• سه‌شنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 92102414156
  • منبع : نمایندگی همدان

آیا سال آینده سوت قطار در همدان شنیده می‌شود؟

آیا سال آینده سوت قطار در همدان شنیده می‌شود؟

ایسنا/همدان چند روز گذشته خبری به نقل از مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان مبنی بر افتتاح راه آهن همدان- تهران در سال آینده منتشر شد.

چند روز گذشته خبری به نقل از مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان مبنی بر افتتاح راه آهن همدان- تهران در سال آینده منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، عملیات اجرایی راه آهن همدان – تهران از سال 84 آغاز شد و قرار بود تا پایان دولت دهم به بهره برداری برسد. راه آهن همدان-تهران- سنندج 418 کیلومتر طول دارد که 267 کیلومتر در محدوده همدان- تهران و 151 کیلومتر در محدوده همدان- سنندج قرار دارد.

در ابتدا 147 میلیارد تومان برای این پروژه برآورد اعتباری شده بود، اما زمان اتمام پروژه آنقدر طول کشیده که هم اکنون نزدیک به 300 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و برای اتمام نیز به این مبلغ نیاز دارد. زیرسازی خط آهن همدان- تهران که قرار بود سال 91 به اتمام برسد، در حال حاضر 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ریل‌گذاری راه آهن همدان تهران نیز در اواخر دولت با حضور رئیس جمهور وقت در استان آغاز شد و آن زمان مقرر شد تا روزانه دو کیلومتر ریل‌گذاری انجام شود که متاسفانه روزانه 700 متر ریل‌گذاری انجام می‌شد.

کمبود ریل و محدودیت منابع اعتباری از جمله مشکلاتی است که این پروژه از ابتدا با آن دست و پنجه نرم می‌کرده و حتی قرار گرفتن در لیست پروژه‌های مهر ماندگار کمکی به تسریع در روند اجرایی این پروژه نداشته است.

بارها وعده‌های مختلفی از سوی مسؤولان کشوری و استانداران وقت همدان در زمینه بهره برداری از این پروژه در زمان‌های مختلف و شنیدن سوت قطار در همدان داده شد اما تاکنون هیچ یک محقق نشده و در وعده‌ای جدید مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان بهره برداری از راه آهن همدان- تهران در سال آینده را منوط به شرط دانسته است.

"غلامرضا سقندلی"، مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: عمده عملیات باقی مانده به تامین ریل نیاز دارد و برای خرید ریل باید ارز مورد نیاز تخصیص یابد، چرا که ریل‌های خط آهن همدان - تهران باید از کشورهایی همچون ترکیه و چین خریداری شود.

وی ادامه داد: اگر ارز مورد نیاز برای خرید ریل تخصیص یابد، می‌توان پروژه را تا سال آینده به بهره‌برداری رساند.

سقندلی با اشاره به پیگیری‌های استاندار همدان در زمینه تامین ریل گفت: استاندار در دیدار با وزیر راه و شهرسازی توانست مجوز حمل سه هزار شاخه ریل 18 متری برای راه آهن همدان - تهران را از یکی از انبارها بگیرد.

وی تصریح کرد: اما هنوز ریل‌ها وارد استان نشده و امیدواریم هر چه سریع‌تر این ریل‌ها وارد استان شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، به گفته معاون سابق امور عمرانی استانداری 64 کیلومتر از راه آهن همدان –تهران ریل‌گذاری شده و هم اکنون ریل تمام شده و عملیات ریل‌گذاری انجام نمی‌شود.

نیکبخت، استاندار همدان در آغازین روزهای ورود خود به استان عزم جدی در زمینه برطرف کردن مشکلات این پروژه داشت و توانست مجوز تخصیص سه هزار شاخه ریل 18 متری را به استان بگیرد که هنوز وارد استان نشده ولی گویا پیگیری‌ها در حال انجام است.

وعده‌های مختلفی که در زمینه بهره‌برداری از خط آهن همدان- تهران داده می‌شود که محقق شدن آنها مردم را سر در گم کرده است و این روند جز تاثیر منفی بر اذهان عمومی بازده دیگری ندارد، چرا که وعده بهره‌برداری از راه‌آهن همدان- تهران به اندازه کافی قول داده شده و مردم در انتظار عمل هستند!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha