha