• دوشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۲ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 92091812974
  • خبرنگار : 71405

همایش نظریه‌های روابط بین‌الملل و سیاست‌خارجی در خاورمیانه

رومینا: شورای همکاری خلیج فارس در سوریه و بحرین به دنبال امنیت خود است

یک استاد دانشگاه گفت: با نگاهی واقع‌بینانه به عملکرد شورای همکاری خلیج فارس می‌توان گفت این شورا به دنبال تامین امنیت و منافع ملی اعضای خود است.

یک استاد دانشگاه گفت: با نگاهی واقع‌بینانه به عملکرد شورای همکاری خلیج فارس می‌توان گفت این شورا به دنبال تامین امنیت و منافع ملی اعضای خود است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم رومینا، استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس که در همایش ملی "نظریه‌های روابط بین‌الملل و سیاست خارجی کشورهای خاورمیانه" حضور داشت به تبیین استراتژی شورای همکاری خلیج فارس در تحولات بحرین و سوریه پرداخت.

او افزود: شورای همکاری خلیج فارس که در فوریه 1981 تشکیل شد همکاری و حمایت متقابل اعضا در مقابل ناآرامی‌های داخلی و تهدیدات خارجی را دنبال کرد و با توجه به آسیب‌پذیری اعضا در ارتباط با مسائل پیش‌رو پیمان همکاری امنیتی را در سال 1994 به تصویب رساند.

وی افزود: هدف همکاری امنیتی از منظر شورای همکاری خلیج فارس،‌تقویت هماهنگی میان کشورهای عضو به منظور دستیابی به وضعیت پایدار برای همه آن‌ها بود.

رومینا با اشاره به اهداف این شورا خاطرنشان کرد: در چارچوب الگوی واقع‌گرایی و تعریف اهداف و منافع مشترک، شورای همکاری خلیج فارس رویکردهای گوناگونی را در مواجهه کشورهای منطقه پیگیری کرده است.

او ادامه داد: شورای همکاری خلیج فارس پس از شکل‌گیری تحولات کشورهای عربی در سال 2010 دو رویکرد کاملا متفاوت را در ارتباط با بحران بحرین و سوریه در پیش گرفته است حال سوال اصلی این است که اساسا استراتژی شورای همکاری خلیج‌فارس در تحولات بحرین و سوریه بر چه مبنایی استوار بوده است؟ به نظر می‌رسد شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تامین امنیت و منافع ملی اعضا از طریق حفظ نظام‌های هم‌سو از یک طرف و مقابله با نظام‌های غیرهمسو در ارتباط با دو کشور مذکور استراتژی خود را تدوین کرده و به آن عمل کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha