• یکشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۲ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 92091712047
  • منبع : نمایندگی کردستان

تپه قشلاق چهل امیران تپه‌ای بازمانده از دوره مس و سنگ

تپه قشلاق چهل امیران تپه‌ای بازمانده از دوره مس و سنگ

ایسنا/کردستان ‌معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در خصوص کاوش‌های انجام شده در تپه قشلاق چهل امیران که بازمانده دوره مس و سنگ است، گفت: کاوش‌های باستان شناسی تپه قشلاق روستای چهل امیران شهرستان بیجار به سرپرستی دکتر مترجم هم اکنون در حال انجام است.

‌معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در خصوص کاوش‌های انجام شده در تپه قشلاق چهل امیران که بازمانده دوره مس و سنگ است، گفت: کاوش‌های باستان شناسی تپه قشلاق روستای چهل امیران شهرستان بیجار به سرپرستی دکتر مترجم هم اکنون در حال انجام است.

آذر شب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، در خصوص کاوش‌های انجام شده در این تپه اظهار کرد: ‌این دومین فصل کاوش‌های باستان شناسی بعد از سال 89 در این تپه است که در راستای نجات بخشی این اثر تاریخی انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: کاوش‌های انجام شده در دوره قبل اعلام می‌کند، این تپه مربوط به دوره مس و سنگ است.

آذرشب در ادامه عنوان کرد: حدود 10 اثر ثبتی و 8 اثر تاریخی در حوضه سد نزدیک به این تپه غرق آب می‌شوند، که با توجه به اینکه محدوده آبگیر سد در خاک کردستان و مدیریت سد در حوزه آب منطقه‌ای استان زنجان واقع شده متاسفانه میراث فرهنگی برای حفظ این تپه باستانی تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

وی ادامه داد: در ضمن در سال 89 سه اثر از آثار تاریخی این منطقه کاوش و کار ثبت اطلاعات آن توسط پژوهشکده باستان شناسی انجام شد، ولی برای نجات بخشی کاوش و ثبت اطلاعات آثار تاریخی دیگر باید تلاش کنیم و آب منطقه‌ای استان زنجان باید همکاری‌های لازم را برای حفظ این آثار به جامانده از گذشتگان با پژوهشکده باستان شناسی و اداره کل میراث فرهنگی کردستان انجام دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha