• جمعه / ۲۰ دی ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92102011167
  • خبرنگار : 71191

نخستین کارخانه شیشه در ایران ملی می‌شود

نخستین کارخانه شیشه در ایران ملی می‌شود

نخستین کارخانه‌ی صنعتی شیشه در ایران، با پیشنهاد رییس شورای شهر تهران در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود.

نخستین کارخانه‌ی صنعتی شیشه در ایران، با پیشنهاد رییس شورای شهر تهران در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد مسجدجامعی در برنامه‌ی تهران‌گردی این هفته‌ی خود به منطقه‌ی 16 رفت. او در بازدید از نخستین کارخانه‌ی صنعتی شیشه، از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران خواست تا در صورت امکان، این کارخانه در فهرست آثار ملی به ثبت برسد و سپس با راه‌اندازی «موزه صنعتی» نخستین آثار و ظروفی که در این کارخانه ساخته شدند، در آن به‌نمایش درآیند.

وی نمونه‌ی این ظروف را نخستین شیشه‌ی شیر پاستوریزه در ایران دانست و تأکید کرد: با این اقدام باید به نوعی خودکفایی برسیم.

رییس شورای شهر تهران افزود: بخش خصوصی با این اقدام می‌تواند گام بلندی در زمینه‌ی حمایت از صنایع گذشته در کشور بردارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در این‌باره به خبرنگار ایسنا توضیح داد: این کارخانه سال 1317 افتتاح شد و نخست، اشیایی را مانند بلور و ظروف می‌ساخت و از سال 1341 اقدام به ساخت شیشه‌ی پنجره‌ها کرد. این کارخانه با همکاری ژاپنی‌ها و توسط کارشناسان آلمانی ساخته شد. به همین دلیل، به کارشناسان میراث فرهنگی استان تهران دستور دادیم تا تهیه‌ی پرونده‌ی ثبت این کارخانه در دستور کار قرار گیرد و پس از انجام بررسی‌های لازم، این مکان در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

رجبعلی خسروآبادی همچنین درباره‌ی راه‌اندازی موزه‌ی صنعتی در این مکان، گفت: این موضوع را نیز بررسی می‌کنیم تا در صورت امکان بتوانیم چنین موزه‌ای را در شهر تهران و حتی در فضای این کارخانه داشته باشیم.

انتهای پیام

بازدید مسجدجامعی از کارخانه‌ی صنعتی شیشه

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha