• شنبه / ۲ آذر ۱۳۹۲ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 92090201174

هنوز دلیل مسمومیت مردم اهواز پس از بارندگی مشخص نیست

ابتکار: اوزون و گوگرد مقصران احتمالی مسمومیت مردم اهواز

ابتکار: اوزون و گوگرد مقصران احتمالی مسمومیت مردم اهواز

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام مشخص نبودن دلیل مسمومیت شهروندان اهوازی پس از بارش باران، از ارسال دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و رایزنی با وزارت نفت برای تولید سوخت استاندارد خبر داد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام مشخص نبودن دلیل مسمومیت شهروندان اهوازی پس از بارش باران، از ارسال دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و رایزنی با وزارت نفت برای تولید سوخت استاندارد خبر داد.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معصومه ابتکار امروز شنبه در جمع خبرنگاران درباره وضعیت آلودگی هوای استان خوزستان اظهار کرد: اندازه گیری‌هایی که تا کنون از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا انجام شده اطلاعات دقیقی راجع به علت این پدیده نمی‌دهند، اما بررسی‌های علمی توسط افراد صاحبنظر داخلی و بین المللی احتمال این را می‌دهد که این پدیده بر اثر افزایش گاز اوزون یا ترکیبات گوگردی باشد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا امروز به شهر اهواز ارسال شده است، افزود: در حاشیه سفر به ورشو برای شرکت در کنوانسیون تغییرات آب و هوایی در سالن ترانزیت فرودگاه استانبول نشستی با مهندس زنگنه وزیر نفت داشتیم که درمورد این موضوع نیز بحث شد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد:‌ هرچند که مهندس زنگنه نیز میراث خوبی از دولت قبلی تحویل نگرفتند، اما ایشان تاکید کردند که با وجود مشکلاتی که برای جایگزین کردن سوخت استاندارد داریم در این راستا تلاش می‌کنیم؛ اما به طور کلی نمی‌توان انتظار داشت که عقب ماندگی‌های هشت ساله طی چند ماه حل و فصل شود.

وی درباره علت نبود دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سالم در استانهای جنوب کشور، اظهار کرد: این دستگاه‌ها طی هشت سال گذشته تعطیل بوده و بسیاری از این دستگاه‌ها نیز به کلی خراب شده بودند.

ابتکار از افتتاح شبکه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان خوزستان خبر داد و گفت: در بخش نفتی نیز یک سری آلاینده‌های غیر متداول در بنزن داریم که می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

وی در مورد علت پیش بینی گاز اوزون و ترکیبات گوگرد به عنوان دلیل مسمومیت مردم پس از بارش باران در شهر اهواز اظهار کرد: اینطور که گفته می‌شود این دو آلاینده علائمی همچون آنچه که در شهروندان این شهر مشاهده شده ایجاد می‌کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر اهواز هیچ گونه آلایندگی را نشان نمی‌دهند، افزود: شک داریم که این دستگاه‌ها سالم باشند و از سویی نیز ممکن است آلاینده‌های دیگری غیر از آنچه که دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا اندازه گیری می‌کنند دلیل این اتفاق باشد.

ابتکار با بیان اینکه در خوزستان و بسیاری از شهرهای دیگر جنوبی کشور از سال 83 برنامه کاهش آلودگی هوا داشته‌اند، افزود: متاسفانه این برنامه‌ها به تعویق افتاده و یا به کلی اجرا نشده است که در نتیجه شاهد اتفاقات این چنینی هستیم.

تحریم‌ها در تعویق استقرار استاندارد یورو4 موثر بوده است

معاون رییس جمهور با اشاره به نقش تحریم‌ها در به تعویق افتادن استقرار استاندارد یورو4 اظهار کرد: به هر حال نمی‌توانیم همه تقصیرات را به گردن دوره قبلی بیاندازیم و باید نقش تحریم‌ها را در این میان ببینیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بخشی از فعالیت‌ها برای تشخیص منابع و علل مسمومیت مردم در شهر اهواز به وزارت بهداشت مربوط می‌شود؛ چرا که به غیر از اهواز شهرهای اطراف نیز با این مشکل مواجه شده‌اند و وزارت بهداشت باید علائم، مشکلات و آمار تعداد بیماران را اعلام کند.

ابتکار با بیان اینکه موضوع گرد و غبار در استان‌های مختلف کشور به ویژه استان‌های جنوبی در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوا مطرح شده است، افزود: در اولین نشست بین المللی این موضوع را مطرح کردیم که نشستی با موضوع گرد و غبار به میزبانی ایران برگزار شود تا هرچه سریعتر در خصوص این پدیده چاره‌ای بیندیشیم که در نهایت قول همکاری کامل از UNEP گرفته‌ایم.

به گفته وی دکتر متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این زمینه با معاون وزرای محیط زیست عراق و سوریه نیز دیداری داشته است.

ابتکار در مورد زمان طولانی شدن حل معضل آلودگی هوای کلان شهرها به ویژه تهران، اظهار کرد: نباید فکر کنیم که هیچ کاری نمی‌توانیم در این زمینه انجام دهیم؛ بلکه باید در این شرایط جدید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا بنزین و خودروهای تولید داخل تبدیل به یورو4 شوند.

وی با بیان اینکه خودروسازان مرتبا برای استقرار استاندارد یورو4 مهلت گرفته‌اند، افزود: باید مهلت‌ها را بازنگری کرده و وارد یک مذاکره جدی شویم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره جلوگیری از شماره گذاری خودروهای غیر استاندارد اظهار کرد: برای اجرای این کار نیز نیازمند زمان هستیم و نمی‌توانیم یک شبه همه برنامه‌ها را به اجرا در بیاوریم.

ابتکار تصریح کرد: متاسفانه خودروسازان حتی استاندارد یورو2 را هم خوب اجرا نکرده‌اند؛ چرا که اگر همین استاندارد را اجرا می‌کردند اکنون با مشکلات بسیار روبرو نبودیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم شرایط تحریم بهتر شده و بتوانیم بنزین با کیفیت وارد کشور کنیم تا از این طریق حداقل اوضاع سوخت بهبود یابد.

خودروهای دیزلی در هر صورت آلاینده هستند

معاون رییس جمهور گفت: در گذشته نگاهی حاکم بود که مجددا خودروهای گازوئیلی را ترویج دهیم؛ اما سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که گازوئیل در بهترین شرایط نیز ذرات دوده‌ای تولید می‌کند که این ذرات می‌تواند سرطان زا باشد و ما نیز کماکان اعلام می‌کنیم که بهترین سوخت گاز طبیعی است.

ابتکار در خصوص انتقال صنایع آلاینده اطراف و درون شهر تهران از جمله کارخانه روغن نباتی قو اظهار کرد: انتقال کارخانه‌ها با مباحث اجتماعی و اشتغال مواجه می‌شود و برای کارخانه قو نیز در شورای شهر چاره‌ای اندیشه‌ایم که این کارخانه انتقال پیدا کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اجرای طرح زوج و فرد سراسری نیز اظهار کرد: موضع سازمان حفاظت محیط زیست از اول این بود که این طرح فقط در شرایط اضطرار اجرا شود؛ اما در برخی مواقع که شرایط اضطرار برای چند روز بعد پیش بینی می‌شود زوج و فرد سراسری خودروها را دو سه روز قبل آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه همیشه نمی‌توانیم به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی اعتماد کنیم، افزود: در بسیاری از مواقع شرایط اضطرار پیش بینی می‌شود، اما می‌بینیم که شرایط همچنان سالم است که به همین دلیل نمی‌توانیم برنامه ریزی‌های دقیقی داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha