• جمعه / ۲۰ دی ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92102010947
  • خبرنگار : 71342

/ اجمالی/

گزارشی از اولین دیدار رسمی هنرمندان با حسن روحانی

گزارشی از اولین دیدار رسمی هنرمندان با حسن روحانی

در شرایطی که فقط چند روز از صدور کارت زرد مجلس شورای اسلامی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد، حسن روحانی از وزیرش دفاع و تاکید کرد: دولتش از هیچ کارت زردی نمی‌ترسد.

در شرایطی که فقط چند روز از صدور کارت زرد مجلس شورای اسلامی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد، حسن روحانی از وزیرش دفاع و تاکید کرد: دولتش از هیچ کارت زردی نمی‌ترسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،تالار وحدت شامگاه چهارشنبه 18 دی ماه پذیرای اولین دیدار رسمی حسن روحانی رییس جمهوری با هنرمندان رشته‌های مختلف بود، دیداری که در فضایی دوستانه انجام شد و هنرمندان هم دغدغه‌های صنف خود را بازگو کردند و هم سخنان رییس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را شنیدند.

سخنان حسن روحانی بارها با تشویق هنرمندان روبرو شد.

رییس‌جمهور با اعلام مخالفت از تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی گفت: این تقسیم‌بندی بی‌معنا است چرا که هنر یعنی ارزش و هنرمند ارزشمند است که با کار خلاقانه به تعالی می‌رسد.

روحانی که خود را مهمان اصحاب فرهنگ و هنر دانست، یادآور شد: هنرمند باید در مسیر کار هنری، خود را به مردم نزدیک کند چراکه مردمی بودن و صداقت همه هنر است.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه در بخش هنری نمی‌توانیم با دستور به خلق هنر بپردازیم اضافه کرد: هرگونه فضای امنیتی می‌تواند جوانه‌ی هنر را بخوشکاند.

حسن روحانی تاکید کرد: این دولت قصد ندارد ممیزی را در فرهنگ و هنر به شکل مانعی برای کار هنرمندان ادامه بدهد. بلکه ممیزی باید در چارچوب قانون و هدفمند باشد و اگر قانون ابهام دارد، باید قانون شفافی ارائه دهیم تا تکلیف همه روشن باشد.

او خواستار نظارت هنرمندان بر آثار هنری شد و افزود: کارمند دولتی وزارت ارشاد نمی‌تواند ناظر خوبی برای هنر باشد.

رئیس جمهوری از هنرمندان خواست آثار امید بخش تولید کنند و گفت: تولید آثار یاس‌آور کافی است ما با همه توان می‌خواهیم افراطیون را به انزوا برانیم.

جنتی: کوشیدیم اعتماد را به جامعه هنری برگردانیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه در ماه‌هایی که گذشت کوشیدیم اعتماد را به جامعه هنری برگردانیم‌، اضافه کرد: فرهنگ و هنر از صدای پای خود رایی هراسان است و نهالش در هوای آلوده و اجبار بی‌ثمر خواهد شد. هنرمندان روحی لطیف دارند و رفتارهای قهری را بر نمی‌تابند.

علی جنتی تاکید کرد: شعار دولت یازدهم دموکراسی فرهنگی و راست گویی است و همان گونه که خانه سینما گشوده شد می‌کوشیم دیگر خانه‌های هنری را پررونق‌تر کنیم.

وی تاکید کرد: هنرمندها از دولت انتظار معجزه ندارند. آنها مشکلات و فشارهای سیاسی در داخل و خارج از کشور را می‌دانند و در جریان محدودیت‌های اقتصادی هستند اما دولت حسن روحانی را دولت فرهنگ وهنر می‌دانند.

امیرخانی: اعضای وزارت ارشاد را از لشگر اجنه انتخاب نفرمایید!

در این دیدار رضا امیرخانی داستان‌نویس به عنوان نماینده‌ای از هنرمندان حیطه ادبیات دغدغه‌های این صنف را بیان کرد.

او در بخش‌هایی از سخنانش خواستار حمایت هر چه بیشتر از ادبیات داستانی شد و خطاب به رییس جمهوری گفت: جناب آقای دکتر روحانی! مورخ که نه، پرده‌خوان در پرده‌ای می‌گوید که لشگر جن به نزد حضرت ارباب رسیدند و به هواخواهی رخصت نبرد خواستند. حضرت ارباب رخصت نداد و فرمود حرب شما با خصم من از فتوت به دور است. شما ایشان را می‌بینیند و ایشان شما را نمی‌بینند. آقای رییس‌جمهور! ممیز و حامی و داور و سایر اعضای وزارت ارشاد را از لشگر اجنه انتخاب نفرمایید!»

درخواست ابراهیم حقیقی از وزیر ارشاد

ابراهیم حقیقی هنرمند پشکسوت گرافیست به نمایندگی از هنرمندان تجسمی از وزیر ارشاد درخواست کرد که دوسالانه‌های هنری را دوباره به انجمن‌ها بسپارند و آنها را احیا کنند و خواستار گسترش فعالیت گالری‌ها در شهرستان‌ها شد.

این هنرمند پیشکسوت با اظهار تأسف از وضعیت فعلی موزه هنرهای معاصر هشدار داد، رده این موزه که جزو 10 موزه برتر دنیاست در حال نزول است. در حالی که ما در ایران در کل منطقه بیشترین هنرمندان را داریم.

نغمه ثمینی خواست حذف‌شده‌گان را فرابخوانند

نغمه ثمینی نمایش‌نامه‌نویس و استاد دانشگاه به‌نمایندگی از هنرمندان تئاتر متنی را خواند که در بخشی از آن آمده است: «آقای رئیس جمهور ما تئاتری‌ها مطالبات روش و بارها شنیده شده‌ای داریم. بودجه‌، سالن‌، ممیزی‌، برابری امکانات و زیرساخت‌ها و... اما انتهای تمام مطالبات ما همه یک چیز است: حذف شده‌گان را فرابخوانید‌، به ما اعتماد کنید و امید محتضر را در جانمان نمیرانید.»

عسگرپور: حق اشتغال اصحاب فرهنگ و هنر را به رسمیت بشناسید

محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل‌خانه سینما نیز به نمایندگی از سینماگران نامه‌ای را خواند که در بخشی از آن آمده است: «جناب آقای روحانی برای اصحاب فرهنگ و هنر،باور دولتمردان به اینکه اشتغال در عرصه فرهنگ و هنر یک حق است و نه یک امتیاز مهم‌ترین دغدغه است. توانایی حرفه‌ای یک پیشه‌ور ، یک پزشک و یک صنعتگر، توسط صنف به رسمیت شناخته می‌شود و در صورت تخلفِ حرفه‌ای ، بر اساس اصل تناسب جرم و مجازات با حضور کارشناسیِ هم صنفانش، به تخلفش رسیدگی می‌شود. اما شاغلان فرهنگ و هنر برای هر نوبت فعالیت شغلی ناچار و مجبور به دریافت مجوزند و در صورت تخلف که آنهم غالبا بدون حضور نمایندگانی از آنها بررسی می‌شود کل فعالیت و اشتغالشان مشمول ممنوعیت می‌شود.انتظار داریم که شما این حقِ اشتغالِ اصحاب فرهنگ و هنر را به رسمیت بشناسید و مقررفرمایید تا با بازنگری در آیین‌نامه‌ها و تهیه لوایح قانونی نسبت به احقاق این حقِ متکی بر اصول سوم و بیست و هشتم میثاق ملی با تشکیل سازمان‌های صنفی فرهنگی و هنری اقدام شود.»

برائت کاکایی

عبدالجبار کاکایی شاعر به نمایندگی از هم صنفانش خطاب به روحانی گفت: «ما شاعران متعهد به آرمان‌های مردم در سال 57 برائت خود را از مدیریتی اعلام می‌کنیم که به نام حمایت از ما، قلم مخالفان را می‌شکند. شعر انقلاب نهال نورسته‌ای بود که امروز سرو بالنده‌ای شده و نفس کشیدن در فضاهای گلخانه‌یی و اردوگاهی را نمی‌پذیرد و دوست دارد در میدانی برابر تنها بر محور خلاقیت با رقیبان خود چالش داشته باشد و پذیرش مسؤولیت دبیر جشنواره‌ی هشتم به همین منظور بود که امیدوارم تحقق پیدا کند.»

کامبیز روشن‌روان چه گفت؟

کامبیز روشن‌روان آهنگساز به نمایندگی از هنرمندان موسیقی خواستار سر و سامان دادن به آموزش موسیقی در هنرستان‌ها و آموزشگاه‌ها شد و از اینکه آموزش موسیقی در هنرستان‌ها از نظر بودجه،‌امکانات و مدیریت دچار ضعف است، اظهار تاسف کرد.

این هنرمند موسیقی با اظهار تأسف فراوان از تعطیلی ارکسترهای ملی و سمفونیک خاطرنشان کرد: چندین سال است به دلیل تعطیلی این ارکستر‌ها سرود ملی جمهوری اسلامی را به طور زنده نشنیده‌ایم و مدام نسخه‌های ضبط شده، پخش شده است.

به گزارش ایسنا، اجرای یک قطعه کوتاه نقالی توسط محسن میرزاعلی هنرمند نقال، پخش کلیپ «نوسفر» به کارگردانی حسین دهباشی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در این دیدار دو قطعه موسیقی و یک قطعه نمایش اجرا شد.

«گروه آوازی تهران» به سرپرستی میلاد عمرانلو و خوانندگی وحید تاج قطعاتی را اجرا کردند. از آنجا که اعضای این گروه بدون استفاده از ساز و با استفاده از اصواتی که از دهانشان تولید می‌کنند، برنامه اجرا کردند اجرای آنها مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

حبیب رضایی نیز یک قطعه کوتاه نمایشی با نام «مسافران» به نویسندگی محمد رحمانیان اجرا کرد.

این بازیگر تئاتر و سینما پیش از اجرای این قطعه گفت: تشکر می‌کنم چون تشکر کردن کار محترمانه‌ای است. آقای رئیس جمهور برای امیدی که در دل ما زنده کردید و نوری که به چشم ما دمیدید از شما تشکر می‌کنم که در این مدت تشکر کردن یادمان رفته بود. اما امروز با عبارت «روحانی مچکریم »که در دوره انتخابات مرسوم شد، از شما تشکر می‌کنم.

علیرضا قربانی هنرمند موسیقی و خواننده هم در مقابل روحانی چندین قطعه موسیقی اجرا کرد که اجرای او نیز با تشویق بی‌وقفه حاضران روبرو شد.

قربانی قطعاتی همچون تصنیف«تو ای پری کجایی؟» ساخته زنده‌یاد همایون خرم، موسیقی تیتراژ سریال «مدار صفر درجه» و شعر«آخرین جرعه این جام تهی» اثر زنده یاد فریدون مشیری را اجرا کرد.

در این دیدار چهره‌هایی حضور داشتند که سال‌های گذشته کمتر در برنامه‌های دولتی دیده می‌شدند؛ از شهرام ناظری، محمود دولت آبادی،رخشان بنی اعتماد، مسعود کیمیایی،تهمینه میلانی،امین تارخ، تا هنرمندان دیگری چون علی نصیریان،داوود رشیدی، محمد رضا فروتن،فریبرز عرب‌نیا،پانته‌آ بهرام، مهناز افشار،افسانه بایگان، ویشکا آسایش، اشکان خطیبی، ترانه علیدوستی، باران کوثری، صابر ابر، و ....در کنار اینها، چهر‌هایی همچون محمد رضا شریفی‌نیا یا حسین فرح‌بخش هم حضور داشتند.

مسوولان هنری بخش‌های مختلف وزارت ارشاد نیز از حاضران این برنامه بودند.

اولین دیدار رسمی هنرمندان با رییس جمهور

اولین دیدار رسمی هنرمندان با رییس جمهور

اولین دیدار رسمی هنرمندان با رییس جمهور

اولین دیدار رسمی هنرمندان با رییس جمهور

اولین دیدار رسمی هنرمندان با رییس جمهور

اولین دیدار رسمی هنرمندان با رییس جمهور

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha