• دوشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92112819116
  • خبرنگار : 71503

همه‌ی آنچه درباره‌ی«فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال» می‌خواهیم بدانیم

«دوربین‌های اولیه با دست می‌چرخیدند. فیلم‌بردار به هنگام چرخاندن دسته موتور، تصنیفی عامیانه را زیرلب زمزمه می‌کرد که دارای ضربی تقریباً معادل سرعت دوربین بود و به این ترتیب سرعت مورد نظر را حفظ می‌کرد. دوربین‌های بعدی به کمک یک فنر کوک می‌شدند. پس از آن تا سالیان دراز، موتور مکانیکی عامل حرکت دوربین‌ها بود. در زمان حاضر، موتورالکترونیکی فیلم را در دوربین به حرکت در می‌آورد و سرعت آن را دقیقاً کنترل می‌کند.»

«دوربین‌های اولیه با دست می‌چرخیدند. فیلم‌بردار به هنگام چرخاندن دسته موتور، تصنیفی عامیانه را زیرلب زمزمه می‌کرد که دارای ضربی تقریباً معادل سرعت دوربین بود و به این ترتیب سرعت مورد نظر را حفظ می‌کرد. دوربین‌های بعدی به کمک یک فنر کوک می‌شدند. پس از آن تا سالیان دراز، موتور مکانیکی عامل حرکت دوربین‌ها بود. در زمان حاضر، موتورالکترونیکی فیلم را در دوربین به حرکت در می‌آورد و سرعت آن را دقیقاً کنترل می‌کند.»

به‌ گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کتاب محمد مجیدی با نام «فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال»، با این پاراگراف آغاز می‌شود.

او در توضیح کتابش که در بهار 1392 چاپ شده است،گفت: با توجه به تحصیلاتی که در این رشته دارم، هنگامی که به ایران آمدم متوجه شدم که دانش و اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد بسیار پایین است بنابراین گمان کردم کسانی که در این حوزه و به خصوص در ویدئو دیجیتال فعالیت می‌کنند تنها اطلاعات پایه‌ای در این زمینه دارند بنابراین به نوشتن آن اقدام کردم.

فیلمبردار «نارنجی‌پوش» افزود: نوشتن این کتاب دو سال زمان برد و موفق شدم مطالب آن را به شکل دلخواهم بنویسم.

او تصریح کرد: « فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال» کتاب جامعه‌ای از تمام موارد مختلف در ارتباط با سینما است. از تکنیک دوربین‌های فیلمبرداری گرفته تا لابراتوار فیلم، سیستم ویدئویی و SD ، HD و ... را در برمی گیرد.

مجیدی اضافه کرد: در این کتاب به مسائل بسیاری از جمله تدوین، صداگذاری، صدابرداری و... در بخش‌های مختلف پرداخته شده است.

این فیلمبردار گفت: « فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال» در دوجلد، 700 صفحه و20 فصل تالیف شده است و به تدریج خواننده را با آخرین تحولاتی که در زمینه فناوری ویدئوی دیجیتال و به خصوص HD رخ داده است، آشنا می‌کند. علاوه بر آن سایر بخش‌های تکنیکی و تاثیرگذار در ساخت فیلم، نظیر صدا و تدوین را نیز مورد توجه قرار داده و در فصل‌های جداگانه به آنها پرداخته است.

او بیان کرد: این کتاب در شرایطی چاپ شد که با بحران و کمبود کاغذ مواجه بودیم و چون دوست داشتم آن را با کیفیتی که مد نظرم است چاپ کنم، کاغذ مورد نظر را با دشواری و قیمت چند برابر تهیه کردم. همچنین ناشرانی که با آنها صحبت کردم نتوانستند این کار را انجام دهند و معتقد بودند که چاپ آن هزینه‌ی بالایی را در بر می‌گیرد بنابراین تصمیم گرفتم، خودم آن را چاپ کنم اما آن طور که باید از آن استقبال نشد.

مجیدی اظهار کرد: دو هزار و 500 جلد از کتاب « فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال» چاپ شده است که حدود 65 میلیون تومان برای آن هزینه شده است و تا به حال تنها 500 جلد از آن به فروش رسیده است. قیمت این کتاب دو جلدی 71 هزار تومان است که با تخفیف 20 درصدی و مبلغ 56 هزار تومان در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

این فیلمبردار افزود: این کتاب حاصل سال‌ها تجربه کاری و فعالیت‌های آموزشی من در زمینه فیلم و سینما است که با هدف ارتقاء دانش و توان تکنیکی کاربران در جهت رسیدن به کیفیت‌تصویری بالا و احاطه آنان بر تمامی جنبه‌های گوناگون شکل دهنده سینما، طی دوسال به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب در وهله اول مرجع و راهنمایی است قابل استناد برای ، فیلمبرداران و تصویربرداران، تدوینگران و صدابرداران و در مرحله بعد‌ منبعی است ارزشمند برای کارگردانان، تهیه‌کنندگان، طراحان صحنه و برنامه‌ریزان و سایر دست‌اندرکاران فیلم و سینما که‌ مایلند به مباحث تکنیکی مدیوم سینما احاطه یافته و از آن ذهنیتی ملموس بدست آورند.

او تصریح کرد: بطور خلاصه، "فیلم و ویدئو در عصردیجیتال " کتابی است مرجع که با بررسی همه جانبه اصول تئوری و کاربردی فیلم و ویدئو، به اکثر سئوالات کاربران و مشتاقان،پاسخ‌های مناسب و درخور می‌دهد.

مجیدی با بیان اینکه، خواننده در فصل‌های بیست‌گانه این کتاب با موارد بسیاری آشنا می‌شود،گفت: تصویربرداری با استفاده از دوربین‌های آنالوگ و دیجیتال SD و HD ، فیلمبرداری شانزده و سی و پنج میلیمتر و به کارگیری ترفندهای خاصی که در ارتقاء کیفیت تصویر نقش اساسی بازی می‌کند، مقایسه دو مدیوم فیلم و ویدئو با یکدیگر و بررسی ریشه‌ای نقاط مشترک آنها، مروری بر نرم‌افزارهای مطرح تدوین و استفاده ازترفندهای خاص در تدوین غیر خطی، تشریح مفهوم و چگونگی تدوین خطی و غیر خطی و مقایسه آن با روشهای رایج و کلاسیک تدوین فیلم، بررسی چگونگی کارکرد عدسیها، u1662 پرسپکتیو و عوامل موثر در تغییرات آن نظیر فاصله کانونی، و تغییر فاصله دوربین نسبت به موضوع ، تشریح ملموس مبحث عمق میدان، بررسی کارکرد فیلترها و مقایسه تاثیر فیلترهایی که مستقیما روی عدسی و دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرند با فیلترها و افکت‌هایی که توسط نرم افزارهای تصحیح رنگ ایجاد می‌شوند، از جمله‌ی این موارد هستند.

این فیلمبردار در عین حال بیان کرد: در فصل‌های 5 ، 6 و 11 به دوربین‌های ویدئویی آنالوگ و دیجیتال پرداخته و تفاوت ساختمان دوربین‌های منشوری و دیجیتال سینما را مورد بحث قرار می‌دهد. مبحث پیچیده کدک‌ها و Transcoding در فصل 9 به زبانی ساده تشریح شده و همچنین نقش و تاثیر آنها در بالابردن کیفیت تصویر توضیح داده می‌شود. در فصل 19نیز به نحوه تبدیل فیلم به ویدئو و ویدئو به فیلم، با استفاده از اسکنرها و فیلم ریکورد‌رهای مطرح جهان پرداخته و با پدیده Phantom Telecine آشنا می‌شویم.

او ادامه داد: در فصل 20، تحت عنوان کالریست و دیجیتال سینما ، ضمن تشریح نقش حیاتی کالریستها در ایجاد Film Look دلخواه، مشخصات چند دوربین شاخص و مطرح روز از جمله Phantom ، RED ، Arri Alexa ، Sony F3 را برشمرده و در پایان با معرفی دوربین Aaton Penelope به بررسی تکنولوژی آینده می‌پردازد.

مجیدی تصریح کرد: علاوه بر اینها در فصل‌های گوناگون بسیاری از مباحث دیگر در زمینه نورسنجی ، نورپردازی، ضبط و میکس صدا، صداگذاری مورد بررسی قرار می‌گیرد که پرداختن به همه آن‌ها در این نوشته جای نمی‌گیرد. در ضمیمه پایانی کتاب، نحوه کالیبره کردن مانیتورهای مورد استفاده در تصویر برداری تشریح شده است.

فیلمبردار «رویای خیس» در تشریح بیشتر جزییات این کتاب توضیح داد:در این کتاب از استفاده از معادل‌های نامانوس که بر پیچیدگی مفاهیم می‌افزاید پرهیز شده و اصطلاحات فنی و تکنیکی، به همان شکلی که وارد فرهنگ حرفه‌ای و محیط کاری ما گردیده، مورد استفاده قرارگرفته است ، البته در مورد اسامی و لغاتی که علیرغم استفاده آنها به صورت اصلی بدلیل قلت استفاده، برای خواننده غریب و نا آشنا بوده یا احتمالا امکان تلفظ غلط آن وجود داشته، مثل پدیده ( Vignetting) وینیتینگ مورد استفاده و تلفظ صحیح آنها توضیح داده شده است. استفاده از میانبرهایی که خواننده را به بخش‌های مفصل‌تر آن مطالب ارجاع می‌دهد، از دیگر امتیازات این کتاب است که در کمتر کتاب مشابهی در زبان فارسی به کار گرفته شده است. در تدوین یک کتاب، این نوع میانبرها وقت بسیاری می‌گیرد تا به درستی و دقت انجام گیرد.

او گفت: سرانجام ، مجموعه اطلاعاتی که در این کتاب گرد آمده بسیار فراتر از حجم 700 صفحه‌ای آن است. در جای جای حاشیه‌های کتاب، اطلاعاتی، اضافه بر آن چه که مباحث اصلی در اختیار خواننده قرار می‌دهند آمده است تا عمق بیشتری بر دانسته‌های خواننده بدهد. تصاویر مورد استفاده در این کتاب نه به عنوان یک تصویر صرف، بلکه در بسیاری از موارد با هدف کمک به درک بهتر مطالب، آمده است که مسلما فقدان آنها در بسیاری از موارد، می‌توانست در درک بهتر مطالب مشکل ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، فرخ مجیدی، متولد دی ماه 1323 ، فارغ التحصیل رشته فیلم‌برداری از مدرسه عالی سینما و تلویزیون، فیلم‌بردار سریال‌ها و فیلم‌های چون سریال اسرار دریای سرخ محصول مشترک ایران_ فرانسه، سینمایی صحرای تاتارها محصول مشترک ایران_ ایتالیا )فیلم بردار دو( والریو زورلینی،سینمایی شطرنج باد )فیلمبردار، مدیر فیلمبرداری هوشنگ بهارلو( محمد رضا اصلانی، سینمایی مدرسه‌ای که می‌رفتیم داریوش مهرجویی، سینمایی سیاحت در ایران داریوش مهرجویی و همچنین فیلم‌بردار - کارگردان سری مستند سی سال سینمای ایران و مجری طرح و فیلمبردار چهار قسمت سریال «سربداران» بوده است.

او دوره تکمیلی سینمای دیجیتال را در مدرسه سینمایی Kort&Dokumentar Film Skolen را گذرانده است و همچنین دوره کامپیوتر انیمیشن در European Computer Skills و 3D Kunstruktion med Animering ، مشاورت فیلم برداری در انستیتو فیلم دانمارک، مدیریت تولید تلویزیون شرق، ساخت چند فیلم داستانی و مستند و فیلم برداری و کارگردانی چند فیلم سینمایی سی و پنج و شانزده میلی متر و ویدئویی ازجمله فعالیت‌های او در دوره اقامتش در دانمارک بوده است.

در سال 1384 به ایران بازگشت و به کار فیلم برداری، تدریس در دانشکده‌های علمی کاربردی، سینما و تئاتر و واحد آموزش صدا و سیما، نگارش مقالاتی چند در ماهانه آینه صدا و سیما پرداخت و کتاب "فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال نوشت و "کتاب نور در سینما " را نیز در دست تألیف دارد.

«ته‌دنیا» و «فرزند صبح» بهروز افخمی نامزد بهترین فیلم‌برداری هیات منتقدین («رویای خیس» پوران درخشنده) کاندیدای بهترین فیلم‌برداری جشنواره فجر («نارنجی‌پوش» و « آسمان‌محبوب» داریوش مهرجویی کاندیدای بهترین فیلمبرداری جشنواره فجر) فیلم‌هایی است که مجیدی در سال‌های اخیر کار کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha