• شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92101406877
  • خبرنگار : 71365

فاطمه راکعی:

کنار گذاشتن برخی در جشنواره شعر فجر نباید تکرار شود

کنار گذاشتن برخی در جشنواره شعر فجر نباید تکرار شود

فاطمه راکعی گفت: کنار گذاشتن برخی از طیف‌ها و جریان‌های شعری در دوره‌های قبل جشنواره شعر فجر تنها به خاطر برخی از اختلاف نظر‌ها در مسائل اجتماعی و سیاسی درست نبوده و دیگر نباید تکرار شود.

فاطمه راکعی گفت: کنار گذاشتن برخی از طیف‌ها و جریان‌های شعری در دوره‌های قبل جشنواره شعر فجر تنها به خاطر برخی از اختلاف نظر‌ها در مسائل اجتماعی و سیاسی درست نبوده و دیگر نباید تکرار شود.

مدیرعامل انجمن شاعران ایران که به تازگی به عنوان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره شعر فجر معرفی شده است، در ارزیابی خود از دوره‌های قبلی این جشنواره ‌به خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: هیچ شکی نیست که راه‌اندازی جشنواره شعر فجر در سال‌های گذشته اتفاق خوبی بود، اما کم و کیف شیوه‌ اجرای آن همواره مورد انتقاد شاعران بوده است، چون متأسفانه در این سال‌ها شیوه اجرای برنامه‌ها آن‌طور که دلخواه شاعران بوده، پیش نرفته است.

این شاعر در ادامه به برخی انتقادها به دوره‌های پیشین جشنواره‌ شعر فجر اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: در دوره‌های گذشته انتقاداتی مطرح شد مبنی بر این‌که جشنواره شعر فجر که هدفش باید ارتقای شعر ایران باشد،‌ در انتخاب شعرها و شاعران آن گستردگی را نداشته است. البته هیچ‌کس انتظار ندارد در این جشنواره به شعرهای افرادی که با فرهنگ اسلامی ایرانی ما معاند هستند یا ضدیت خاصی در شعرهای‌شان نمود دارد، جایزه بدهند، اما این‌که همیشه طیف‌های محدودی با یک تفکر خاص در جشنواره شعر فجر مورد توجه بوده‌اند و طیف‌های گسترده‌تر که عنادی هم با جمهوری اسلامی نداشته‌اند، تنها به خاطر برخی اختلاف نظرها در مسائل اجتماعی و سیاسی کنار گذاشته شده‌اند، درست نبوده و دیگر نباید تکرار شود.

راکعی در ادامه اظهار کرد: هدف اصلی جشنواره شعر فجر باید توجه به شعر ناب و شعری که شعریت در آن حرف اول را بزند، باشد، که این موضوع در این سال‌ها شاید تحقق پیدا نکرده است.

عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوره‌ جشنواره‌ شعر فجر درباره‌ تغییرها و اقدام‌های لازم برای رفع نواقص و کاستی‌های جشنواره‌ شعر فجر اظهار کرد: داورهای جشنواره باید کاملا مشخص‌، شناخته‌شده و مورد تأیید جامعه شعر ایران باشند و داوری‌ها با ضوابط خاص علمی صورت بگیرد و تک تک آن‌ها در صورت پرسش، پاسخ‌گو باشند و از مشی خود دفاع کنند. نباید در جشنواره شعر فجر پراکنده‌کاری صورت بگیرد و اگر اسم جشنواره، شعر فجر است، باید فقط به شعر بها داده شود.

او سپس اضافه کرد: البته اهمیت دادن به پژوهش‌های حوزه شعر ایران یا ترجمه‌های شعر ایران و جهان جای خود را دارد و امیدواریم معاونت فرهنگی جدید ارشاد به این مسائل توجه ویژه داشته باشد، اما با این حال پرداختن به مسائل متفرقه و گوناگون نباید در جشنواره شعر فجر دخیل باشد، زیرا این جشنواره‌ تنها جشنواره شعر است، البته می‌توان بخش شعر کودک و نوجوان را به آن اضافه کرد.

راکعی در ادامه با اشاره به برگزار شدن جلسه‌ای با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره شعر فجر، گفت: به خاطر نیاز به تحولات و برطرف کردن اشکالات دوران گذشته در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری برگزار شد، پیشنهادی مبنی بر این‌که امسال جشنواره برگزار نشود، مطرح شد. این پیشنهاد هم از این جهت مطرح شد که شاید فرصت مناسب برای برنامه‌ریزی‌های لازم وجود نداشته باشد و کمی دیر شده باشد که البته این نظر رأی نیاورد و در نهایت تصمیم بر این شد تا جشنواره پس از اصلاح مسائل گذشته با تأخیر و در یکی از ماه‌های فصل بهار برگزار شود تا فرصت بیش‌تری برای بررسی شعر امروز ایران وجود داشته باشد.

او در همین‌باره توضیح داد: با توجه به این‌که برای بهتر شدن این جشنواره باید کارهای ریشه‌یی انجام شود، داورها باید کارشان را درست انجام دهند، بنابراین با توجه به تراکم جشن‌های مختلف در بهمن‌ماه این نظر پیش آمد که شاید در این زمان جشنواره شعر فجر نتواند خودش را نشان دهد، بنابراین پیشنهاد شد برگزاری جشنواره به یکی از ماه‌های فصل بهار موکول شود. یکی دیگر از دلایل این تغییر زمان این بود که چون جشنواره بین‌المللی است و در دنیا هم روز اول فروردین به عنوان روز جهانی شعر شناخته شده است، ما نیز جشنواره را به این زمان منتقل کنیم تا بتوانیم جشنواره و شعر فارسی را در سطح بین‌المللی هم معرفی کنیم.

راکعی در پایان گفت: در حال حاضر نیز منتظر هستیم تا دبیرخانه سریعا فعالیت‌های جدی خود را برای هرچه بهتر برگزار کردن جشنواره‌ شعر فجر با حذف و رفع نقص‌های دوره‌های قبل آغاز کند، البته تا حدی که به شورای سیاست‌گذاری مربوط می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha