• چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92110201170
  • خبرنگار : 90002

اعضای هیأت نظارت بر کتاب کودک چه کسانی خواهند بود؟

اعضای هیأت نظارت بر کتاب کودک چه کسانی خواهند بود؟

مسأله ممیزی و صدور مجوز کتاب از مهم‌ترین چالش‌های وزارت ارشاد و دغدغه‌های ناشران و نویسندگان بوده است. در دیدار هنرمندان با رییس‌جمهور نیز مسأله ممیزی ترجیع‌بند درددل‌های نویسندگان و هنرمندان حاضر در مراسم بود و حسن روحانی را مجبور به موضع‌گیری صریح در این زمینه کرد.

مسأله ممیزی و صدور مجوز کتاب از مهم‌ترین چالش‌های وزارت ارشاد و دغدغه‌های ناشران و نویسندگان بوده است. در دیدار هنرمندان با رییس‌جمهور نیز مسأله ممیزی ترجیع‌بند درددل‌های نویسندگان و هنرمندان حاضر در مراسم بود و حسن روحانی را مجبور به موضع‌گیری صریح در این زمینه کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حال باید دید با انتصاب رسمی علی شجاعی صائین به عنوان مدیرکل دفتر توسعه کتاب‌ و کتاب‌خوانی، تغییرات حوزه صدور مجوز کتاب به چه شکلی پیش خواهد رفت.

شجاعی صائین که سابقه‌ای 30 ساله در امور فرهنگی سپاه پاسداران داشته است، از 9 سال پیش به عنوان یکی از سرگروه‌های بررسی کتاب با اداره کتاب همکاری داشته و در شش سال گذشته مدیر خانه کتاب ایران - یکی از مهم‌ترین مؤسسات وابسته به وزارت ارشاد - بوده است.

شجاعی طبیعتا در گام اول اعضای هیأت‌های نظارت را به وزیر ارشاد پیشنهاد می‌کند تا به شورای فرهنگ عمومی معرفی شوند. اعضای هیأت نظارت بر کتاب کودک و نوجوان پس از دریافت حکم از سوی شورای فرهنگ عمومی با ریاست وزیر ارشاد و قائم‌مقامی معاون فرهنگی‌اش به فعالیت خواهند پرداخت.

هرچند تشکیل هیأت نظارت بر کتاب کودک و نوجوان طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1367 ضروری بوده است، اما اطلاعات رسمی از تشکیل شدن یا نشدن این شورا و ترکیب اعضای احتمالی آن در دست نیست.

صدور مجوز کتاب‌های کودکان در وزارت ارشاد در دهه 60 و‌ 70 در اداره کتاب کودک صورت می‌گرفت که مهم‌ترین مدیران آن در دهه 60 مهدی حجوانی و محمدرضا بهمن‌پور و در دهه 70 بهمن دری، رفیعی و علی‌اصغر سیدآبادی بودند.

در سال 1381 با به وزارت رسیدن احمد مسجدجامعی برای نخستین‌بار هیأت نظارت بر کتاب کودک و نوجوان به طور رسمی تشکیل شد. بنا بر اعلام سایت رسمی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، اسامی اعضای این هیأت در فاصله سال‌های 1382 تا 1384 به این شرح بوده است: حسین ابراهیمی الوند،‌ محمدرضا بایرامی،‌ مهدی حجوانی، محمدرضا دادگر، حسین فتاحی،‌ سیدعلی کاشفی خوانساری و مهنوش مشیری. همان منبع از حجت‌الاسلام مظفر سالاری، محمدعلی شعاعی و مهدی ارگانی به عنوان اعضای تکمیلی هیأت نام می‌برد. هرچند شنیده‌ها حاکی از عضویت مصطفی رحماندوست، زهرا احمدی، محسن چینی‌فروشان و حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی هم در هیأت نظارت بر کتاب کودک و نوجوان در آن دوره است.

در سال‌های بعد و در دوره وزارت محمدحسین صفار هرندی،‌ هیأت نظارت بر کتاب کودک تقریباً با همان ترکیب قبلی به کار پرداخت. با حذف چند نفر چون شعاعی، دادگر، ابراهیمی، حجوانی، مشیری، سالاری، ارگانی، احمدی‌ و حشمتی، ادامه حضور رحماندوست، کاشفی، چینی‌فروشان و فتاحی و با اضافه شدن محسن پرویز،‌ مجید حمیدزاده، محمدرضا سرشار، احمد عربلو، بابک نیک‌طلب، جعفر ابراهیمی شاهد، حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو و امیرحسین فردی این هیأت در دولت نهم به کار خود ادامه داد. هرچند که در این سال‌ها هیأت جلسات بسیار کم‌تری داشت.

در دوره وزارت سیدمحمد حسینی اعضای هیأت نظارت بر کتاب کودک عبارت بودند از محسن چینی‌فروشان، محمد میرکیانی، بهمن دری،‌ امیرحسین فردی و جواد محقق. گرچه گفته می‌شود که چینی‌فروشان و میرکیانی هیچ‌گاه در جلسات این دوره حضور نیافتند و اخرین جلسات هیأت با حضور دری، صادق رضایی (مدیر عامل وقت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) و جواد محقق برپا شده است. در دوره سرپرستی علی اسماعیلی بر معاونت فرهنگی هم هیأت نظارت هیچ جلسه‌ای نداشته است.

بنا بر شنیده‌ها در هیأت نظارت بر کتاب کودک در دوره وزارت علی جنتی از افرادی چون مصطفی رحماندوست، علیرضا حاجیان‌زاده، سیدعلی کاشفی خوانساری، محمدرضا وصفی، ابراهیم حسن‌بیگی، سیدمهدی شجاعی، مهدی حجوانی، سپیده خلیلی، علی‌اصغر سیدآبادی، مهدی ارگانی، محسن چینی‌فروشان، محسن مؤمنی، افشین علاء، سیدصادق موسوی، حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، محمدعلی بنی‌اسدی، محسن پرویز، زهرا زواریان، زهرا احمدی، علی‌اکبر اشعری، منوچهر اکبرلو، حجت‌الاسلام عبدالله حسن‌زاده، سیدعلی‌محمد رفیعی و حمیدرضا شاه‌آبادی دعوت شده است.

انتظار می‌رود بنا بر اصل شفافیت، اسامی اعضای نهایی هیأت پس از تصویب شورای فرهنگ عمومی و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسماً اعلام و منتشر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha