• دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 92091107767
  • منبع : نمایندگی همدان

توصیه‌های ایمنی به‌هنگام وقوع زلزله

توصیه‌های ایمنی به‌هنگام وقوع زلزله

ایسنا/همدان کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان همدان بر انجام عملیات پس از وقوع زمین لرزه تاکید کرد.

کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان همدان بر انجام عملیات پس از وقوع زمین لرزه تاکید کرد.

«سعید نوروزی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی همدان، اظهار کرد: بسیاری از آسیب‌ها با وقوع زمین لرزه مربوط به زمان پس از زمین لرزه است که توصیه می‌شود شهروندان پس از وقوع زمین‌لرزه نسبت به قطع برق، ‌آب و گاز اقدام کنند.

وی افزود: شهروندان پس از پایان یافتن زمین لرزه می‌توانند پس از بررسی آب، ‌برق و گاز با اطمینان یافتن از سالم بودن آنها نسبت به وصل کردن آنها اقدام کنند.

کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان همدان گفت: در برخی موارد لوله‌ی گاز دچار شکستگی می‌شود و گاز در داخل ساختمان نشت می‌کند که ممکن است به آتش‌سوزی منجر شود بنابراین توصیه می‌شود به‌هنگام وصل کردن آن نسبت به سالم بودن لوله‌ها اطمینان حاصل کنند.

نوروزی گفت: زمان وقوع زمین لرزه به واکنش‌های متفاوتی در افراد منجر می‌شود و مکانی که افراد قرار دارند نیز واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: در صورتی‌که فردی در داخل آشپزخانه حضور داشته باشد و با وقوع زمین لرزه مواجه شود باید در کنار یخچال فریز قرار گیرد و یا به‌سمت زیرمیز خیز بردارد هم‌چنین از وسایلی که احتمال ریزش دارد دوری کند.

کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان همدان گفت: در حالتی که فرد در اتاق خواب در حال استراحت است و با زمین‌لرزه مواجه شود باید ابتدا از دمپایی کنار تخت استفاده کند و سپس نسبت به بیرون رفتن از اتاق اقدام کند چون در اتاق خواب قاب عکس و دیگر وسایل که احتمال ریزش دارد وجود داشته و ممکن است شیشه‌های اتاق خرد شود و اگر دمپایی داشته باشد می‌تواند به‌راحتی و سریع‌تر اقدامات دفاعی را انجام دهد.

نوروزی گفت: اگر راننده‌ای در حال رانندگی متوجه وقوع زمین‌لرزه شد باید خودرو را به سمت راست هدایت کند سپس دستی ماشین را بکشد و دنده را خلاص نگه‌ دارد و با دست‌ها از سر و گردن خود محافظت کند هم‌چنین دیگر سرنشینان خودرو می‌توانند به سمت صندلی خودرو خم شوند و سر و گردن خود را با دست‌ها محافظت کنند.

وی گفت: اگر عابر پیاده‌ای با زمین لرزه مواجه شد باید از ساختمان‌های بلند مرتبه دوری کند هم‌چنین از درختان دور شود و در حالت نشسته از سر و گردنش محافظت کند.

کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان همدان تصریح کرد: بیشتر زمین‌لرزه‌ها در مدت زمان کوتاهی به وقوع می‌پیوندد بنابراین افراد باید در این فرصت کوتاه به شکل صحیح عمل کنند تا درصد آسیب‌های ناشی از وقوع این حادثه کاهش یابد.

نوروزی خاطرنشان کرد: پیش از وقوع زمین‌لرزه باید آموزش‌های لازم به افراد داده شود هم‌چنین افراد نسبت به قرار دادن اشیاء در منازل و ساختمان‌ها توجه و دقت داشته باشند چون حادثه خبر نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha