• سه‌شنبه / ۳ دی ۱۳۹۲ / ۰۸:۱۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 92100300961
  • منبع : نمایندگی کرمان

/گزارش/

‌بم، 10 سال پس از زلزله

‌بم، 10 سال پس از زلزله

ایسنا/کرمان با گذشت 10 سال از وقوع زلزله دلخراش در شهرستان بم، هنوز در برخی از بخش‌ها، کاستی‌هایی وجود دارد که مردم بم، امید دارند تا دولت تدبیر و امید برای رفع آن اقدام کند.

با گذشت 10 سال از وقوع زلزله دلخراش در شهرستان بم، هنوز در برخی از بخش‌ها، کاستی‌هایی وجود دارد که مردم بم، امید دارند تا دولت تدبیر و امید برای رفع آن اقدام کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه کویر، نگاهی به ساخت و سازهای صورت گرفته بعد از زلزله بم، با وجود این‌که تا حدودی مطلوب بوده، اما هنوز بعد از 10 سال از آن واقعه، مشاهده کم و کاستی‌ها، تاسف‌بار و نگران‌کننده است، چرا که بم امروز می‌توانست بهتر از آنچه باشد که هست.

در این‌باره آنچه که بیش از هر چیز، مورد توجه است، ساختارهای فرهنگی و مکان‌های تفریحی است. اگر از بُعد فرهنگی نگاه کنیم، می‌بینیم بم جزء اولین شهرهایی در استان است که دارای سینما بوده است، اما بعد از زلزله سال 82 و با وجود نیازها و استعدادهای فراوانی که به ویژه در قشر جوان بم وجود دارد، هنوز این شهر سینما ندارد.

نگاهی به فضای سبز شهری بم نیز نشان می‌دهد که آن‌طور که در خور و شأن مردم است، فضاهای سبز و مبلمان شهری زیبایی وجود ندارد. شهربازی که آرزوی تمام فرزندان و کودکان بمی است، پس از 10 سال همچنان بدون استفاده مانده است و وسایلی که در آن قرار داده شده، در حال مستهلک شدن بوده در شرایطی که، بارها و بارها مسئولین سابق و فعلی قول مساعد در خصوص راه اندازی شهربازی را به مردم بم داده‌اند، اما همه این‌ها، فقط و فقط در حد سخنرانی و جلسه بوده است.

این وعده‌های محقق شده برای مردم بم سوال‌برانگیز است. در این‌رابطه، نگاهی به معابر شهری و خیابان‌های اصلی و به ویژه ورودی شهر هم که می‌اندازیم، می‌بینیم کم کاری‌های زیادی وجود دارد، نه نماد زیبایی در این شهر وجود داشته و نه مبلمان شهری. آیا مردم بم حقی از زیباسازی این شهر ندارند؟

در خصوص حصار باغ‌ها نیز چندین و چند بار اعلام شده بود، چنانکه صاحبان باغات در خصوص حصارکشی اقدام نکنند، از ملک آنها به نفع فضای سبز شهری استفاده می‌شود، چرا اینکه باغات بدون حصار، محل تجمع حیوانات ولگرد و افراد معتاد شده است.

حال می‌خواهیم نگاهی به دیگر کمبودهای شهر بم بیندازیم، کشتارگاهی که مصوب شد و بخشی از آن به اتمام رسید، ولی هنوز کشتارگاه افتتاح نشده است؛ چرا؟ کشتارگاه نیاز مبرم شهروندان بمی است. آیا نباید در این‌خصوص چاره‌اندیشی شود؟

در خصوص حوزه بهداشت و درمان هم لازم است اشاره‌ای به تنها بیمارستان شهر بم کنیم که نه تنها خود شهرستان را پوشش می‌دهد، بلکه چند شهرستان نو پا را نیز باید پوشش بدهد. ازدیام بیماران و کمبود پرسنل در این شهرستان باعث شده این بیمارستان به گفته شهروندان بمی به کشتارگاه بیشتر شبیه باشد تا محل درمان!

مسئولین محترم آیا نباید در خصوص بار ترافیکی درمان در بیمارستان پاستور نگاهی ویژه داشته باشند؟ با توجه به اینکه بیمارستان 120 تختخوابی امام خمینی(ره) چندین سال است که مصوب شده، ولی هنوز فقط تابلوی آن را می‌بینیم که در ورودی شهر نصب شده است.

آیا مردم بم از این همه بودجه‌ای که اختصاص داده شده، سهمی ندارند؟ می‌خواهم اشاره‌ای هم به ساختمان نیمه‌تمام باغ هنر بم کنم که استاد شجریان لطف زیادی نسبت به این شهر داشت و چون می‌دانست جوانان بمی به هنر عشق می‌ورزند، خواست این هنر در وجود آنها غوطه‌ور باشد، ولی این‌که چرا در ساخت آن کوتاهی شد، سوالی است که بی‌پاسخ مانده است؟

این سخنان خواسته تمام مردم شهرستان دارالصابرین است. مردمی که امید دارند دولت تدبیر و امید نگاهی ویژه به این شهرستان داشته باشد و مرهمی بر آلام دردهای آنها بگذارد.

گزارش از: دهقان، خبرنگار ایسنا، منطقه کویر در بم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha