• سه‌شنبه / ۳ دی ۱۳۹۲ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 92100301545
  • منبع : نمایندگی سمنان

گونه‌های شورپسند در سمنان کاشته می‌شود

گونه‌های شورپسند در سمنان کاشته می‌شود

ایسنا/سمنان رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 1600 هکتار از اراضی استان سمنان که در معرض گسترش بیابان قرار دارند تا پایان امسال نهال‌کاری می‌شوند.

رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 1600 هکتار از اراضی استان سمنان که در معرض گسترش بیابان قرار دارند تا پایان امسال نهال‌کاری می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سمنان، علی ترابی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 1600 هکتار از اراضی استان سمنان بوسیله درختان شورپسند که برای رشد، نیاز چندانی به آب ندارند با هدف جلوگیری از گسترش بیابان بر اثر طوفان شن نهالکاری می‌شود.

وی بیان کرد: مراحل اولیه واگذاری این پروژه‌ها به پیمانکاران واجد‌الشرایط انجام شده و این طرح در آینده‌ نزدیک اجرایی می‌شود.

ترابی با اشاره به کاهش منابع آب زیرزمینی در استان سمنان، از انتخاب گونه‌های شورپسند و کم‌آب برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: این گونه‌های گیاهی برای حیات خود به حداقل آب نیازمندند و در شرایط بحرانی آبی قادر به ادامه حیات هستند.

رئیس اداره بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی استان سمنان با اشاره به اجرای طرح بین‌المللی "ترسیب کربن" در روستا‌های کوه‌زر و معلمان دامغان با هدف جلوگیری از کاهش پوشش گیاهی و گسترش بیابان در این مناطق، گفت: این طرح در فاز نخست، پنج ساله بوده که در فاز بعدی تا ۱۰ سال نیز ادامه می‌یابد.

ترابی اظهار کرد: در این طرح با توانمندسازی جوامع روستایی حاشیه کویر و تأمین معیشت آنان، نیاز به استفاده و تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و امرار معاش از طریق تخریب طبیعت کاسته‌ می‌شود. برای اجرای این طرح بین‌المللی، بیش از سه میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده و در ضمن، سازمان ملل نیز بخشی از هزینه‌های آن را تأمین می‌کند.

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، فرهنگ‌سازی، تأمین هزینه صندوق‌های اعتباری، برگزاری دوره‌های آموزشی برای روستائیان حاشیه کویر و پرداخت تسهیلات به آنان را از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این طرح عنوان کرد.

ترابی گفت: در صورت اجرای موفق این طرح در فاز نخست، فاز دوم آن نیز به مدت پنج سال و با هدف بیابان‌زدایی و تولید و کاشت نهال در عرصه‌های بیابانی و نیز اطراف روستاهای حاشیه کویر اجرایی می‌شود. این طرح پس از بیرجند، در استان‌های سمنان، اصفهان و مرکزی به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha