• چهارشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92102514716
  • خبرنگار : 71410

فوزیه مجد موسیقی فیلم و نمایش‌هایش را آلبوم کرد

فوزیه مجد موسیقی فیلم و نمایش‌هایش را آلبوم کرد

فوزیه مجد آلبوم «موسیقی فیلم و نمایش» را منتشر کرد.

فوزیه مجد آلبوم «موسیقی فیلم و نمایش» را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این اثر شامل ساخته‌های فوزیه مجد برای دو فیلم فریدون رهنما یعنی «پسر ایران از مادرش بی‌اطلاع است» و «سیاوش در تخت جمشید» به همراه موسیقی چند نمایش است.

درباره‌ی ساخت دو فیلم فریدون رهنما به قلم فوزیه مجد می‌خوانیم: «ساختن موسیقی برای دو فیلم فریدون رهنما، سیاوش در تخت جمشید و پسر ایران از مادرش بی‌اطلاع است از بسیاری جهات برایم مهم تلقی می‌شود. در بدو ورودم به ایران، پس از تحصیلات آکادمیک، ساختن موسیقی برای فیلم «سیاوش در تخت جمشید» مرا در برابر صدادهی ساز ایرانی قرار داد.

پیشنهاد ساخت موسیقی برای فیلم دوم فریدون رهنما، «پسر ایران از مادرش بی‌اطلاع است» نیز، شامل چند قطعه و یک لایتْ‌موتیف اصلی بود.

به‌طور کلی، لایتْ‌موتیف و موسیقی قطعات دیگر شباهتی به موسیقی دستگاهی ندارد ولی تکنیک نواختن با شگردهای ویژه‌ی آن سازها مانند استفاده از ریزها و فواصل بیرون از نظام معتدل، همراه است اما نوع استفاده از این شگردها و به‌طور کلی صدادهی سازها کلاً فضای دیگری را تداعی می‌کند.»

به گزارش ایسنا، فوزیه مجد متولد برلین است. در کودکی با پیانو قطعاتی می‌ساخته و آموزش پیانو را در شش‌ سالگی شروع کرد. دوره ابتدایی را در تهران و متوسطه را در انگلستان طی کرد و از دانشگاه ادینبورا لیسانس موسیقی گرفت.

در بازگشت به ایران (1350)، با یاری شادروان مهدی کمالیان به امور ضبط از ردیف‌ها و قطعات نورعلی برومند، سعید هرمزی و یوسف فروتن پرداخت و پس از تصویب طرح گردآوری موسیقی‌های ایران‌زمین که توسط وی به سازمان تلویزیون ارائه شده بود، در آبان 1351 گردآوری موسیقی در استان خراسان و سپس سیستان و بلوچستان را آغاز کرد که تا سال 1357 ادامه یافت و شامل سفرهای پژوهشی دیگر به استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی، جزایر قشم و هرمز و بندرعباس شده‌ است.

فعالیت‌های فوزیه مجد در زمینه گردآوری و پژوهش موسیقی‌های ایران از سال 1359 متوقف شد و پس از وقفه‌ای چند ساله آهنگسازی، همراه با تدریس موسیقی و پیانو و پژوهش بر موسیقی نواحی را ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha