مسعود جعفریجوزانی ضمن مقایسه «کوروساوا» (کارگردان مطرح ژاپنی) با زندهیاد علی حاتمی گفت: کدام بیراهه را رفتیم که در سینما به فلج فکری دچار شدهایم؟
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بخش نخست بزرگداشت پنج استاد بازیگری ایران در حالی برگزار شد که حاضران یاد و خاطره علی حاتمی که هر پنج استاد پیشکسوت بازیگری (عزتالله انتظامی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی و داود رشیدی) با او خاطرات زیادی داشتند را زنده کردند.
جعفریجلوه: به قول زندهیاد حاتمی، آیین چراغ، خاموشی نیست
در ابتدای این مراسم، محمدرضا جعفری جلوه ضمن خیرمقدم به حاضران درباره این آیین بزرگداشت و سپاس گفت: این محفل، محفل سپاس و افروختن چراغ راه است. محفل دل سپردن به سینمای ملی، سینمای اصیل ایرانی، سینمای متعهد، سینمای شرقی، دینی و ایرانی و سینمای امید.
وی خاطرنشان کرد: امشب یادکردی است از علی حاتمی؛ مردی که چراغ راه است و میگفت آیین چراغ، خاموشی نیست.
جعفریجوزانی: کدام بیراهه را رفتیم که به فلج فکری دچار شدهایم؟
در ادامه این مراسم، مسعود جعفریجوزانی روی سن آمد و با یادآوری منش علی حاتمی بیان کرد: داخل سالن وقتی با علی معلم و دخترم صحبت میکردیم، برایمان یک سوال پیش آمد: «کدام بیراهه را رفتیم که داریم در سینما به فلج فکری دچار میشویم؟»
وی توضیح داد: با خودم فکر میکردم که در این دنیا، کمتر آدمی است که بتواند «کسی» شود، کمتر کسی است که بتواند متکبر نباشد و کم آدمی است که بتواند متکبر و حریص نباشد و در عین حال شیرین باشد. چنین چیزی خیلی سخت است، اما من وقتی به فیلمهای علی حاتمی نگاه میکنم، در او چنین خصلتی را میبینم.
این تهیهکننده و کارگردان سینما و تلویزیون سپس با تاکید بر فرهنگ اصیل ایرانی که در فیلمهای زندهیاد حاتمی دیده میشود، افزود: یکی از خامدستهای روز که نگاهشان در کپیکاری فیلمهای هالیوودی است، میگفت چقدر شیر آبانبار و چقدر چلچراغ نشان دهیم؟! بغضم گرفت. اگر یک نگاه به فیلمهای علی حاتمی میکنیم که این چلچراغها چقدر زیباست و او تا چه حد آنها را زیبا تصویر کرده است.
جعفریجوزانی: فقط «کوروساوا» را میتوان با «علی حاتمی» مقایسه کرد
جعفریجوزانی در ادامه سخنانش با تاکید بر جسارت علی حاتمی در تصویر کردن وقایع تاریخی و فرهنگ ایرانی اظهار کرد: در این زمینه تنها کوروساواست که میتوان او را با علی حاتمی مقایسه کرد. کسی را قبل و بعد از انقلاب نمیتوان با جسارت حاتمی یافت.
وی توضیح داد: همانطور که کوروساوا از آداب سامورایی و آیینهای مذهبی ژاپن الهام میگرفت و نشانههای تازهای در جهان امروز پیدا میکرد، علی حاتمی نیز از فرش و آیینهایی مانند شاهنامهخوانی، تعزیه و آیین پهلوانی، واژهها و حرکت رقصگونه را پیوند میداد و از آن اسطوره بیرون میآورد.
کارگردان «در چشم باد» سپس با اشاره به شرایط امروز تولید آثار سینمایی و هنری گفت: این روزها حرفهای عجیبی میشنویم که خالق یک اثر را موجودی مستقل و جدا از هموطنانش میبینند، اما مگر میشود؟
این تهیهکننده سینما یادآور شد: اگر در هر اثر هنری، سیاسی یا اجتماعی که پدید میآید دقت کنیم، میبینیم که آن اثر از درون گفتمان موجود در جامعه و آرزوهای پنهان و پیدای سیاسی، اجتماعی و ... نشات گرفته است. پس همه یک ملت در ساخت یک اثر بومی سهیم هستند.
وی بار دیگر ضمن تمجید از جسارت زندهیاد علی حاتمی در به تصویر کشیدن فرهنگ ملی ایران عنوان کرد: من هنوز کسی را با آن جرات ندیدهام که نخواهد سر هر بازاری خود را بفروشد. علی حاتمی برای ایران بزرگ و فرهنگ ملی ایران است. او تنها سینماگری است که کاملا از خودگذشته و در مقابل همه طعنهها و کنایههای ابلهانه دوام آورد.
مسعود جعفریجوزانی در پایان سخنانش با ابراز امیدواری از اینکه سینماگر دیگری مانند علی حاتمی در ایران ظهور کند، گفت: امیدوارم یک بار دیگر بعضی از فیلمسازان ما از خود این شهامت را نشان دهند که از خودشان بگذرند و نگران یکسری یاوهسراییهای روزنامهها که شلوغ میکنند، نباشند و بخواهند برای یک ملت رویا بسازند. آرزو میکنم یک بار دیگر سینمایی شبیه سینمای علی حاتمی و حتی جلوتر از او را ببینم.
لیلا حاتمی: موقعیتی استثنایی داشتم
به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم لیلا حاتمی هم روی سن رفت و ضمن ابراز افتخار به حضور در مراسمی که به نام پیشکسوتان بازیگری نامگذاری شده است، گفت: نزدیکی من به بازیگری از کودکی شروع شد؛ کودکی که خیلی وقتها در کنار بزرگان بازی میکرد، آنها را نگاه میکرد و از نزدیک شاهد کار و زندگیشان بود.
وی افزود: موقعیتی که من داشتم موقعیتی استثنایی بود و نعمتی که از آن بهره بردم خیلی فراتر از جایگاه من به عنوان بازیگر است.
فرزند زندهیاد علی حاتمی در پایان گفت: اینکه به عنوان دختر علی حاتمی اینجا ایستادهام، برایم بسیار باارزش است.
سپس، محمدرضا جعفریجلوه (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) در حضور علیرضا رضاداد و مسعود جعفریجوزانی به پاس قدردانی از یک عمر تلاش هنری خانواده حاتمی، تابلوی نفیسی را با خط استاد امیرخانی به لیلا حاتمی اهدا کرد.
امین تارخ: دلم برای خودم میسوزد
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت پنج استاد بازیگری و یادی از علی حاتمی، امین تارخ به عنوان کسی که با زندهیاد علی حاتمی کار کرده بود، روی سن رفت و ضمن اشاره به صحبتهای مسعود جعفریجوزانی گفت: آقای جوزانی پرسیدند که چه شد که به کجراهه رفتیم. فکر میکنم خیلی از ما دلمان برای خودمان میسوزد. حداقل من که دلم برای خودم میسوزد.
وی توضیح داد: من سینما را با بیضایی شروع و با رخشان بنیاعتماد، رسول صدرعاملی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی و علی حاتمی ادامه دادم. اما در شرایط حاضر با دریافت 30 تا 35 فیلمنامه در سال گذشته ترجیح دادم که بیکار بمانم و به این کجراهه پا نگذارم. امیدوارم خیلی زود حال همهمان بهتر شود.
این استاد بازیگری سپس با اشاره به قدرت سینمای حاتمی در تصویر کردن فرهنگ ایرانی بیان کرد: هر بار که یک عکس یا یک فریم از فیلم هالیوودی یا بالیوودی را ببینیم، متوجه میشویم که آن فیلم یا صحنه مربوط به سینمای آمریکا یا هند است اما در ایران تنها یک علی حاتمی است که حتی یک عکس یا فریم از فیلمهای او میتواند نشان دهد که فرهنگ ایرانی و ملی در آن جاری است.
امین تارخ در بخش پایانی سخنانش، به عنوان عضو هیات مدیره انجمن بازیگران ضمن گله و تشکر توأمان از بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: از طرف انجمن بازیگران گلهای دارم که بد نبود از جانب آقای جعفریجلوه، ما هم در جریان برگزاری چنین مراسمی قرار میگرفتیم تا شاید بتوانیم سهم خودمان را در آن ایفا کنیم اما در هر صورت از ُحسن انتخاب این پنج استاد برای تجلیل در چنین مراسم باشکوه و صمیمیای از مدیرعامل بنیاد فارابی تشکر میکنم.
به گزارش ایسنا، تارخ سپس متنی توصیفی را درباره پنج استاد بازیگری قرائت کرد.
انتهای پیام


نظرات