• شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 92121006417
  • منبع : نمایندگی سمنان

"برج کاشانه"نگینی بر انگشتری بسطام؟

"برج کاشانه"نگینی بر انگشتری بسطام؟

ایسنا/سمنان مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان، برج کاشانه را یکی از آثار تاریخی شاخص شهر بسطام و شهرستان شاهرود دانست و گفت: این اثر تاریخی که در جنوب بسطام و در نزدیکی مسجد جامع این شهر واقع شده از یک برج چند ضلعی تشکیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان، برج کاشانه را یکی از آثار تاریخی شاخص شهر بسطام و شهرستان شاهرود دانست و گفت: این اثر تاریخی که در جنوب بسطام و در نزدیکی مسجد جامع این شهر واقع شده از یک برج چند ضلعی تشکیل شده است.

محمدحسین بحرالعلومی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، در گذشته موذن مسجدجامع شهر تاریخی بسطام از فراز این برج اذان می‌گفته است.

وی با بیان اینکه این اثر متعلق به دوره ایلخانی است تصریح کرد: ارتفاع این برج از درون 24 متر و از بیرون نزدیک به 20 متر است.

وی اضافه کرد: شکل خارجی آن چند ضعلی منتظم 30 ضلعی است. در بالای برج دو حاشیه از آجرهای بزرگ وجود دارد که روی آن مطالبی نوشته شده است. همچنین در ضلع جنوب غربی این برج روی یک آجر کلمه بسم الله الرحمن الرحیم با خط ثلث بسیار زیبایی حک شده است.

وی با بیان اینکه سقف برج در گذشته فرو ریخته است افزود: این اثر تاریخی در دوره های بعد مرمت و بازسازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه برخی معتقدند که این برج آتشکده زرتشتیان قبل از اسلام بوده است اظهارکرد: برخی از شرق شناسان از جمله آندره گدار بر این گمان هستند که این بنا از آثار غازان خان مغول است و نام اصلی آن غازانه بوده که به مرور زمان و بدون توجه به اصل آن کاشانه نامیده شده است.

بحرالعلومی، برج کاشانه را یکی از آثار تاریخی مجموعه تاریخی بسطام ارزیابی کرد و گفت: این مجموعه در برگیرنده چندین اثر تاریخی و از جمله مجموعه بایزید بسطامی، امامزاده محمد، مسجد و خانقاه بایزید، منار بسطام، موزه عرفان و... است که همگی در همجواری و نزدیکی هم واقع شده‌اند.

وی ادامه داد: پرونده ثبت جهانی این مجموعه تاریخی بیش از دو سال است که مطرح است و قرار است خانه‌هایی که مابین مجموعه بایزد با مسجد جامع و برج کاشانه قرار گرفته و در دهه‌های اخیر ساخته شده‌اند تملک شود و همه این مجموعه‌ها به هم وصل شود که اگر این اتفاق بیفتد، مجموعه بی نظیری به وجود خواهد آمد که گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند کما اینکه امروزه نیز این مجموعه یکی از پر بازدیدترین مجموعه‌های تاریخی استان و کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha