• شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 92121006137
  • خبرنگار : 71420

ایسنا برگزار کرد

تکریم "اخلاق" در همایش "شاهین اخلاق"

تکریم "اخلاق" در همایش "شاهین اخلاق"

همایش شاهین‌ اخلاق با همت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد.

همایش شاهین‌ اخلاق با همت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این همایش با هدف بزرگداشت نام و یاد شادروان دکتر عباس اکرامی، بنیانگذار مکتب اخلاق‌مدار شاهین و تجلیل از بازماندگان نسل اول فوتبال ایران و گرامی‌داشت مقام اخلاق در ورزش برگزار شد.

در این همایش جمعی از مدیران ورزش و همچنین پیشکسوتان باشگاه شاهین و فوتبال ایران حضور داشتند.

سعید پورعلی

پورعلی: اخلاق حلقه گمشده ورزش ماست

سرپرست خبرگزاری دانشجویان ایران درهمایش شاهین اخلاق سخنرانی کرد.

سعید پورعلی به عنوان نخستین سخنران این همایش گفت: "خبرگزاری دانشجویان ایران تنها خبرگزاری با هویت دانشجویی و نخستین خبرگزاریِ غیردولتی ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که امتیاز آن در تاریخ دوم تیر ماه 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار جهاد دانشگاهی قرار گرفت. خبرگزاری دانشجویان ایران با بهره‌گیری از سرمایه اندیشه و صداقت و نیز با تکیه بر توان، خلاقیت و نوآوری جوانان دانشجو در 13 آبان 1378 با اظهار لطف مقام معظم رهبری خطاب به ایسنا که فرمودند: "اخبار خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید." با هدف اطلاع‌رسانی صحیح، بهنگام و همه جانبه به صورت آزمایشی و در 16 آذر همان سال، مصادف با روز دانشجو به صورت رسمی به عرصه اطلاع‌رسانی گام نهاد. رسالت اصلی این رسانه خبری، از بدو تاسیس تاکنون، ایفای نقش دانشگاهیان در توسعه فضای رسانه‌ای کشور و ارتقای آگاهی‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و صنفی با نگاهی دانشگاهی و دانشجویی و شکل‌گیری حلقه واسط بین مسوولان، نخبگان و مردم بوده است."

او ادامه داد: "از دیرباز در ورزش ایران از اخلاق و فرهنگ والای ورزشکاری سخن به میان آمده و اهالی ورزش در این مرز و بوم همواره یاد و خاطره جوانمردان و پهلوانان والاتبار ایرانی را از آرش کمانگیر و رستم دستان تا پوریای ولی و جهان پهلوان تختی گرامی داشته‌اند. این روزها اما اخلاق، حلقه گمشده ورزش ایران و به ویژه فوتبال ماست. هر روز خبری تازه از تبانی و فساد در فوتبال به میان می‌آید و هر روز ابعاد نویی از آنچه نباید وجود داشته باشد، هویدا می‌شود. وظیفه ذاتی یک رسانه اخلاق مدار، در چنین فضایی این است که تا می‌تواند بر خوبی‌ها تاکید کند و هرجا اثری از اخلاق و فرهنگ می‌بیند، برجسته‌اش کند و با این کار به گسترش فرهنگ درست و اخلاق حرفه‌ای و پهلوانی یاری رساند.

اما چرا باشگاه شاهین؟

در میان همه تلخی‌ها و نامرادی‌های فوتبال ایران هنوز هم می‌توان سوسوی چراغی را یافت که از سال‌ها قبل به یادگار مانده و فضای فوتبال ایران را روشن می‌کند. باشگاه شاهین در ابتدای دهه 20 خورشیدی با شعار "درس، اخلاق، ورزش" تاسیس شد و دریچه‌ای نو به دنیای ورزش در ایران گشود. بنیانگذاران شاهین از ابتدا هدفی جز تربیت جوانان و رساندن آنها به قله‌های علم و اخلاق نداشتند و برای نیل به این هدف، فضای فوتبال را بهترین جا می‌دانستند. شادروان دکتر عباس اکرامی که همیشه برای درس و تحصیلات عالیه ارزش زیادی قائل بود، با بنیان نهادن باشگاه شاهین پایه‌ای را ساخت که تا امروز به عنوان نماد اخلاق‌مداری در باشگاه‌ها شناخته می‌شود. شاهین به تیم دانشجوها معروف بود و این مساله سال‌هاست که مایه مباهات همه شاهینی‌هاست. اکرامی پیش از آن‌که یک مربی فوتبال یا بنیانگذار نوین این ورزش در ایران باشد، معلم بود. او با شاگردانش با صمیمیت برخورد می‌کرد. شخصیت آنان را همیشه مدنظر داشت. طرز صحبت او بسیار مودبانه، مهربانانه و پدرانه بود. او عقیده داشت که رابطه پدر و فرزندی تنها به علت هم‌خونی نیست. به همین دلیل به مربیان ورزشی که در تیم‌های مختلف شاهین و غیره فعالیت می‌کردند، همیشه توصیه می‌کرد که مانند اولیای شاگردان با آنها رفتار کنند. او به شاگردان خود چه در کلاس‌ها و چه در زمین‌های فوتبال و ورزش روح انضباط، جوانمردی و انصاف تعلیم می‌داد و این دروس عالی را پیوسته و دائما در گوش جان جوانان و حتی مربیان زمزمه می‌کرد."

پورعلی به بنیانگذار باشگاه شاهین اشاره کرد و افزود: "اکرامی مردی ریزنقش، خوش‌خو، بلندنظر و در فهم و درک مطالب بسیار سریع و در شناخت روحیه افراد و جوانان بی‌نظیر بود. او هرگز لب به سیگار نزد و در همه عمر دوستان ورزشی و به ویژه شاهینی خود را از این نوع آلودگی‌ها بر حذر می‌داشت. محیط اطراف او و مجامعی که در آن شرکت می‌کرد همیشه مشحون از روح حرکت، فعالیت و عمل بود. جوانان را به کسب معلومات بیشتر و مهارت‌های بالاتر و اخلاق پسندیده برمی‌انگیخت و خود نمونه بارزو ارزنده‌ای از این شیوه بود. او عقیده داشت که ورزش وسیله تامین سلامت بدن است و با سلامت بدن و نیرومندی آن بستر سالمی برای عقل سلیم و محلی برای تجلی عواطف و احساسات لطیف فراهم می‌شود. او عقیده داشت آنان که ورزش و تحصیل دروس را دو عامل جدا از هم و یکی را مزاحم و مانع پیشرفت و سبب عقب‌ماندگی آن دیگری می‌دانند باید در اعتقاد و اندیشه خویش تجدیدنظر کنند. به نظر او درس و ورزش دو عامل کاملا پیوسته بوده و با هم سازنده شخصیت انسان‌ها هستند. روش و مکتبی را که شادروان دکتر اکرامی طی پنج دهه فعالیت و کوشش درباره اهمیت درس و کتاب و مهم‌تر از همه اخلاق بنا نهاد، بر سه اصل استوار بود که انضباط و اخلاق، اصل اول، دانش، اصل دوم و ورزش، سومین اصل بود. شعار سراسر اخلاقی مکتب شاهین که می‌گوید اول درس، دوم اخلاق و سوم ورزش اگر امروز سرلوحه کار همه باشگاه‌های ایرانی باشد، بی‌هیچ شک و تردیدی صراحتا می‌توان گفت که ورزش ایران‌زمین باز هم در دنیا به عنوان نماد اخلاق پهلوانی و جوانمردی – چنان که انتظار می‌رود – شناخته‌ می‌شود و باز هم این ایرانی‌ها هستند که به حق در عرصه اخلاق و سواد اجتماعی و علمی بر قله‌های رفیع جهانی قدم خواهند زد.

اعضای هیات امنای باشگاه شاهین، مکتب شاهین را این‌ گونه تعریف کرده و مورد تصویب قرار داده‌اند: "ما باور داریم انسان محور توسعه است و با رشد و تعالی وی جامعه نیز متعالی خواهد شد. علم و تجربه می‌گوید جامعه‌ای متعالی‌تر است که افرادش خوشبخت‌تر، سعادتمندتر و سالم‌تر باشند. هر چه میزان احترام به قوانین و باورهای فرهنگی و اجتماعی، سطح دانش و معلومات و میزان سلامت جسم و روح در جامعه‌ای بیشتر باشد، آن جامعه متعالی‌تر می‌شود. آن جامعه دارای شرایط مناسب‌تری برای رشد است لذا همه فعالیت‌های ورزشی در این مکتب را با هدف تربیت افرادی متواضع و فروتن، با گذشت و ایثارگر، جمع‌گرا و فداکار سرلوحه کار خویش قرار داده و معتقد است با انجام این گونه فعالیت‌های هدفمند، جسم و روح تقویت شده و موجب افزایش اعتماد به نفس و ظهور و بروز استعدادهای افراد گردیده که خود در افزایش حس مسوولیت‌پذیری موثر بوده و شرایط را برای موفقیت در سایر امور خطیر زندگی از جمله کسب معلومات و تحصیلات فراهم کرده و نهایتا موجب افزایش درک لزوم احترام به قوانین و باورهای فرهنگی و اجتماعی، حفظ حرمت و حقوق دیگران و جلوگیری از رفتارهای هنجارشکن می‌گردد."

بنابراین در مکتب شاهین جایی برای تربیت نیروی انسانی از منظر قدرت بدنی و کسب مهارت‌های ورزشی کلاسیک و حرفه‌ای بدون توجه به حفظ ارزش‌های اخلاقی وجود ندارد. در این راه استفاده از فرهنگ پهلوانی و جوانمردی شامل تقوا، ایمان، ادب، آزادگی، تعهد، صداقت، شهامت، عفت، ایثار، شجاعت، طهارت، صبر و حیا در تعالیم مکتب شاهین نقشی درخور بازی می‌کند.

در این راستا خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که خود داعیه‌دار اخلاق‌مداری رسانه‌ای‌ است، بر آن شد تا با زنده کردن نام و یاد پایه‌گذاران این مکتب و بازماندگان نسل اول فوتبال ایران بار دیگر اهالی فوتبال را با سرمایه‌های اخلاقی و تاریخی خود بیشتر و عمیق‌تر آشنا کند و به آنها یادآوری کند که فوتبال ایران چه ظرفیت‌ها و چه تاریخچه‌ای داشته است. شاهینی‌هایی که اکنون در این سالن حضور دارند، پایه‌سازان و بنیان‌گذاران فوتبال اخلاقی در ایران هستند و می‌توانند به عنوان الگویی تراز اول برای همه باشگاه‌های ورزشی و مدیران و مربیان آنها واقع شوند. همچنین در این فرصت باید از آقایان حبیب کاشانی، عضو محترم شورای اسلامی شهر تهران، علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال و علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل باشگاه استقلال و محمد جمشیدی، مدیر مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما به دلیل حمایت‌های ایشان از برگزاری این همایش اخلاق‌مدار قدردانی کنم. نیز می‌خواهم از اعضای اداره ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران تشکر کنم که در چند ماه گذشته برای برگزاری این همایش تلاش زیادی انجام داده‌اند. در پایان شما را به شنیدن چند بیت از لسان‌الغیب شیراز دعوت می‌کنم :

سحرم دولت بیدار به بالین آمد

گفت برخیز که آن خسرو شیرین آمد

قدحی درکش و سرخوش به تماشا بخرام

تا ببینی که نگارت به چه آیین آمد

مژدگانی بده ای خلوتی نافه گشای

که ز صحرای ختن آهوی مشکین آمد

گریه آبی به رخ سوختگان باز آورد

ناله فریادرس عاشق مسکین آمد

مرغ دل باز هوادار کمان ابرویی است

ای کبوتر نگران باش که شاهین آمد

ساقیا می بده و غم مخور از دشمن و دوست

که به کام دل ما آن بشد و این آمد

رسم بد عهدی ایام چو دید ابر بهار

گریه اش بر سمن و سنبل و نسرین آمد

چون صبا گفته حافظ بشنید از بلبل

عنبرافشان به تماشای ریاحین آمد"

دکتر محمود گودرزی

دکتر گودرزی: باید ورزشی پاک و معرفتی داشته باشیم

وزیر ورزش و جوانان دومین سخنران همایش شاهین اخلاق بود. دکتر محمود گودرزی گفت: "اهالی ورزش نه تنها از وضعیت اخلاقی موجود خشنود نیستند که گاهی از شرایط حاکم ابراز انزجار می‌کنند."

او خطاب به شاهینی‌های حاضر در مراسم اظهار کرد: "تک‌تک شما برگ زرینی هستید از کتاب اخلاق. امیدواریم جوانان به تاسی از این اوراق زرین تلاش کنند تا وضعیت اخلاقی جامعه ورزش بهبود یابد و به عبارتی ورزشی پاک و معنوی و معرفتی داشته باشیم. در حوزه اخلاق هر چه کمتر در این گونه مجالس صحبت شود و بیشتر افرادی که عملا در این مقوله دستی داشتند و نمونه بودند، صحبت کنند، طبعا اظهاراتشان به دل می‌نشیند."

گودرزی ادامه داد: "در حوزه نظری اخلاقی بحث‌ها مفصل است. به عبارتی در بحث اخلاق نظری که مطرح می‌شود، علما و بزرگان و صاحب‌نظران تالیفات و نشر اظهارنظر کرده‌اند اما وارد شدن در حوزه عمل در واقع حلقه مفقوده‌ای بوده که نتوانستند آن را به ظهور برسانند. تجربی‌ها این گونه خود را توجیه کردند که برای حرفه‌ها، صنوف و طبقات باید اخلاق را به صورت چارچوبی دربیاورند که افراد موظف شوند به تبعیت از آن چارچوب خود را با قواعد اجتماعی مربوط هماهنگ کنند."

دکتر گودرزی با بیان این که اخلاق در کشور ما بسیار غنی مورد بحث قرار گرفته است، تاکید کرد: در کشور ما به ویژه با استعانت به آموزه‌های دینی و اخلاقی بسیار غنی بحث شده است اما آنچه نتوانسته در عمل بروز کند، مفهوم اخلاق عملی است. البته در حوزه دین توصیه‌هایی شده است.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به انجام یک کار تحقیقاتی درباره پیدایش ورزش باستانی تاکید کرد: متاسفانه در این حوزه کمتر کار شده است. من حدود سه ماه در کتابخانه در این رابطه مطالعه کردم. درباره تاریخ زورخانه دو دیدگاه غالب وجود دارد. یک دیدگاه برمی‌گردد به بیش از سه هزار سال قبل که می‌گفت پیدایش زورخانه‌ها از اندیشه و تفکر میترائیسم است و به هزاره قبل از میلاد مسیح و قبل از پیدایش اسلام برمی‌گردد. دیدگاه دوم هم مربوط به پیش از 400 سال قبل است که می‌گوید و معتقد است بعد از حمله مغول مبارزات سیاسی باید در دخمه‌ها صورت بگیرد و آیین رزم آنجا فراهم شود. آیین رزم را با مدح امیرالمومنین و اسطوره‌های ملی مانند رستم و سهراب می‌آمیختیم. خاطرم هست در این کار تحقیقی درباره ورزشکارانی که از این خاستگاه بلند می‌شوند، مطالعاتی داشتم. خروجی‌ها عمدتا کسانی بودند متعلق به اخلاق حسنه. بعد از اسلام با وضو وارد فضای ورزشی می‌شدند. آنچه بود آموزش مکارم اخلاقی بود.

وزیر ورزش و جوانان در واکنش به فضای اخلاقی حاکم بر ورزش اظهار کرد: خروجی مفهوم ورزش به شکل مدرن الزاما نباید آنچه باشد که اکنون در جوامع ورزشی به ویژه مستطیل سبز شاهدش هستیم. عموم کسانی که اینجا هستند، نسبتا به وضعیت فعلی رضایت ندارند و از وضعیت موجود نه تنها خشنود نیستند و گاهی در حد انزجار از شرایط موجود نام می‌برند. این وضعیت نابه‌سامان آیا ناشی از نفس این ورزش است که به نظرم این گونه نیست. ورزش در نفسش عاری از این عیوب است و این ناشی از نوع رفتار ماست. هرگاه نام ورزشکار را به عبارتی می‌شنیدند عجین با مکارم اخلاقی، جوانمردی و درستکاری بود اما امروز آنچه می‌بینیم غیر از آن است. یک جا گفته‌اند که هر بازگشتی خیلی مناسب نباشد اما بازگشت به ورزش حتی ورزش 40 سال قبل مفید است، چون آنچه در گذشته مطرح بوده، این چیزهایی است که اکنون مطرح است. روز گذشته به عیادت مظلومی رفتم - برای بهبودش دعا می‌کنیم - او می‌گفت آن چه امروز در فضای ورزش مطرح است هیچ وقت در دوره خودش وجود نداشته است. ببینید در یک دوره 40 ساله چه چرخشی داشته‌ایم؟

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در راستای اخلاق‌مداری در ورزش اظهار کرد: اقداماتی را شروع کردیم و امیدواریم نتیجه دهد. کارگروهی تشکیل شده که می‌خواهم گزارشی درباره آن ارائه دهم. امیدوارم با حمایت همه ورزشی‌ها این مهم محقق شود. برای تدوین نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای ورزش برای گروه‌های مختلف مدیران ورزشکاران و ... پیش‌بینی شده است. تشکیل کمیته عالی اخلاق در وزارتخانه و در زیرمجموعه شورای راهبردی، تشکیل کمیته اخلاق در فدراسیون‌ها، ادارات کل تربیت بدنی و تدوین برنامه‌های تشویقی می‌تواند گره‌گشا باشد. همه شرایط که فراهم شود، تا نیروهای انسانی لایق علاقمند و معتقد آستین بالا نزنند، هیچ‌ یک از این کمیته‌ها توفیق نمی‌یابد. امیدوارم همه مجموعه‌ای که اینجا هستند و کسانی که بیرون از این مجموعه حضور دارند، عنایت کنند تا بتوانیم این مهم را محقق کنیم. جامعه ورزش نباید اجازه دهد، دیگران به آن اهانت کنند و عمل به هر نحوی که باشد، هر کسی در این حوزه دخالت کند. در پایان هم می‌خواهم یادی کنیم از مرحوم دکتر اکرامی و بازماندگان اولین نسل فوتبال ایران و امیدوارم موضوع اخلاق را در کشور نهادینه کنیم.

دکتر گودرزی همچنین در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد. او با تاکید بر لازمه نهادینه شدن اخلاق در ورزش بیان کرد: "کارگروهی آماده شده که به دنبال نهادینه کردن اخلاق در ورزش است. برای گروه‌های مختلف کار می‌کنیم تا بتوانیم در متن ورزش اخلاق را ایجاد کنیم و هدف ما پیش‌بینی شده تا اخلاق حرفه‌ای عملی شود. ان‌شاءالله برنامه‌های ما به صورت عملی و عملیاتی انجام خواهد شد و برای آغاز آن ابلاغ می‌شود"

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر نقش رسانه‌ها در نهادینه شدن اخلاق در ورزش تاکید کرد: "همه باید تلاش کنیم تا اخلاق در ورزش ایجاد شود. رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در این راه دارند. همین که از حاشیه‌ای شدن اخلاق جلوگیری کنند، خود یک گام مثبت برای تقویت اخلاق است. ما نباید بگذاریم اصل ورزش که اخلاق است به حاشیه برود.

گودرزی درباره کمک وزارت ورزش به کامیار سعادت، عکاس با سابقه ورزشی که با بیماری سرطان دست به گریبان است، نیز گفت: او از اعضای ورزش ایران است و وزارت ورزش اخلاقا خود را موظف می‌داند به او کمک کند. همچنین برای پیشکسوتان نیز برنامه‌ریزی خواهیم کرد. به دنبال این هستیم تا همه اعضای خانواده ورزش در جایگاه شایسته خود قرار بگیرند.

او در پایان به سوالی مبنی بر این که آیا به باشگاه‌های با سابقه چون آرارات و شاهین کمک‌هایی از طرف وزارت ورزش می‌شود، بیان کرد: طبق قانون تا جایی که در توان داشته باشیم برای این باشگاه‌ها انجام می‌دهیم.

علی فتح‌الله‌زاده

فتح‌الله‌زاده: حلقه‌های اخلاق در ورزش معیوب‌اند

علی فتح‌الله‌زاده در حاشیه همایش شاهین اخلاق اظهار کرد: متاسفانه اخلاق حلقه گمشده ورزش ایران است. اخلاق حلقه‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد اما همه حلقه‌های آن معیوبند. از من مدیرعامل گرفته تا رسانه‌ها، ورزشکاران و مربیان. دعا می‌کنیم همتی شود تا این زنگارها را از اخلاق ورزش بزداییم و همه ورزش‌های ما اخلاقی شوند. در قدیم هر زمان به دنبال پهلوانی می‌گشتند به سراغ ورزش می‌آمدند اما الان همه از ورزش بیزارند. فکر می‌کنم اگر عزم ملی به وجود بیاید و همه دست به دست هم بدهند، این اتفاق خواهد افتاد و اخلاق بر ورزش ما حاکم می‌شود. در یک موضوع اگر زوم شود و اخلاق را نبینیم، همه فکر می‌کنند بی‌اخلاقی وجود دارد. باید برخوردها را پشت صحنه انجام دهیم و زیبایی‌ها روی صحنه باشد.

مهدی مهدوی‌کیا

مهدوی‌کیا: ایسنا بنیانگذار اخلاق‌گرایی در فوتبال ایران شده است

مهدی مهدوی‌کیا پیش از آن که به عنوان سومین سخنران همایش روی سن بیاید دست علی دوستی‌مهر، نخستین مربی خود را بوسید که این حرکت مورد تشویق حضار قرار گرفت.

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال در صحبت‌های خود در همایش شاهین اخلاق از شرایط اخلاقی حاکم بر فوتبال انتقاد کرد. مهدی مهدوی‌کیا در همایش شاهین اخلاق اظهار کرد: خیلی خوشحالم که در این جمع حضور دارم. واقعا برایم سخت است که در میان این همه پیشکسوت صحبت کنم. باید قبل از آغاز مراسم دست تک‌تک شما را می‌بوسیدم. ببخشید که روی سن آمدم و حرف می‌زنم. باید از خبرگزاری ایسنا به خاطر این حرکت قشنگ تشکر کنم؛ آن هم در روزهایی که همه می‌دانیم چه اتفاقاتی برای ورزش ما می‌افتد و از نظر اخلاقی چه مسائلی وجود دارد. تجلیل از باشگاه شاهین واقعا جای قدردانی دارد.

او ادامه داد: از من خواسته شده که درباره اخلاق در فوتبال صحبت کنم اما عزیزانی که قرار است در اینجا مقالاتی ارائه دهند، حق مطلب را ادا می‌کنند و این در حوزه تحصیلاتی من نیست. بنابراین بهتر دیدم یک مقدار انتقاد کنم و درباره اتفاقاتی که در ورزش این کشور و به ویژه در فوتبال می‌افتد پیشنهادهایی داشته باشم.

مهدوی‌کیا گفت: متاسفانه مسائلی را در ورزش می‌بینیم که چندان خوشایند نیست. هفته گذشته در والیبال، قبل‌تر از آن در بسکتبال اتفاقاتی رخ داد و در فوتبال هم شاهد مسائل زیادی بودیم.

وی ادامه داد: از باشگاه شاهین صحبت کردیم و بنیانگذاران این باشگاه که در ابتدا اخلاق و بعد درس و بعد ورزش را مهم می‌دانستند. البته شاید در آن زمان فوتبال به صورت حرفه‌ای نبود و تیم‌ها سه بار در هفته تمرین می‌کردند اما الان شرایطی در فوتبال ما پیش آمده که فوتبالیست‌ها نمی‌توانند به درس خود بپردازند. هرچند این مساله در فوتبال جهان هم وجود دارد و فشار زیاد تمرین‌ها اجازه نمی‌دهد که فوتبالیست‌ها به درس برسند. این موضوع طبیعی است و باید با آن کنار بیاییم اما مسائل اخلاقی در ورزش ما خیلی کمرنگ شده است. یکی از ایرادهای اصلی که به فوتبال ما وارد است، توجه نکردن به فوتبال پایه است که آن را به طور کامل رها کرده‌ایم. متاسفانه بسیاری از باشگاه‌های ما مثل استقلال و پرسپولیس به فوتبال پایه چندان توجهی نکرده‌اند؛ آن هم در جایی که باید از بهترین مربیان استفاده کنیم.

مهدوی‌کیا

مهدوی‌کیا ادامه داد: افتخار داشتم فوتبالم را در بانک ملی شروع کنم آن هم زیر نظر فردی که از نظرفنی یکی از بهترین‌های فوتبال ایران است و از نظر اخلاقی هم همیشه الگوی من بوده. (در این لحظه مهدوی‌کیا به دوستی‌مهر اشاره می‌کند که از جای خود بلند شود و حضار او را تشویق می‌کنند.) از نظر اخلاقی همیشه مدیون او هستم. کسی که عاشقانه دوستش دارم و هر چه را در فوتبال چه از نظر فنی و چه از نظر اخلاقی به دست آورده‌ام، مدیون تربیت صحیح او در سن 14، 15 سالگی هستم.

بازیکن سابق تیم‌های هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت آلمان با اشاره به محمد خاکپور گفت: از محمد خاکپور خواهش می‌کنم بایستد. در سن 19، 20 سالگی که برای اولین بار به اردوی تیم ملی دعوت شدم، با چنین آدم بزرگی هم‌اتاق بودم و خیلی چیزها از او یاد گرفتم. از نظر اخلاقی برای من نمونه بود چه داخل زمین و چه خارج زمین. با این حال متاسفم که از این دست مربیان خیلی کم استفاده می‌کنیم و قدرشان را نمی دانیم.

او در ادامه با انتقاد از ساختار فوتبال ایران گفت: بدون این که برای ایجاد فوتبال حرفه‌ای ساختاری درست کنیم، آمدیم لیگ‌مان را حرفه‌ای کردیم اما این لیگ آماتور هم نیست. فقط شماره پیراهن بازیکنان را خارجی کردیم و پول بی‌رویه‌ای وارد فوتبال شد که شاهد فساد و مسائل مختلفی به این خاطر هستیم. سوالی که برای من مطرح است این بوده که چرا از هزینه‌های میلیاردی که برای باشگاه لیگ برتری می‌شود، فقط بخش کوچکی به فوتبال پایه اختصاص پیدا می‌کند؟ مربیانی که دوست دارند در این بخش کار کنند و عاشق کارشان هستند متاسفانه بودجه ناچیزی برایشان قرار می‌گیرد. مشکل هم از همین جا شروع می‌شود. افراد اخلاق‌مدار را به کار نمی‌گیریم. چند وقت پیش با چند بازیکن نوجوان صحبت می‌کردم آنها می‌گفتند که ما استعداد خوبی داریم اما بعد از چند وقت به ما گفتند که باید پول بدهید که وارد تیم شوید! این بازیکنان بااستعداد به سادگی کنار گذاشته می‌شوند و کسانی می‌آیند که حق‌شان نیست. بازیکنان با همین فرهنگ بزرگ می‌شوند و نباید فراموش کنیم که مسائل فرهنگی از همین جا شکل پیدا می‌کند. عرق به پیراهن از همین سنین به بازیکن باید آموزش داده شود.

مهدوی‌کیا

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال گفت: یکی از مشکلات ما این است که در تلویزیون متاسفانه برنامه‌هایی ساخته‌ایم، فقط مسائل منفی فوتبال را نشان می‌دهند. در حال حاضر فوتبال پربیننده‌ترین ورزش جهان است. اتفاقات مستطیل سبز در جهان تاثیرگذار است اما خیلی سهل‌انگارانه به این ورزش نگاه کرده‌ایم. در برنامه‌های ما دو مدیرعامل با هم بحث یا مربیان با هم دعوا یا از مسائلی مثل رشوه و فساد صحبت می‌کنند. این باعث می‌شود که دیدگاه نوجوانان ما به فوتبال منفی شود. امیدوارم از مسائل حاشیه‌ای فاصله بگیریم.

مهدوی‌کیا با انتقاد از رسانه‌ها عنوان کرد: گله‌ای هم از اصحاب رسانه دارم که خیلی به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازند. مثلا یک مربی در نشست قبل از بازی بیشتر با سوال‌های حاشیه‌ای مواجه می‌شود تا سوال‌های مربوط به مسائل فنی. متاسفانه بیشتر دنبال حاشیه‌ها و جنجال‌های فوتبال هستیم و این تمرکز ما را از اصل فوتبال دور می‌کند. باید به مسائل اخلاقی بیشتر توجه کنیم. از رسانه‌ها می‌خواهیم که به حاشیه‌ها، به مسائل غیراخلاقی و مصاحبه‌های تندی که افراد علیه یکدیگر می‌کنند، بی‌توجه باشند.

مهدوی‌کیا در پایان گفت: جای خالی شاهین را در فوتبال این کشور حس می‌کنیم. امیدوارم کسانی که پرچمدار فوتبال اخلاقی‌اند دوباره مسائل اخلاقی را به این ورزش بازگردانند تا مردم دوباره به فوتبال عشق بورزند و شرایطی فراهم شود که بازیکنان به عشق فوتبال به این ورزش بیایند نه برای پول درآوردن. با بسیاری از خانواده‌ها حرف می‌زدم و آنها می‌گفتند نمی‌گذاریم فرزندمان وارد فوتبال شود. توجه به پول درآوردن در فوتبال تبدیل به یکی از معضلات ما شده است.

مهدوی‌کیا در حاشیه مراسم شاهین اخلاق که به همت خبرگزاری ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم که خبرگزاری ایسنا چنین مراسمی را برگزار کرده و بنیانگذار اخلاق‌گرایی در فوتبال ایران شده است. باید اخلاق‌گرایی را از فوتبال پایه آغاز کنیم و بحث تربیتی را از پایه به فوتبالیست‌ها آموزش دهیم. حضور در این مراسم برای من باعث افتخار است. فکر می‌کنم حضور در چنین مراسم‌هایی که به بحث اخلاق ارتباط دارد، فوق‌العاده مهم است.

او خاطرنشان کرد: باید در فوتبال پایه سرمایه‌گذاری کنیم و به آنها آموزش دهیم تا با اخلاق آشنا شوند.

تجلیل از بازماندگان نسل اول فوتبال ایران

تقدیر ایسنا از پیشکسوتان و اعضای هیات امنای باشگاه شاهین

در ادامه این برنامه خبرگزاری ایسنا از تعدادی از پیشکسوتان و اعضای هیات امنای باشگاه شاهین تقدیر کرد. قربانعلی طاری، امیر آقاحسینی، امیرهوشنگ نیکخواه‌بهرامی، همایون بهزادی، ابراهیم ارباب، نصیر اوغلی، جمشید جلال‌پور، ابراهیم پورمسعود، نقش تبریزی، حسین رضی، حسین فاخری، بهشتی، هادی طاوسی، عبدالحسین تقوی، محمود شکیبی، خسرو غفاری، فیروز پزشکی، آقاحسینی، به عنوان پیشکسوتان و اعضای هیات امنای باشگاه شاهین با حضور دکتر محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان، حبیب کاشانی، عضو شورای شهر، مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال و سعید پورعلی، مدیرعامل خبرگزاری ایسنا مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین از کامیار سعادت، عکاس باسابقه ورزشی که مبتلا به بیماری سرطان است، تقدیر شد که به دلیل وخامت حال این عکاس، مریم سعادت، خواهر این عکاس که بازیگر سینما و تلویزیون است، با حضور بر روی سن جایزه برادرش را دریافت کرد.

دکتر امیری: مرحوم اکرامی فردی عالم بوده است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تشریح دیدگاه‌های مرحوم اکرامی درباره اخلاق در ورزش امروز ایران سخنرانی کرد. دکتر مجتبی امیری در سخنرانی‌اش در همایش شاهین اخلاق اظهار کرد: اخلاق در گذشته حقیقتی بی‌نام بود اما الان بی‌نامی است، حقیقت. در گذشته ورزشکار را به عنوان فرد اخلاق‌مدار قلمداد می‌کردند و می‌گفتند فرد ورزشی نه سیگار می‌کشد و نه حتی لب به چای می‌زند اما دلیلش چییست که ورزش ما از لحاظ اخلاقی به اینجا کشیده شده است؟ در گذشته که اخلاق رعایت می‌شد نه مطبوعاتی بود و نه همایشی تا به جای این که اخلاق را برجسته کند، به بی‌اخلاقی بپردازد. فرزندانمان از ابتدا باید اخلاق را یاد بگیرند. مرحوم اکرامی سه ویژگی را برای ورزشکاران تعیین کرد. اخلاق، علم و ورزش. مبنای هر سه اینها اخلاقیات است. دکتر اکرامی واقعا آدم عالمی بوده است. او بی‌پول کار کرد نه این که از برخی‌ها پول بگیرد و او را معروف کند اما در چند ماه اخیر بعد از انتخابات ریاست جمهوری جرقه‌هایی زده شده است تا اصل شایستگی در مدیریت ما حاکم شود. اگر این اتفاق بیفتد، مدیران و مسئولان می‌توانند جوانان را اخلاقی تربیت کنند.

برگزاری همایش شاهین اخلاق توسط خبرگزاری ایسنا

تامین هزینه‌های درمان عکاس پیشکسوت ورزشی از سوی گودرزی

خبرگزاری ایسنا از کامیار سعادت، عکاس باسابقه ورزشی که به بیماری سرطان مبتلا است، تقدیر کرد. سعادت به دلیل وخامت حالش نتوانست در همایش شاهین اخلاق حضور پیدا کند و به نمایندگی از او مریم سعادت، خواهر کامیار و بازیگر سینما تلویزیون بر روی سن حاضر شد و جایزه برادرش را دریافت کرد.

مریم سعادت پس از تقدیر پشت تریبون رفت و نامه‌ای را از طرف برادرش خطاب به حاضران و مسئولان ورزشی قرائت کرد.

متن این نامه را در ادامه می‌خوانید:

«به نام خدا

من کامیار سعادت هستم. مدت 24 سال عکاس و خبرنگار ورزشی در باشگاه‌های پرسپولیس سرخپوشان و استیل‌آذین بوده‌ام. پس از این همه سال بدون بیمه و بدون سابقه کار ثبت شده ...

حالا یک سال‌واندی است که با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنم. البته نه فقط با بیماری که با مخارج سرسام‌آور درمان آن هم. درد ناشی از بیماری از یک طرف، درد هزینه‌های کمرشکنش از طرف دیگر دارد مرا از پای درمی آورد.

در این مدت و یک سال و خرده‌ای اگر لطف بزرگمرد فوتبال ایران جناب آقای پروین نبود، بدون شک تا اینجا هم نبودم. ایشان مثل کوه از ابتدای امر پشت من ایستادند. چه از لحاظ مادی چه معنوی. خدا توفیقشان بدهد ولی آخر تا کی؟ مگر می‌شود یک نفر به تنهایی بار به این سنگینی را بدون بکشد. می‌دانید هر وعده شیمی درمانی من چقدر می‌شود؟ می‌دانید بعد از هر وعده آن چقدر باید هزینه کنم تا آخر افت گلبول‌های سفید و در نتیجه خطر کما را که همگی از عوارض شیمی درمانی است، از خود دور کنم؟

می‌گویند تنها راه بهبودی از بیماری خانمان‌سوز حفظ روحیه مریض است. شما بگویید من از کجا و به چه انگیزه ای باید امید را در خودم تقویت کنم؟

روی سخنم با مدیرعامل سابق باشگاه است. شما که در طی مدیریت‌تان حتی به فکر بیماران خارج از ایران بودید، به طوری که به کودکان سرطانی ایتالیا مبلغ هنگفتی کمک کرده‌اید، گوشه چشمی هم به باشگاه خودمان می‌انداختید. واقعا شما این بنده حقیر عکاس و خبرنگار باشگاه خودتان که سابقه فعالیتش بیشتر از خود شما در این باشگاه بوده را ندیدید؟ ندیدید، هیچ هم نشنیدید؟ بیش از ده‌ها بار توسط دوستان خوب خبرنگارم در سایت‌ها و نشریات مختلف ورزشی در این مورد نوشتند. همین‌طور عکس‌های زیادی تاکنون از من در بستر بیماری به چاپ رسیده است. از تمامی این همکاران بی‌نهایت متشکرم و برایشان آرزوی بهروزی می‌کنم.

حالا درددلی دارم با مسئولان محترم. شاید وزارت بهداشت و درمان. شاید شورای شهر تهران. به خدا نمی‌دانم. حتما مشاهده کردید مگر نه این که هر سوپرمارکت یا خودمانی‌تر بگویم هر بقالی که برویم آنقدر که شکلات و آدامس و شنیسل و خردل خارجی می‌بینیم که ایرانی‌اش را نمی توانیم پیدا کنیم. چرا فقط دارو که جان انسان‌های زیادی به آن بستگی دارد، خارجی و مرغوبش در دسترس نیست؟ ای کاش اقلا داخلی‌اش با همان کیفیت بود. بیایید ببینید عوارض داروهای نامرغوب در بیمارستان چه می‌کند. چرا برای هر بیمار چند نفر باید از کار و زندگی بیفتند تا دارو به موقع تهیه شود؟ چرا هر روز من مریض باید کل تنم بلرزد که نکند امروز دیگر دارو گیر نیاید؟ چرا هر روز گرانتر از قبل می‌شود؟ به دکتر می‌گوییم بیشتر بنویس تا چند روز دیگر گران‌تر نخریم می‌گوید نمی‌شود. مسئولیت دارد. راست می‌گوید بنده خدا! شما بگویید من یا امثال من چه کنیم؟

در آخر پرحرفی من را ببخشید و به حساب جسم و دل پردردم بگذارید. بازهم از تمام کسانی که مرا تا امروز یاری کرده‌اند، برخی از پیشکسوتان فوتبال بی‌نهایت تشکر می‌کنم. به خصوص دوست و همکارم آقای رضا ریاضتی عزیز که برایم زحمت بسیار کشیده است.

همه تان را به خدای بزرگ می‌سپارم و تقاضا می‌کنم. دعای خیرتان را از من دریغ نکنید.

با احترام قرمزترین عکاس ایران کامیار سعادت»

پس از پایان قرائت نامه، مازیار ناظمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان از طرف دکتر محمود گودرزی اعلام کرد که وزارتخانه بخشی از هزینه‌های درمان کامیار سعادت را پرداخت خواهد کرد. او در سخنانی کوتاه یادآور شد: "به دکتر گودرزی پیشنهاد کردیم که باری از دوش خانواده سعادت برداشته شود که ایشان پذیرفت و بخشی از هزینه‌های کامیار سعادت را وزارت ورزش و جوانان بر عهده خواهد گرفت. همه عضو یک خانواده‌ایم و از دکتر گودرزی انتظاری جز این نمی‌رفت چون او یک مدیر ورزشی است و غم ورزش را می‌داند.

در ادامه مراسم علی ضیا، مجری برنامه اعلام کرد که مبلغ 10 میلیون تومان از فروش پیراهن مالدینی صرف هزینه‌های درمان کامیار سعادت خواهد شد. او گفت: به قول حبیب کاشانی پیراهن مالدینی را همسرش دو یورو نمی‌خرد! این پیراهن در ایران 300 میلیون تومان به نفع خیریه فروخته شد و از این رقم 10 میلیون تومان برای درمان سعادت هزینه می‌شود.

برگزاری همایش شاهین اخلاق توسط خبرگزاری ایسنا

رموز موفقیت شاهین از زبان دبیر باشگاه

محمدرضا بدرخانی در همایش شاهین اخلاق به برخی از رموز موفقیت این باشگاه در فوتبال ایران اشاره کرد. دبیر باشگاه شاهین در این همایش که به همت خبرگزاری دانشجویان ایران در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: باید از ایسنا به خاطر برگزاری این همایش تشکر کنم. صحبت‌هایی که می‌کنم چکیده 70 سال فعالیت در ورزش این کشور است.

او ادامه داد: مشکلات جامعه ورزشی این کشور باعث شده چنین همایشی برگزار شود. راه‌حل‌هایی دارد که ما به این راه‌حل‌ها فکر کرده‌ایم. روی صحبت من با مسئولان ورزش است. اگر می‌خواهید مشکلات ورزش را حل کنید، یک راه بیشتر ندارید و آن هم این است که ورزش را از جایی شروع کنیم که در آن هم درس است و هم اخلاق.

بدرخانی با بیان این که راه‌اندازی مسابقات در مدارس نخستین راه‌حل برای حل مشکلات است، گفت: با این کار بازیکنان مستعد به فوتبال راه پیدا می‌کنند و اثری از واسطه‌ها نمی‌بینیم. در این راه مربیان مورد تایید آموزش‌وپرورش بازیکنان را پیدا می‌کنند و پس از آن می‌توان این بازیکنان را به تیم‌های ملی معرفی کرد.

دبیر باشگاه شاهین در ادامه گفت: اگر در این کار به صورت ریشه‌ای نگاه کنید به یکی از رموز موفقیت باشگاه شاهین دست پیدا می‌کنید. اگر در رابطه با انتخاب بازیکنان همین روال فعلی وجود داشته باشد و واسطه‌ها نقش داشته باشند، فقط بحث پول است و پول است و پول.

او همچنین گفت: شاید شاهین تنها نمونه باشگاه در ایران باشد که بنیانگذارش یکی از اساتید به نام مملکت بوده است. در هنگام انتخاب بازیکنان هم به کارنامه تحصیلی آنها توجه می‌شد. در آن سال‌ها شاهین یک باشگاه دیگر هم داشت به نام "مهندسین قضات" که افراد تحصیلکرده مختلفی در آن باشگاه فعالیت می‌کردند.

برگزاری همایش شاهین اخلاق توسط خبرگزاری ایسنا

بابایانس: فوتبال ایران راهی جز بازگشت به اخلاق ندارد

خاچیک بابایانس در همایش شاهین اخلاق گفت: در حال حاضر 7 دهه از عمر باشگاه آرارات می‌گذرد و در طول این مدت خوشنامی و اصالت خود را نشان داده است. آرارات سال‌ها باشگاهی است که اکثر افراد تصمیم‌گیرش خیرخواهانه با تعصب و عرق در آن فعالیت می‌کنند. در این باشگاه انجمن‌های مختلفی را داریم که واژه اخلاق در آن نمود واقعی دارد.

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: ما در این باشگاه انجمنی به نام پیشکسوتان داریم که امور جاری باشگاه در آن پیگیری می‌شود. همچنین انجمنی با نام پیش‌آهنگی در آن فعالیت می‌کند که از سنین کودکی افراد را پرورش می‌دهد که چطور با اخلاق و نظم کار کنند.

بابایانس افزود: به نظرم اشتراک‌های زیادی بین باشگاه آرارات و شاهین وجود دارد و من از همه دوستان رسانه‌ای و ورزشی به خصوص فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان دعوت می‌کنم تا در سالگرد 70 سالگی باشگاه آرارات ایده‌های خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن به این جشن ارائه کنم.

او با بیان این که باشگاهی چون آرارات و شاهین می‌توانند ائتلافی را تشکیل دهند، خاطرنشان کرد: این دو باشگاه با وجود اشتراکات زیاد می تواند ایده‌هایی را که برای اخلاق در ورزش می‌تواند به کار گرفته شود و آن را پررنگ کند، به کار برده شود. جای خالی باشگاه‌های اخلاق مداری چون شاهین و آرارات در ورزش ایران حس می‌شود. امیدوارم تصمیم‌گیری‌ها و افکاری که می‌تواند سبب درآمدزایی در این باشگاه شود، اجازه بروز پیدا کند تا به این ترتیب جای خالی اخلاق در ورزش ایران پر شود.

نماینده باشگاه آرارات با تشکر از هیات برگذار کننده همایش شاهین اخلاق افزود: ممنونم که به یاد آرارات بودید و از آن باشگاه به عنوان باشگاه اخلاق‌مدار یاد کردید. کسانی که از ته دل این باشگاه را دوست دارند، می‌توانند از مهرماه سال آینده شاهد راه‌اندازی تیم فوتبال این باشگاه باشند.

او در ادامه از حاضران خواست تا برای راه‌اندازی مجدد تیم فوتبال آرارات بایستند و آن را تشویق کنند. بابایانس در پایان گفت: ما اگر می‌خواهیم فوتبال ایران بیش از پیش به راه درستش بازگردد، راهی نداریم جز آن که به اخلاق بازگردیم.

برگزاری همایش شاهین اخلاق توسط خبرگزاری ایسنا

طباطبایی: اخلاق فراتر از رنگ‌هاست

سید هادی طباطبایی در همایش شاهین اخلاق اظهار کرد: زمانی که دیدم از پیشکسوتان تقدیر شد به خودم بالیدم. این بسیار برای من جذاب و لذتبخش بود. باید از خبرگزاری ایسنا و آقای کاشانی که بانی این همایش بودند، تشکر کنیم. فکر می‌کنم حلقه مفقوده ورزش، پیشکسوتان هستند. ما قدر آنها را نمی‌دانیم. به جایی رسیده‌ایم که به جای عمل کردن شعار می‌دهیم.

دروازه‌بان سابق استقلال گفت: امیدوارم این همایش نقطه شروعی باشد متاسفانه وقتی در سطح مدیران بداخلاقی می‌بینیم نمی‌توانیم از جوانان انتظاری داشته باشیم. شاید دیگر نتوانم بازی کنم و جوانان جای ما را می گیرند اما اگر به بزرگترهای خودم احترام نگذارم، بازیکن جوان هم احترام من را نگه نمی‌دارد. اخلاق بسیار فراتر از رنگ‌هاست. ما به دنبال استعدادها می‌رویم و آنها را پیدا می‌کنیم اما این کافی نیست. ما باید آنها را پرورش دهیم.

طباطبایی خاطرنشان کرد: مربیانی مثل علی دوستی‌مهر در فوتبال ایران کم نیستند اما چرا این‌ها را نمی‌بینیم. محمد خاکپور در این سال‌ها کجا بود؟ غلام پیروانی الان کجاست؟ چرا این آدم‌ها کنار کشیدند؟ معتقدم فوتبال را رها کرده‌ایم. وقتی می‌بینیم برای به دست آوردن سه امتیاز دست به هر کاری می‌زنند، دیگر اخلاقی وجود ندارد. از وقتی که پول به فوتبال آمد، آدم‌هایی که هیچ احترامی برایشان مهم نبود، به این ورزش سرازیر شدند.

تقدیر از محمد خاکپور

کاشانی: هنوز شرمنده خاکپور هستم

مدیر عامل سابق باشگاه پرسپولیس و عضو شورای شهر تهران در همایش شاهین اخلاق اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) گفته است برای کامل کردن مکارم اخلاق مبعوث شده است. ما هم جایگاه اخلاق را در ورزش کمرنگ دیده‌ایم و سعی کرده‌ایم با برگزاری چنین همایشی حداقل برای شخصیت‌هایی که در این چند سال در حقشان ظلم و غفلت شده است، کار مثبتی کرده باشیم. از دوستی‌مهر و مهدی مهدوی‌کیا خواهش کردیم که در این همایش حضور پیدا کنند و همچنین از سعید مظفری‌زاده که سال‌ها زحمت کشید. متاسفانه در ورزش خوش استقبال و بد بدرقه هستیم.

کاشانی همچنین گفت: چند سال پیش از محمد خاکپور که 10 سال در آمریکا زندگی می‌کرد، خواستم تا دست زن و بچه‌اش را بگیرد و به ایران بیاید اما برایش در فوتبال ایران کار نبود و هنوز شرمنده او هستم. در این فوتبال مربیان زیادی بودند که ده‌ها بازیکن ملی را ساختند اما بازیکنان فراموش می‌کنند که از آنها یاد کنند. در پایان از ایسنا، شهرداری تهران، فدراسیون فوتبال و دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تشکر می‌کنم که کمک کردند تا این همایش برگزار شود.

برگزاری همایش شاهین اخلاق توسط خبرگزاری ایسنا

جلالی: اگر به ارزش‌ها عمل نکنیم تبدیل به ضدارزش می‌شود

کارشناس فوتبال در سخنرانی‌اش در همایش شاهین اخلاق نمونه‌های جالبی از بی‌اخلاقی در فوتبال ایران بیان کرد و گفت: اگر به ارزش‌ها عمل نکنیم، تبدیل به ضدارزش می‌شود. مجید جلالی آخرین سخنرانی همایش شاهین اخلاق اظهار کرد:‌ برگزاری چنین همایش‌هایی باید از جانب کسانی باشد که خود معتقد به اخلاق‌اند. ایسنا در دوره‌ای که کار کرده، این ویژگی را داشته است. ما در حوزه‌هایی که کار می‌کنیم یک سری ارزش‌ها را داریم و همه به آن گوش می‌دهند. اما این ارزش‌ها باید به باور تبدیل شوند. در گذشته همه به اخلاق اعتقاد داشتند و ارزش‌ها تبدیل به باور شد.

وی افزود: مربی وحدت بوده و به تازگی بازیگری را کنار گذاشتم. از من خواستند تا مربی تیم ملی جوانان شوم اما به دلیل کلاس‌های دانشگاهم بهانه آوردم، مسوول آن زمان گفت برو به درست برس. شعاری که در باشگاه شاهین می‌بینید، دقیقا به آن عمل می‌شد. از بازیکن پرسیدم کجا بودی، گفت در دفتر مدیرعامل باشگاه بودم و 40 دقیقه او به من دروغ گفت و من به او دروغ گفتم! اگر ارزش‌ها را باور نکنیم در عمل تبدیل به ضدارزش‌ها می‌شود.

مدرس فوتبال خاطرنشان کرد: در باشگاه‌های ما می‌گویند آن بازی را بده این بازی را بگیر! کسی را هم نباید مقصر بدانیم. اگر می‌خواهیم بدانیم چرا به اینجا رسیدیم، باید ببینیم سیاستگذارهای فرهنگی چه کرده‌اند. امروز وزیر می‌گوید ستاد فرهنگی تشکیل خواهد داد. بنابراین معلوم می‌شود تازه می‌خواهند کارهایی را انجام دهند. در فوتبال به سخت‌ترین لحظه‌ها می‌رسیم که می‌توانیم خودمان را امتحان کنیم. جایی که دیگر نمی‌توان فیلم بازی کرد و هرچه هستی، آن را رو می‌کنی. اگر هر کدام از ما یک بار هم دروغ گفته باشیم و کار ضدارزشی کرده باشیم، به همان اندازه در بی‌اخلاقی‌ها موثر هستیم.

جلالی در پایان از انتخاب مربی برتر سال 92 در اردیبهشت 1393 خبر داد و گفت: این کار هم می‌تواند کمک زیادی به ارزش های ما کند.

برگزاری همایش شاهین اخلاق توسط خبرگزاری ایسنا

تقدیر از خاکپور، دوستی‌مهر، رضوانی و مظفری‌زاده

در بخش پایانی همایش شاهین اخلاق از محمد خاکپور، علی دوستی‌مهر، بهمن رضوانی و سعید مظفری‌زاده تقدیر شد. هدیه علی دوستی‌مهر را مهدی مهدوی کیا به وی تقدیم کرد.

در این بخش حبیب کاشانی، مهدی مهدوی‌کیا، پوریا پورسرخ، پرویز سیار، مجید جلالی و سعید پورعلی، سرپرست ایسنا روی سن حضور پیدا و هدایای این پیشکسوتان را اهدا کردند. محمد خاکپور در این مراسم هدیه خود را به نخستین مربی فوتبالش در باشگاه شاهین، امیر آقاحسینی اهدا کرد. او همچنین به نشانه احترام شانه زین‌العابدین تهرانچیان از اعضای قدیمی باشگاه شاهین را بوسید.

همچنین حمید جاسمیان، ابراهیم آشتیانی، ناصر ابراهیمی، مرتضی فنونی‌زاده، ضیا عربشاهی، عباس کارگر، رحیم یوسفی، پرویز مظلومی، حسین عبدی، محمود کلهر، رضا غیاثی، پرویز سیار، اصغر حاجیلو، بهمن بهلولی، محمد ریاحی، عبدالرضا موزون، عادل فردوسی‌پور، پژمان جمشیدی، محمود خوشخوان، علی کاوه، سیروس محجوب، محمد احسانی، احمد هاشمیان، محمد سلوکی، پوریا پورسرخ و صادق درودگر از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

باشگاه‌های شاهین، آرارات، استقلال و راه‌آهن سورینت نیز بازیکنان تیم‌های پایه خود را به این همایش آورده بودند.

همایش شاهین اخلاق از سوی اداره اخبار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و با همکاری دکتر محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران، علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال، علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل استقلال و محمد جمشیدی رئیس مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۲:۴۶

کارتون خيلي قشنگ بود، چيزي که اين روزا کمتر ميبينيم هميناس،اخلاق کم کم داره کلا فراموش ميشه،بي اخلاقي طبل تو خاليه صدا داره و سردرد ديگه هيچي نداره،هيچي.....

avatar
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۴:۴۴

بهتره به جاي تقديرهاي بيمورد در مورد رفتارهاتون با زير دستان تجديد نظر كنيد و حق رو ناحق نكنيد نه سرمايه‌هاي جوانان را در اين مورد هدر بدهيد بعد هم هيچ نتيجه‌اي نداشته باشه.

avatar
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۵:۰۵

با سلام قسمت خانم سعادت واقعا تكان دهنده بود من براي ايشان وهمه بيماران سرطاني آرزوي سلامتي دارم.

avatar
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۵:۵۱

درود بر ایسنا. واقعا از شما برای برگزاری این همایش سپاسگزارم. واقعا مهدوی‌کیا خوب گفته که "ایسنا بنیانگذار اخلاق‌گرایی در فوتبال ایران شده است".

avatar
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۶:۰۰

واقعا از ايسنا به خاطر اين کارشون ممنونيم ايسنا بهترين خبرگزاري ايرانه و واقعا بايد از اين خبرگزاري و رئيس محترم آن تجليل شود.

avatar
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۶:۴۹

اين تقديرهاي سطحي و نمايشي ارزوني رسانه هاي ايراني که فقط منتظرن يه بازيکن يه گوشه دست از پا خطا کنه تا به اسم دفاع از اخلاق به غيراخلاقي ترين شکل ممکن لهش کنند. اصلا مظلومتر از اين کلمه اخلاق هم داريم؟!

avatar
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۶:۰۷

درود بر ايسنا خبرگزاري اول ايران