• جمعه / ۶ دی ۱۳۹۲ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92100602831
  • خبرنگار : 71464

خوس‌بافی و کمه‌دوزی؛ صنایع دستی محبوب هرمزگان

خوس‌بافی و کمه‌دوزی؛ صنایع دستی محبوب هرمزگان

معاون صنایع دستی استان هرمزگان گلابتون‌دوزی، خوس‌بافی، کمه‌دوزی و قلاب‌بافی را به‌عنوان رشته‌های محبوب صنایع دستی در هرمزگان معرفی کرد.

معاون صنایع دستی استان هرمزگان گلابتون‌دوزی، خوس‌بافی، کمه‌دوزی و قلاب‌بافی را به‌عنوان رشته‌های محبوب صنایع دستی در هرمزگان معرفی کرد.

گلابتون‌دوزی

سهراب بناوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی گلابتون‌دوزی توضیح داد: گلابتون‌دوزی نوعی رودوزی سنتی است که با نخ «گلابتون» انجام می‌شود. جنس این نخ طبیعی و دارای روکش فلزی زرد یا سفید است. از این نخ با کمک قلاب، نقوش متنوعی را روی پارچه می‌دوزند.

او افزود: از پارچه‌های گلابتون‌دوزی‌شده برای دوختن لباس‌های محلی استفاده می‌شود. گلابتون‌دوزی غالبا روی لباس، یقه، پیراهن، آستین و لبه‌ی آستین انجام می‌شود.

خوس‌بافی

معاون صنایع دستی هرمزگان گفت: خوس‌بافی توسط نوارهای نقره‌ای باریک ‌روی پارچه‌ی توری ریزبافت (پارچه‌ی شیشه‌ای) انجام می‌شود و به‌وسیله‌ی آن روی پارچه، ستاره‌های فلزی می‌دوزند. از این هنر برای برای تزیین مقنعه، جلبیل (روسری کوچک) یا دستار(چادر زنانه) استفاده می‌کنند. معمولا پارچه‌ای که روز آن خوس‌بافی انجام می‌شود، سیاه است و گاهی رنگ‌های سبز یا زرشکی دارد. اگر این نوارها کلفت باشند، به آن هنر شک‌بافی می‌گویند.

کمه‌دوزی

او یکی از رشته‌های مشهور صنایع دستی در هرمزگان را کمه‌دوزی دانست و اظهار کرد: در کمه‌دوزی پارچه‌ای را دور دایره‌ای الک‌مانند که به آن «کمان» می‌گویند می‌پیچند. سپس دور دایره را محکم با طناب می‌بندند تا مانند دف شود، با این تفاوت که به جای دف که دور آن پوست است، دور این کمان، پارچه قرار دارد. بعد از این‌که پارچه روی کمان محکم شد، روی آن نقاشی می‌کشند. سپس پارچه را از کمان جدا می‌کنند. گاهی نقاشی از خود پارچه هم بریده و استفاده می‌شود گاهی هم همان پارچه را برای شلوار، کیف و ... به کار می‌برند.

قلاب‌بافی

معاون صنایع دستی استان هرمزگان اضافه کرد: قلاب‌بافی با نخ طبیعی یا کاموای نخ ابریشم انجام می‌شود. از این محصول به‌عنوان رومیزی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف استفاده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha