• دوشنبه / ۹ دی ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 92100904980
  • منبع : مطبوعات

خبر خوش طلایی برای تئاتری‌ها ؛

بررسی بودجه بازسازی نماد تئاتری پایتخت در شورای شهر

بررسی بودجه بازسازی نماد تئاتری پایتخت در شورای شهر

نایب رییس شورای اسلامی شهرتهران عصر روز گذشته با حضور در محوطه بیرونی مجموعه تئاتر شهر ضمن بازدید از عملیات عمرانی زیر گذر چهار راه ولیعصر (عج) از اقدامات جدید مدیریت شهری برای بازسازی و بهسازی محوطه داخلی و بیرونی مجموعه تئاتر شهر خبر داد.

نایب رییس شورای اسلامی شهرتهران عصر روز گذشته با حضور در محوطه بیرونی مجموعه تئاتر شهر ضمن بازدید از عملیات عمرانی زیر گذر چهار راه ولیعصر (عج) از اقدامات جدید مدیریت شهری برای بازسازی و بهسازی محوطه داخلی و بیرونی مجموعه تئاتر شهر خبر داد.

به گزارش سرویس«شهری» ایسنا، مرتضی طلایی بعد از این بازدید با اشاره به مراحل عمرانی زیرگذر چهار راه ولیعصر(عج) خاطرنشان کرد: در بازدیدی که به همراهی همکارانم در مجموعه شهرداری تهران و مدیریت مجموعه تئاتر شهر داشتیم شاهد اتفاقات خوبی در زمینه ساخت و ساز زیر گذر بودیم که می‌تواند نقطه عطفی برای ساماندهی فیزیکی منطقه پر رفت و آمد چهار راه ولیعصر(عج) باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بخش دوم بازدید سه ساعته خود از محوطه بیرونی و داخلی مجموعه تئاتر شهر گفت: بخش دوم بازدید به مجموعه تئاتر شهر اختصاص داشت که به اعتقاد من این مجموعه از نمادهای فرهنگی کشور و جزو آثار تاریخی است که معماری ایرانی اسلامی دقیقا در آن به کار رفته و از این منظر نماد منحصر به فردی است.

طلایی اضافه کرد: وقتی کسی از بیرون به تئاتر شهر نگاه می‌کند به عمق مشکلات آن در درون واقف نیست در حالی که وقتی از درون به این مجموعه نگاه می‌کنیم و از آن بازدید می‌کنیم به چند جهت برای ما تاسف‌آور است. اول اینکه این مکان یک اثر تاریخی معماری ماست که به عنوان یک نماد فرهنگی رو به ویرانی است. دوم اینکه جایی که مرکز تربیت هنرمندان ما و عرضه هنر اصیل و بومی کشور است نباید در چنین وضعیت نامناسبی باشد و این حق جامعه هنری ما نیست که در چنین وضعیتی به تولید آثار نمایشی مشغول باشند.

طلایی گفت: از طرف دیگر ما هم‌جواری مجموعه تئاتر شهر با پارک دانشجو و محوطه بیرونی را داریم که فضای تقریبا بی‌حس و بی‌روحی دارد. در حالی‌که فکر می‌کنم کارکرد پارک دانشجو و محوطه عمومی تئاتر شهر یک کارکرد کاملا فرهنگی هنری است. لذا در نشستی که با دوستان شهرداری منطقه 11 و مدیران تئاتر شهر داشتم توافق بر این شد که توسط همکاران من در شهرداری کارهای مطالعاتی مبنی بر پیوستگی محوطه بیرونی این مکان با ساختمان مجموعه تئاتر شهر صورت گیرد و متناسب با کارکرد فرهنگی هنری معماری تئاتر شهر باز پیرایی و آنچه باید انجام شود، برای این محوطه بیرونی اعم از نورپردازی، آب نماها، تندیس‌ها، فضای سبز، نشانه‌های هنری و سایر بخش‌های هنری صورت پذیرد.

وی افزود: یکی از همین طرح های پیشنهادی که از سوی دوستان مطرح شده کتابخانه داخل پارک دانشجوست که می‌تواند با تغییر کاربری محتوایی تبدیل به کتابخانه تخصصی هنرهای نمایشی و مجموعه تئاتر شهر باشد. اینها کارهایی است که می‌توان در این مجموعه انجام داد. بر همین اساس و همانطور که اشاره کردم صحبت‌هایی با دوستان انجام گرفته و قرار بر این است که این اقدامات توسط همکاران من در منطقه 11 انجام گیرد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در بخش درونی تئاتر شهر هم از طریق همکاران خود در شورای اسلامی شهر تهران ، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می توانیم در قالب لایحه و یا یک طرح برای بازسازی این اثر تاریخی پیگیری‌های لازم را انجام دهیم. به طور طبیعی این روند نیازمند رایزنی‌هایی است که باید انجام شود و مقدمات کار فراهم شود. البته این جمع‌بندی خود من هست و به سهم خودم حتما برای تحقق این موضوع تلاش می‌کنم.

وی افزود:البته فکر می‌کنم زمینه این موضوع هم در شهرداری و هم شورای اسلامی شهر تهران وجود دارد که بتوانیم برای سال 93 کار بازسازی جدی این مجموعه را آغاز کنیم. به ویژه اینکه در زمانی که تالار بزرگ تهران در منطقه خاوران آماده بهره‌برداری است و می‌تواند در قیاس جهانی مطرح باشد. بنابراین فعال شدن آن یک فرصت خواهد بود که این اثر تاریخی و نماد فرهنکی کشور ما هم مورد بازسازی و نوسازی کامل قرار بگیرد.

طلایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: بخش سوم بازدید از مجمتع فرهنگی مذهبی ولیعصر (عج) بود که یکی از نمادهای مذهبی ماست و هم اکنون ساخت آن در دست اقدام است. به هر حال چهار راه حضرت ولیعصر ، ضلع جنوب شرقی ، مسجد حضرت ولیعصر و امتداد آن تا تالار وحدت که باید برای توسعه فضای فرهنگی آن تلاش کرد اقدامات زیادی می خواهد که دوستان ما در شهرداری تهران به سهم خود درصدد ارائه فعالیتهای تازه هستند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در طرح تفضیلی تهران بحث هایی مبنی بر ایجاد یک مسیر فرهنگی داشتیم که این طرح در مرحله اول خود از تئاتر شهر تا تالار وحدت امتداد داشته باشد و این مجموعه جدی تر مورد توجه قرار گیرد، تا بتوانیم در دوره شورای چهارم این خدمت را انجام بدهیم که این راستای فرهنگی ایجاد شود و به عنوان یک اثر فرهنگی معتبر در کشورمان برای هر گردشگری که از هر جای دنیا می آید و بازدید می کند مورد توجه قرار گیرد.

طلایی تصریح کرد: متاسفانه غفلت‌هایی از هنر تئاتر در طول سالیان گذشته داشتیم و جایگاه تئاتر در آن حدی که باید باشد آسیب دیده است. برای معرفی برنامه های تئاتر و نمایش‌ها نه تنها پولی نباید بگیریم بلکه باید پولی هم بدهیم و مردم را به دیدن تئاتر تشویق کنیم تا هنر تئاتر در کشور ما پویاتر و کارآمدتر و تاثیرگذارتر شود و اینها به نظر من یک وظیفه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha