• جمعه / ۹ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92120905549
  • منبع : نمایندگی لرستان

ملامنوچهر کولیوند؛ شاعری در غبار فراموشی

ملامنوچهر کولیوند؛ شاعری در غبار فراموشی

ملامنوچهر کولیوند یکی از شاعران عارف‌مسلک و پرآوازه از دیار سرسبز و شاعرخیز الشتر است.

ملامنوچهر کولیوند یکی از شاعران عارف‌مسلک و پرآوازه از دیار سرسبز و شاعرخیز الشتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در لرستان، ملامنوچهر فرزند خسرو و نوه نورمحمدخان در سال 1236 هجری خورشیدی در شهرستان الشتر دیده به جهان گشود.

او نخستین آموزه‎های خواندن و نوشتن و سرودن را نزد پدر و سپس پدربزرگش فراگرفت. علوم دینی و فنون شاعری را نیز نزد فتح‎عالی مسؤول امور دینی طایفه نورمحمدخان و پسرعمویش کریم‎خان آموخت.

ملا از اوایل جوانی خود تا سن 58 سالگی دیوانی بالغ بر 10 هزار بیت تدوین می‎کند که به علت غارت طایفه نورمحمدخانی به همراه اسباب و اثاثیه منزلش به یغما می‎رود.

شعرهای دیوان ملا اغلب به زبان لکی سروده شده‎اند، اما در آن‎ها از اصطلاحات کردی، فارسی، عربی و ترکی نیز استفاده شده است.

یکی از ویژگی‎های بارز اخلاقی ملامنوچهر عشق به ائمه اطهار علیهم‎السلام است که در شعرهایش نیز متجلی است.

ملا بارها با پای پیاده علی‌رغم رنج سفر و سختی‎های آن به زیارت امام حسین (ع) در کربلا رفته و در شعرهای خود نیز به آن اشاره داشته است.

این شاعر و عارف لرستانی در سال 1298 هجری خورشیدی جان به جان‌آفرین تسلیم می‎کند.

درباره نحوه فوت این شاعر دو قول معروف است: یکی این‌که در آخرین سفر خود به عتبات عالیات در بین راه در محل تنگه گاوشمار (حد فاصل بخش چگنی و الشتر) سخت بیمار شده و در همان‌جا جان به جان‎آفرین تسلیم می‎کند.

و قول دیگر این‌که ملا برای یافتن دیوان اشعار خود سفری به ملایر، اراک و فراهان می‎کند، اما بر اثر ضعف و پیری و اندوهش از این حادثه فوت می‎کند.

آرامگاه ملا در آرامستان "روستای بتکی" واقع شده و آرامگاهش درخور شأنش نیست. کسی هم که در دیار ملا زیسته، نام او را بر سردر هیچ‌کدام از مکان‎های فرهنگی شهر ندیده و روی هیچ‎کدام از تابلوهای معابر شهر ننوشته‌اند: خیابان یا میدان ملامنوچهر کولیوند.

اما فقط ملامنوچهر نیست که در غبار فراموشی برای نسل‎های بعد گم‌نام مانده است. از این مفاخر در دیار لرستان کم نیستند؛ ملاحق‎علی سیاهپوش، ملاپریشان و... .

آن‎ها برای حفظ میراث خود و رساندنش به ما از جان مایه گذاشتند، پس ما هم کار زیادی نکرده‎ایم اگر برای حفظ آن گنجینه‎های ادبی به نسل‎های بعد از خود و بزرگداشت آن‎ها بکوشیم و آن‌ها را بشناسانیم تا نمیرند این میراث‎ در پس غبار فراموشی!

چند سال پیش اداره میراث فرهنگی سلسله برای بازسازی مزار این شاعر عارف اقداماتی را انجام داد که مسؤول میراث فرهنگی و صنایع دستی این شهرستان درباره اقدام‌های انجام‌شده بیان کرد: شاعران و هنرمندان طلایه‎داران انتقال فرهنگ در هر دورانی هستند و در واقع تاریخ و فرهنگ هر مرز و بومی با شعرها و آثار آن‎ها ماندگار می‎شود و به نسل‎های بعد به میراث می‎رسد.

مختار عزیزی ادامه داد: لزوم توجه به این امر از سوی اداره میراث فرهنگی باعث شد که در سال 88 به همت این اداره عملیات مرمت و بازسازی مزار این شاعر فرهیخته آغاز شود.

او افزود: 90 درصد عملیات بازسازی انجام‌شده و تنها سقف مزار باقی مانده است که با توجه به اعتباری که در سال جاری به آن تعلق گرفت، در اوایل سال آینده کل عملیات بازسازی به پایان خواهد رسید.

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سلسله نیز در ارتباط با این شاعر عارف بیان کرد: شهرستان سلسله همواره مهد پرورش شاعران بزرگی از دیرباز تاکنون بوده است.

حسین محسنی‎زاده ادامه داد: بی‎شک آب و هوا و طبیعت سرسبز و زیبای این شهرستان در طبع شاعری آن‎ها بی‎تأثیر نبوده است، چرا که با مطالعه آثار این شاعران برجسته ملاحظه می‎شود که بسیاری از شعرهای آن‎ها در وصف طبیعت زیبای سلسله سروده شده است.

او اظهار کرد: هنوز هم در عرصه شعر و شاعری جوانان جویای نامی در این دیار هستند که در آینده همچون ملامنوچهر، ملاحق‎علی سیاهپوش و ملاپریشان با اشعار باصلابت و پرمحتوای خود یادشان را در اذهان ماندگار خواهند کرد.

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سلسله خاطرنشان کرد: همین امر لزوم توجه بیش‌تر به شاعران و برپایی بزرگداشت‎هایی درخور شأن و نام آن‎ها را بیش‌تر می‎کند و طبیعتاً اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سلسله به عنوان متولی فرهنگی شهرستان این وظیفه مهم را به دوش می‎کشد.

محسنی‎زاده افزود: در سال‎های گذشته مراسمی با عنوان «عصری با شعر» بر مزار این شاعر گران‌قدر برگزار شد و از خانواده نورمحمدی نیز برای حضور در این مراسم دعوت شد.

او گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سلسله برپایی این‎چنین مراسم‎ و بزرگداشت‎هایی را برای همه مفاخر ادبی این شهرستان در دستور کار خود قرار داده است و امیدواریم بتوانیم یاد و خاطره این شاعران بزرگ را گرامی داشته و به نسل‎های بعد منتقل کنیم.

فرماندار سلسله درباره این شاعر گفت: شاعرانی همچون ملامنوچهر کولیوند از افتخارات نه تنها استان بلکه کشور هستند که باید در جهت پاسداشت آن‎ها کوشید.

اردشیر صفاپور اظهار کرد: در این زمینه اقداماتی صورت گرفته و مقبره این شاعر بزرگ به وسیله میراث فرهنگی در حال بازسازی است.

او در ارتباط با نام‎گذاری معابر به نام این این شاعر و عارف تصریح کرد: در حوزه نام‎گذاری معابر سعی می‎کنیم گفت‎و‎گویی با شورای نام‎گذاری معابر صورت گیرد و با همکاری این شورا یکی از معابر این شهرستان به نام این شاعر پرآوازه استانی و کشوری باشد.

فرماندار سلسله با بیان این‌که چندی پیش بزرگداشتی برای یکی از شاعران الشتر برگزار شد، ادامه داد: در آن مراسم درباره مقام والای این شاعر نیز صحبت شد و به اداره فرهنگ و ارشاد پیشنهاد شده مراسم‎ تجلیل و همایش‎هایی برای همه مفاخر و شاعران و هنرمندان این شهرستان درخور شأن و منزلت آن‎ها درنظر بگیرند.

گزارش: زهرا جمشیدی، خبرنگار ایسنا در لرستان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha