• شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92111913457
  • خبرنگار : 71191

«قول طلایی» برای خانه اتحادیه بررسی می‌شود

«قول طلایی» برای خانه اتحادیه بررسی می‌شود

در چهل‌وچهارمین جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر تهران، یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی «خانه - باغ اتحادیه» بررسی می‌شود.

در چهل‌وچهارمین جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر تهران، یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی «خانه - باغ اتحادیه» بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمیته‌ی پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران در این‌باره اعلام کرده است: به‌دنبال برگزاری جلساتی که در سال‌های این کمیته با اعضای شورای شهر و مالکان خانه‌ی «اتحادیه» داشته است، مصوبه‌ی یک فوریتی طرح الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی این خانه‌ و بهره‌برداری از آن به‌عنوان مرکز فرهنگی - هنری 20 بهمن‌ماه مطرح و مصوبه‌ی آن بین اعضای شورای شهر تهران به رأی گذاشته می‌شود.

خانه - باغ اتحادیه یکی از باقی‌مانده‌های باغ بزرگ لاله‌زار در محدوده‌ی منطقه‌ی 12 شهر تهران است که در 12 تیر سال 1384 در فهرست آثار ملی ثبت شد؛ اما درپی رسیدگی نکردن سازمان میراث فرهنگی به این اثر تاریخی و خریداری نشدن آن، مالکان خانه‌ی «اتحادیه» درخواست خروج این اثر از فهرست آثار ملی را به دیوان عدالت اداری دادند و سرانجم این خانه 24 اسفند 1388 از فهرست ملی خارج شد.

پس از خارج شدن این اثر از فهرست آثار ملی، 450 هنرمند و 100 نفر از خبرنگاران در نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف - شهردار تهران - خواستار حفظ و خریدن این بنا شدند. پس از بازدیدی که مرتضی طلایی - نایب رییس وقت شورای شهر تهران - و رحمت‌الله حافظی - رییس و نایب رییس وقت کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران - از این خانه داشتند، قول‌هایی مبنی بر خریداری شدن آن توسط شهرداری تهران و احیایش داده شد.

خانه - باغ اتحادیه براساس منابع تاریخی، خانه‌ی «امین‌السلطان» صدر اعظم ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و محمدعلی‌شاه بوده است که پس از کشته شدن او، توسط «حاج رحیم اتحادیه» خریده شد. در دهه‌ی 50 نیز فیلم «دایی جان ناپلئون» به کارگردانی ناصر تقوایی در این خانه - باغ فیلمبرداری شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha