• سه‌شنبه / ۵ آذر ۱۳۹۲ / ۰۰:۲۲
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 92090503095
  • خبرنگار : 71506

دبیر فدراسیون چوگان: مسئولان مانع تصمیم آذربایجان برای ثبت چوگان شوند

دبیر فدراسیون چوگان: مسئولان مانع تصمیم آذربایجان برای ثبت چوگان شوند

دبیر فدراسیون چوگان با تاکید بر تیزبینی و آینده نگری آذربایجان در میزبانی اجلاس یونسکو در هفته‌ آینده برای بررسی ثبت چوگان به نام خود، گفت: امیدوارم که مسئولان در این فرصت اندک با جدیت مانع اقدام آذربایجان شوند و به چوگان به عنوان ناموس ایرانیان نگاه کنند.

دبیر فدراسیون چوگان با تاکید بر تیزبینی و آینده نگری آذربایجان در میزبانی اجلاس یونسکو در هفته‌ آینده برای بررسی ثبت چوگان به نام خود، گفت: امیدوارم که مسئولان در این فرصت اندک با جدیت مانع اقدام آذربایجان شوند و به چوگان به عنوان ناموس ایرانیان نگاه کنند.

حجت الله دهخدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آخرین اقدامات برای جلوگیری از ثبت ورزش چوگان به نام کشور آذربایجان در یونسکو، اظهار کرد: فدراسیون چوگان با رایزنی و ارسال فیلم ، کتابچه و عکس در مورد قدمت سه هزار ساله چوگان در ایران، کشورهای شرکت کننده در هشتمین مجمع سازمان جهانی یونسکو که قرار است در تاریخ یازدهم الی هفدهم آذر ماه در کشور آذربایجان برگزار شود را در جریان حقانیت درخواست ایران قرار داده است. در این اجلاس قرار است 61 مورد با حضور کشورهای عضو یونسکو مورد بررسی قرار گیرد که موضوع ثبت چوگان به نام کشور آذربایجان یکی از این موارد است.

دبیر فدراسیون چوگان در پاسخ به این سوال که با توجه به برگزاری این اجلاس در کشور آذربایجان چه اقدامی برای جلوگیری از نفوذ این کشور در میان اعضا و امتیازگیری در جهت ثبت چوگان به نام آذربایجان از سوی ایران انجام شده است، گفت: این گفته کاملا درست است، چرا که برگزاری این اجلاس در آذربایجان تیزبینی و آینده نگری آنها را در این قضیه نشان می‌دهد. آنها درخواست خود را برای میزبانی با توجه به نیت خود و امتیازاتی که می‌توانند در صورت میزبانی از آنها استفاده کنند را در گذشته ارائه داده بودند. متاسفانه ما نتوانستیم در دیپلماسی خود موفق عمل کنیم.

وی تصریح کرد: البته ما کم کاری در این قضیه را از طرف سازمان میراث فرهنگی دولت قبل می‌دانیم چرا که در سال 87 در نامه‌ای آنها را از این اقدام کشور آذربایجان و ضرورت جلوگیری از آن آگاه کردیم، ولی متاسفانه ثبت "مراسم قالیشویی مشهد، اردهال کاشان و تعزیه صورت گرفت در صورتی که هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کرد و در ثبت آنها به نام ایران عجله‌ای نبود اما این مراسم ها ضروری‌تر از ثبت چوگان قرار گرفتند و فرصت را از دست دادیم.

دهخدایی با اشاره به اقدامات گذشته این فدراسیون و سایر ارگان‌ها برای جلوگیری از ثبت چوگان به نام کشور آذربایجان، گفت: وزیر علوم هفته‌ گذشته در حاشیه برگزاری اجلاس یونسکو در پاریس مذاکراتی با مدیر کل یونسکو در این باره داشت و به او اعلام کرد هنگامی که یک بازی یا یک آیین میان چند کشور مشترک است نباید تنها به نام یک کشور ثبت شود، چرا که این بر خلاف روح و قانون سازمان یونسکو است، چرا که این سازمان به دنبال همگرایی ملت‌ها است و این امر موجب کدورت میان کشورها می‌شود. البته این موضوع مورد موافقت دبیر کل یونسکو نیز قرار گرفت و اعلام کرد موضوع ثبت چند جانبه در چوگان مورد تاکید یونسکو است، اما نظر نهایی در این باره با کمیته‌ای است که قرار است چند روز دیگر در آذربایجان تشکیل جلسه دهد!

دبیر فدراسیون چوگان خاطر نشان کرد: اخیرا یکی از مسئولان بلند پایه فدراسیون جهانی چوگان اعلام کرد از آنجا که ایران را خاستگاه ورزش چوگان می‌داند رایزنی‌های خود را با کشورهای شرکت کننده در اجلاس آذربایجان برای جلوگیری از ثبت این ورزش تنها به نام آذربایجان انجام می‌دهد و آنها را در جریان حقانیت ایران قرار خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران رضایت داده است که چوگان به صورت اشتراکی میان ایران و آذربایجان ثبت جهانی شود؟ گفت: با فرصت سوزی که از طرف دستگاه‌های مسئول در ایران درباره این قضیه در گذشته اتفاق افتاده است دیگر نمی‌توانیم امیدوار باشیم که این ورزش تنها به نام ایران ثبت جهانی شود و فقط امیدواریم چوگان مشترکا به نام ایران هم ثبت شود! این ورزش قدمتی سه هزار ساله در ایران دارد و آذربایجان در حالی مدعی است که چوگان از گذشته دور در آنجا انجام می‌شده است که یکصد و ده سال پیش این کشور از ایران جدا شده است و حرف آنها کاملا نادرست و برخلاف واقعیت است.

دهخدایی در پایان ضمن درخواست از دیپلماتها و مسئولان فرهنگی ایران برای پیگیری جدی این قضیه در فرصت اندک باقی مانده ، اظهار کرد: مسئولان نه به عنوان یک وظیفه سازمانی بلکه باید به عنوان یک میراث فرهنگی و ناموس ایرانیان به ورزش چوگان نگاه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha