• جمعه / ۱۵ آذر ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92091510333
  • خبرنگار : 71464

در دیدار نجفی با سرپرست دفتر منطقه‌یی یونسکو مطرح شد:

یونسکو به مسائل عنوان‌شده از سوی ایران رسیدگی می‌کند

یونسکو به مسائل عنوان‌شده از سوی ایران رسیدگی می‌کند

محمد علی نجفی در دیدار با هیراناند پورکیت، سرپرست دفتر منطقه‌یی یونسکو، ضمن انتقاد از تخریب کاشی‌های فارسی‌نوشته‌ی مقبره‌ی نظامی گنجوی و درخواست ثبت جهانی چوگان به نام خود توسط جمهوری آذربایجان گفت: انتظار داریم یونسکو این موضوعات را پی‌گیری کند.

محمد علی نجفی در دیدار با هیراناند پورکیت، سرپرست دفتر منطقه‌یی یونسکو، ضمن انتقاد از تخریب کاشی‌های فارسی‌نوشته‌ی مقبره‌ی نظامی گنجوی و درخواست ثبت جهانی چوگان به نام خود توسط جمهوری آذربایجان گفت: انتظار داریم یونسکو این موضوعات را پی‌گیری کند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی نجفی، رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، در این دیدار با بیان این‌که این‌گونه رفتارها در حوزه‌ی فرهنگ معنایی ندارد گفت: در خصوص این دو اتفاق ناگوار به مدیرکل یونسکو نامه نوشته‌ام که البته هنوز پاسخ این دو نامه داده نشده‌ است و از این موضوع ناخرسندم لذا از شما می‌خواهم این دو نامه را پی‌گیری کنید. دولت یازدهم و شخص دکتر روحانی بر دیپلماسی فرهنگی تاکید دارند، این موضوع نیز می‌تواند از سوی یونسکو به عنوان یک فرصت مناسب دنبال شود.

معاون رییس‌جمهور با تشریح وظایف و فعالیت‌های سازمان متبوع خود ادامه داد: سه ماموریت اصلی برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعریف شده که اولین ماموریت سازمان که موضوع میراث فرهنگی است، ارتباط بسیار تنگاتنگی با یونسکو دارد. ضمن این‌که هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز که دومین حوزه‌ی ماموریتی سازمان است، با فرهنگ و هنر و در نتیجه با اهداف و برنامه‌های یونسکو مرتبط است.

نجفی اضافه کرد: در عین حال ماموریت سوم سازمان که موضوع گردشگری است، به خاطر ماهیت فرهنگی گردشگری و سفر، ارتباط مستقیمی با فعالیت‌های یونسکو دارد، چون گردشگری قبل از این که یک صنعت و موضوع اقتصادی تلقی شود، یک موضوع کاملا فرهنگی و اجتماعی است. اگرچه گردشگری در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود و گردش مالی بسیاربالایی دارد اما ماهیت آن فرهنگی است و نگاه‌ها به این بخش قبل از هرچیزی باید فرهنگی باشد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: از آنجایی که مسئولیت‌های متعددی را از اول انقلاب تا کنون داشته‌ام بارها به مقر یونسکو در پاریس سفر کرده و با مدیران کل این نهاد بین‌المللی دیدار و گفت وگو داشته‌ام. البته با مدیر کل کنونی این سازمان هنوز دیدار نکرده‌ام، لذا درخواست من از شما به عنوان سرپرست دفتر منطقه‌یی یونسکو در تهران این است که دو نامه‌ی ارسال‌شده از سوی این سازمان به یونسکو را درباره‌ی اقدامات کشور آذربایجان را پی‌گیری کنید. از آنجایی‌که دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران مستقر است، امیدواری وجود دارد که موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی ایران به شکل شایسته‌تری دنبال شود.

در این دیدار همچنین هیراناند پورکیت، سرپرست دفتر منطقه‌یی یونسکو، با ابراز خرسندی از حضور در ایران و دیدار با محمدعلی نجفی، بیان کرد: ایران یک کشور بزرگ با تمدنی کهن و تاریخی است. ایران در منطقه، در حوزه‌های مختلف سرآمد بسیاری از کشورهاست. موضوعات مهم مرتبط با مسایل فرهنگی در ایران را از طریق دفتر منطقه‌یی یونسکو در تهران به صورت جدی پی‌گیری خواهم کرد. اخیرا دکتر محمدعلی نجفی درباره‌ی اقدامات کشور آذربایجان مانند موضوع تخریب کاشی‌های فارسی‌نوشته‌ی مقبره‌ی نظامی گنجوی و درخواست آذربایجان برای ثبت چوگان به مدیر کل یونسکو نامه نوشته‌ است که موضوع این دو نامه از سوی دفتر منطقه‌یی یونسکو در تهران به طور ویژه پی‌گیری خواهد شد. یونسکو به موضوعات مهم فرهنگی حساس است و این گونه مسائل را به طور جدی دنبال می‌کند. دغدغه‌ی دکتر نجفی بجا است و یونسکو به خاطر مسئولیتی که در حوزه‌ی فرهنگ دارد، به این دغدغه‌ها پاسخ خواهد داد.

پورکیت درپاسخ به سوالی درباره‌ی دورنمای همکاری‌های ایران و یونسکو در دولت یازدهم گفت: به نظر من چشم‌انداز بسیار خوبی برای همکاری‌های مشترک ایران و یونسکو در آینده ترسیم شده است. موضوع صلح، آرامش و اعتدال از موضوعاتی است که یونسکو به آن توجه دارد و با توجه به روی کارآمدن دولت یازدهم و تاکید دکتر حسن روحانی درباره‌ی مسائل مهم فرهنگی در منطقه و جهان این انتظار وجود دارد که سطح همکاری‌های یونسکو و جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش افزایش یابد. بعد از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری اسلامی ایران، دبیر کل یونسکو پیام تبریکی را به رییس‌جمهور ارسال کرد و پیش‌بینی می‌شود این ارتباط صمیمانه و ارزشمند بتواند به توسعه و تقویت همکاری‌های مشترک یونسکو و ایران در آینده کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha