• دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92091107635
  • منبع : صدا و سیما

گفت‌وگو با تهیه‌کننده مجموعه مستند «یک فیلم، یک حقیقت»

مجموعه مستند «یک فیلم ، یک حقیقت» مدتی است به تهیه‌کنندگی ناهید دل آگاه در شبکه مستند سیما در حال تولید است. قسمت‌های مختلف این مجموعه که قرار است هر کدام نگاهی نو به زندگی یکی از فیلمسازان شاخص سینمای مستند داشته باشند، با ساختارهای مختلف توسط کارگردانان جوان سینمای مستند ساخته می‌شوند و تاکنون نیز در جشنواره های مختلف حضور داشته‌اند.

مجموعه مستند «یک فیلم ، یک حقیقت» مدتی است به تهیه‌کنندگی ناهید دل آگاه در شبکه مستند سیما در حال تولید است. قسمت‌های مختلف این مجموعه که قرار است هر کدام نگاهی نو به زندگی یکی از فیلمسازان شاخص سینمای مستند داشته باشند، با ساختارهای مختلف توسط کارگردانان جوان سینمای مستند ساخته می‌شوند و تاکنون نیز در جشنواره های مختلف حضور داشته‌اند.

روابط عمومی شبکه مستند به بهانه‌ی حضور پنج مستند از این مجموعه در چهارمین جشنواره سینما حقیقت و همچنین کسب جایزه بهترین مستند پرتره جایزه بزرگ شهید آوینی توسط «ابراهیم در آتش» و کسب دیپلم افتخار بهترین پژوهش از جشنواره پروین اعتصامی برای مستند «پرتره یک فیلمساز» که هر دو در قالب «یک فیلم، یک حقیقت» ساخته شده‌اند، گفت‌وگویی با ناهید دل آگاه تهیه‌کننده مجموعه «یک فیلم ، یک حقیقت» داشته است که به طور اختصاصی در اختیار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا قرار داده؛ متن این گفت‌وگو به این شرح است:

- ایده اولیه برنامه «یک فیلم، یک حقیقت» چگونه شکل گرفت؟

دل‌آگاه: رشد و گسترش سینمای مستند کشورمان به ویژه در دو دهه اخیر و اعتبار شاخصی که به لحاظ تنوع ساختار و چه از منظر گوناگونیِ محتوا ظرافت‌های پردازش، همه و همه مبین دو نکته برجسته است: این پیشرفت و اعتبار حاصل عمری تلاش و تجربه و همت شماری از مستندسازان پیشکسوت و صاحب اعتبار ایران بوده و همین زمینه و نیز بستر فراهم فرهنگ و تاریخ و طبیعت و مردم میهن مان، به نوبه خود، مشوق و سبب ساز جذب شمار قابل توجهی از مستندسازان نسل‌های بعد و فیلمسازان جوان‌تر شده است.

ضرورت ثبت و ضبط زندگی و آثار و آرای مستندسازان نخبه و پیشکسوت در قالب تهیه یک دایرة‌المعارف مصور کوچک از این عزیزان، با هدف کاربُردی آموزش و آشنایی مستندسازان جوان‌تر و استفاده از هنر آنان و لاجرم کمک به بالندگی هرچه بیشتر این قشر نجیب و ارجمند سینمای کشورمان، از نخستین رگه‌های اندیشه و اراده تولید و ساخت مجموعه «یک فیلم، یک حقیقت» به شمار می‌آید. نکته‌یی که خود از هدف‌های اصلی این مجموعه بوده است.

- از چه زمانی ضبط این مجموعه را شروع کردید؟

دل آگاه:‌ نخستین جلسه‌های تصویربرداری دو قسمت از مجموعه یاد شده، درباره‌ی مستندسازان نام‌آورمان خسرو سینایی و محمدرضا اصلانی در اواسط بهار سال گذشته(1391) کلید خورد و قسمت‌های باقیمانده همچنان در حال ضبط و آماده‌سازی هستند و به زودی پخش مجموعه از شبکه مستند آغاز می‌شود.

- تم اصلی و مضمونی که در تولید «یک فیلم، یک حقیقت» مد نظرتان بود، چیست؟

تم و مضمون اصلی قسمت‌های مختلف مجموعه «یک فیلم، یک حقیقت» به معرفی، بازنمایی و بررسی و تحلیل شخصیت، آثار، اندیشه‌ها و چگونگی و چرایی رویکردهای مستقیم و غیر مستقیم شماری از مستندسازان مطرح و صاحب سبک کشورمان است و این مهم با نقد و بررسی کارشناسان، صاحب‌نظران، منتقدان و دیگر مستندسازان با نگاه به آثار فیلمساز مورد بحث حاصل می‌شود.

- آیا تمام کارگردانان علاوه بر این مضمون واحد از ساختار واحدی هم استفاده می‌کردند؟

دل آگاه: به تناسب و سلیقه کارگردان هر قسمت و بنا به اقتضای آثار و آرای مستندساز مورد بحث، ساختار قسمت‌های مختلف مجموعه، متفاوت و از مستند محض، مستندبازسازی شده تا مستند داستانی و مستند روایتی و ... را دربرمی‌گیرد.

- تاکنون به کدام مستندسازان پرداخته‌اید؟

دل‌آگاه: مستندهایی که تاکنون به پایان رسیده‌اند و آماده پخش هستند عبارتند:

"آوایی که عتیقه شد" مستندی درباره خسرو سینایی به کارگردانی"روناک جعفری"

"پرتره یک فیلمساز " مستندی درباره محمدرضا اصلانی به کارگردانی"لیلا خلیل زاده"

" سکوت ساحل " مستندی درباره فرهاد مهرانفر به کارگردانی" خسرو معصومی"

" دیوار شیشه یی " مستندی درباره مصطفی رزاق کریمی به کارگردانی"سام کلانتری"

" ابراهیم درآتش " مستندی درباره زنده یاد ابراهیم اصغرزاده به کارگردانی "امید بنکدار -کیوان علی محمدی"

"دغدغه های یک فیلمساز" مستندی درباره پوران درخشنده به کارگردانی"کیوان علیزاده کیانی"

"یک زندگی..تاباران" مستندی درباره فرشاد فدائیان به کارگردانی"مجید لشگری"

"روایتی درباره عباس تحویلدار"به کارگردانی"رضا جلالی"

مستندی درباره" شهید مرتضی آوینی" به کارگردانی "علیرضاپوریوسف"

.مستندی درباره " ارد زند" به کارگردانی "حمید کوداغی"

مستندی درباره "دکتر جوادصفی نژاد" به کارگردانی "منوچهر مشیری"

مستندی درباره" محمد مقدم" به کارگردانی"لیلا خلیل زاده"

مستندی درباره " اکبر عالمی " به کارگردانی "روناک جعفری"

مستندی درباره"کیومرث درم بخش" به کارگردانی"پدرام اکبری"

مستندی درباره"مرتضی پورصمدی"به کارگردانی"امید بنکدار _کیوان علی محمدی"

- هدف شما از همکاری با مستندسازان جوان در کنار مستندسازان شناخته شده و شاخص چه بوده است؟

دل‌آگاه: همان گونه که پیش تر نیز اشاره شد، تشویق مستند سازان جوان، با دادن امکان کارگردانی مستندی درباره یک مستند ساز پیشکسوت، از یک سو تعالی سازنده و اثرگذاری بین این دو گروه ایجاد می‌کند و از سوی دیگر، ضرورت باور و استفاده از تجربیات و دانسته های مستند سازان پیشکسوت توسط مستند سازان جوان وحاصل ونتیجه این تعامل سنجیده، مورد تاکید قرار می گیرد.

- از حضور موفق قسمت‌های مختلف «یک فیلم، یک حقیقت» در جشنواره های مختلف برایمان بگویید. بخصوص این که هنوز این مستندها پخش نشده اند.

دل‌آگاه: البته تاکنون نیز بیست قسمت از مجموعه آماده پخش شده است که از بین آنها پنج مستند در جشنواره سینما حقیقت حضور خواهد داشت. از جمله مستند «پرتره یک فیلمساز» ساخته لیلا خلیل زاده درباره زندگی محمدرضا اصلانی که چندی پیش در بخش پژوهش جشنواره پروین اعتصامی مورد تقدیر قرار گرفت در این جشنواره شرکت می کند. ضمن این که مستند «ابراهیم در آتش» ساخته کیوان علیمحمدی و امید بنکدار که اخیرا در جشنواره جایزه بزرگ شهید آوینی موفق به کسب لوح تقدیر بهترین مستند پرتره شد و به زندگی شهید ابراهیم اصغر زاده می پردازد، نیز در جشنواره سینما حقیقت شرکت خواهد داشت. همچنین مستند «یک زندگی تا باران» ساخته مجید لشکری که به زندگی فرشاد فدائیان می پردازد، « سکوت ساحل » ساخته نادر معصومی با محور قرار دادن زندگی فرهاد مهرانفر و مستند « من و مستندهایم » ساخته حمیدرضا کوهداغی که درباره زندگی ارد زند ساخته شده است، در بخش پرتره جشنواره سینما حقیقت که طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 92 در شهر تهران برگزار خواهد شد، حضور خواهند داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha