• چهارشنبه / ۴ دی ۱۳۹۲ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92100402290
  • خبرنگار : 71191

آرامش تنها اثر جهانی پایتخت برهم خورد

آرامش تنها اثر جهانی پایتخت برهم خورد

پنج پلاک با عمارت «بادگیر» کاخ جهانی گلستان بیشتر فاصله ندارد، ساختمانی که در حال ساخت است و مالکش می‌خواهد به جای ساخت پاساژی با هفت متر ارتفاع که حد مجاز براساس ضوابط میراث فرهنگی برای این منطقه است، ساختمان را بین 12 تا 15 متر بالا ببرد که این کار، حریم کاخ گلستان را مخدوش خواهد کرد.

پنج پلاک با عمارت «بادگیر» کاخ جهانی گلستان بیشتر فاصله ندارد، ساختمانی که در حال ساخت است و مالکش می‌خواهد به جای ساخت پاساژی با هفت متر ارتفاع که حد مجاز براساس ضوابط میراث فرهنگی برای این منطقه است، ساختمان را بین 12 تا 15 متر بالا ببرد که این کار، حریم کاخ گلستان را مخدوش خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرای تاریخی «افشار» متعلق به اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل پهلوی و جزو بناهای ارزشمند شهر تهران بود که در جنوب شرقی کاخ گلستان و به جای بخشی از بنای تاریخی «تکیه دولت» ساخته شده بود. این اثر در سال 1390 تخریب شد و با مجوز مسوول اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با وجود این‌که قرار بود کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی ثبت شود، ساخت‌وساز در زمین سرای تاریخی «افشار» آغاز شد.

مالک سرای افشار در تیرماه 1390 از شهرداری درخواست کرد تا مجوز تخریب این بنای ارزشمند را که یکی از نخستین نمونه‌های پاساژ یا سرا در دوره‌ی پهلوی اول بود صادر کند. شهردار وقت منطقه‌ی 12 تهران 14 تیرماه همان سال از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برای دادن این مجوز ساخت‌وساز استعلام کرد. در 17 شهریورماه 1390، مدیرکل میراث فرهنگی تهران در نامه‌ای به شهردار منطقه‌ی 12 خواست تا مستندات مربوط به این ملک برای او فرستاده شود.

با رسیدن مستندات خواسته‌شده، کمیته‌ی فنی استان تهران برای دادن مجوز به این ملک جلسه‌ای تشکل داد و کارشناسان ارتفاع این بنا را که در عرصه‌ی کاخ گستان و چند اثر تاریخی دیگر بود به جای 5 / 7 متر 12 متر اعلام کردند. کمیته‌ی فنی نیز براساس این نظر اعلام کرد که با توجه به وضع موجود و قرارگیری ملک در عرصه‌ی کاخ گستان، به ارتفاع 12 متر مجوز داده می‌شود. پس از آن، این موضوع مسکوت ماند تا پس از تغییر مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و روی کار آمدن مدیر جدید در 18 آبان‌ماه 1391، او به شهردار منطقه‌ی 12 تهران اعلام کرد «با رعایت حد ارتفاعی وضع موجود، حداکثر به ارتفاع 12 متر به این ملک (سرای افشار) مجوز داده می‌شود».

پس از این اتفاق، برخی رسانه‌ها در 14 مردادماه 91 انتقاد کردند که چرا در عرصه‌ی کاخ گلستان چنین مجوزی برای ساخت‌وساز داده شده است. در همان زمان، مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در گفت‌وگویی اعلام کرد «در ماه‌های گذشته، مالک شخصی سرای افشار که در حریم درجه‌ی یک کاخ گلستان قرار دارد، قصد تخریب این سرای تاریخی را داشت که با دخالت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و با همکاری شهرداری منطقه‌ی 12، جلوی تخریب این بنای تاریخی را گرفتیم. اداره میراث فرهنگی تهران حریم کاخ گلستان را حفظ کرده و مانع از اجرای هرگونه عملیات ساخت‌وساز در این منطقه با ارتفاع بیش از شش متر خواهد شد».

به گزارش ایسنا، حالا که حدود شش‌ماه از ثبت جهانی کاخ گلستان می‌گذرد، گودبرداری سرای افشار تمام شده و کارها در مرحله‌ی سفت‌کاری است و مالک مجوز ساخت بنایی با 12 متر ارتفاع را در دست دارد. همچنین گفته شده که او قصد دارد 12 متر را به 15 متر افزایش دهد که این شرایط، بیش از پیش نخستین اثر ثبت جهانی‌شده‌ی پایتخت را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha