• دوشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92121208220

/تحلیل تازه ترین گزارش وضعیت جهانی محصولات تراریخته تجاری/

100 تن بذر تراریخته ایرانی، خوراک موش‌ها شد!/تحقیقات تولیدبرنج تراریخته حاوی آهن در کشور

100 تن بذر تراریخته ایرانی، خوراک موش‌ها شد!/تحقیقات تولیدبرنج تراریخته حاوی آهن در کشور

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: در حالی که سطح زیرکشت محصولات تراریخته با رشدی 100 برابری نسبت به سال 1996 به 175.2 میلیون هکتار رسیده با جلوگیری از کاربرد مهندسی ژنتیک کشاورزی طی هشت سال گذشته نه تنها به سال 1384 که به هفت، هشت سال قبل از آن برگشته ایم.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: در حالی که سطح زیرکشت محصولات تراریخته با رشدی 100 برابری نسبت به سال 1996 به 175.2 میلیون هکتار رسیده با جلوگیری از کاربرد مهندسی ژنتیک کشاورزی طی هشت سال گذشته نه تنها به سال 1384 که به هفت، هشت سال قبل از آن برگشته ایم.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکتر بهزاد قره یاضی که در نشست اعلام گزارش وضعیت جهانی محصولات تراریخته تجاری در انتهای سال 2013 سخن می‌گفت با ابراز تاسف از این که با اقدامات صورت گرفته طی دولت‌های نهم و دهم از تولیدکننده پیشتاز برنج تراریخته در دنیا به جایگاهی عقب تراز بورکینافاسو و سودان تنزل یافته ایم، اظهار داشت: در سال 2013 بار دیگر رکورد سطح زیر کشت جهانی محصولات تراریخته شکسته شد و از مرز 175 میلیون هکتار گذشت. بر اساس این گزارش 27 کشور شامل 19 کشور در حال توسعه به کشت محصولات تراریخته اشتغال دارند که آمریکا همچنان بزرگترین تولیدکننده این محصولات در دنیاست.

رییس انجمن ایمنی زیستی تصریح کرد: کشت گیاهان حاصل از مهندسی ژنتیک (تراریخته) از سال 1996 آغاز شده که میزان سطح زیرکشت این محصولات با نرخی خیره کننده افزایش یافته و در حال حاضر 100 برابر افزایش داشته است که نشانه مفید و سالم و سودآور بودن آنهاست چون اگر محصولی عیب و ایراد داشت فورا حذف می‌شد.

در کشت تراریخته ها از سودان و بورکینافاسو هم عقب مانده ایم!

محصولات تراریخته در حال حاضر در 19 کشور در حال توسعه از جمله برزیل، آرژانتین، چین، هند، آفریقای جنوبی، بورکینافاسو، پاراگوئه، بولیوی، اروگوئه، فیلیپین، میانمار، مکزیک، کلمبیا، شیلی، هندورابی و کاستاریکا کشت می‌شوند که با وجود قرار داشتن در فهرست کشورهای تولیدکننده این محصولات در سال 2005 با کشت برنج تراریخته، چند سالی است که به دلیل مخالفت با کاربرد فناوری مهندسی ژنتیک کشاورزی در کشور از این فهرست خارج شده ایم و نه فقط در عرصه جهانی که از کشورهای منطقه نظیر پاکستان هم عقب مانده ایم.

بذور برنج تراریخته ایرانی را خوراک موش ها و گنجشک‌ها کردند!

مبدع نخستین گونه برنج تراریخته مقاوم به آفات پروانه‌یی و پایه گذار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی که طی سال‌های دولت نهم و دهم از ریاست این پژوهشکده برکنار شده و اخیرا بار دیگر مسوولیت این پژوهشکده را عهده دار شده است، خاطرنشان کرد: تولید مزرعه‌یی انبوه و تجاری برنج تراریخته از 1383 آغاز و تا سال 85 ادامه داشت اما با استقرار دولت نهم از سال 84 بالغ بر 102 تن بذور باارزش برنج تراریخته به غل و زنجیر کشیده و نابود شدند. طی بازدیدی که اخیرا در راستای ارزیابی وضعیت کشور در حوزه مهندسی ژنتیک کشاورزی از محل نگهداری بذور برنج تراریخته داشتیم جز تاسف حاصل نشد. بذرها در انباری متروکه لابه لای زباله ها پخش بوده و محل به لانه موش‌ها و گنجشک‌ها تبدیل شده به طوری که حتی یک دانه بذر امکان سبز شدن ندارد.

نشست خبری دکتر قره یاضی.عکس: صابر شاکری

وی با اشاره به کشت محصولات تراریخته در آمریکا، کانادا، استرالیا و کشورهای مختلف اروپایی از جمله اسپانیا، پرتغال، چک و اسلواکی گفت: وقتی برای اولین بار این محصولات تراریخته در آمریکا کشت شد مخالفان مطرح می‌کردند که این فناوری به درد کشورهای در حال توسعه نمی‌خورد و به درد کشورهای پیشرفته مثل آمریکا می‌خورد ولی الان که میلیون‌ها هکتار از اراضی زراعی در 19 کشور در حال توسعه زیرکشت این محصولات رفته، چه پاسخی دارند؟

کشت تراریخته ها طی 18 سال 100 برابر شد

قره یاضی تصریح کرد: براساس تازه ترین گزارش وضعیت جهانی محصولات تراریخته تجاری که توسط سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) منتشر شده در سال 2013، هم بورکینافاسو و هم سودان سطح زیر کشت پنبه تراریخته خود را به ترتیب 50 و 300 درصد افزایش داده اند و هفت کشور کامرون، مصر، غنا، کنیا، مالاوی، نیجریه و اوگاندا آزمایش‌های مزرعه‌یی که مرحله ماقبل تصویب برای تجاری‌سازی است را انجام داده اند. لذا فناوری مهندسی ژنتیک هم برای کشورهای پیشرفته و هم در حال توسعه مفید بوده و هیچ فناوری‌ای در تاریخ کشاورزی دنیا به این سرعت مورد پذیرش قرار نگرفته که در مدت 18 سال 100 برابر افزایش یابد.

عمده سویای وارداتی کشور، تراریخته است

وی خاطرنشان کرد: به خاطر برتری زیاد محصولات تراریخته‌ در اغلب کشورها مثل آمریکا اساسا نمونه غیرتراریخته محصولاتی که تراریخته‌اش تولید شده، یافت نمی‌شود. در حال حاضر 79 درصد از سویای تولیدی دنیا یعنی تقریبا تمام سویای موجود در بازار تجارت جهانی، تراریخته است و آنالیزهای انجام شده روی نمونه های وارداتی سویا در کشور هم این مساله را تایید کرده است اگرچه با توجه به این که عمده واردات سویای کشور از آمریکا و یکی، دو کشور دیگر تولیدکننده اصلی سویای تراریخته دنیاست بدون انجام این آزمایش‌ها هم تراریخته بودن سویای وارداتی به کشور محرز است.

سوء استفاده هندی ها با ماهیگری از آب آلوده تحریم‌ها!

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تنها بخش بسیار اندکی از سویای وارداتی کشور که هندی‌ها به دلیل مسائل ناشی از تحریم‌ها در زمینه انتقال ارز در ازای بدهی‌های خود به ایران تحویل می‌دهند غیر تراریخته است. البته هند اوج سوء استفاده را از شرایط ناشی از تحریم‌ها می‌کند و بدهی های خود را با صادرات محصولات کشاورزی مثل برنج و سویا با قیمتی بیشتر از قیمت واقعی آنها به ایران تسویه می‌کند به طوری که در حالی که واردات برنج ما از هند با 60 درصد افزایش به حدود 1.7 میلیون تن رسیده، هزینه آن 80 درصد بیشتر شده است.

آغاز کشت تجاری ذرت متحمل به خشکی

رییس انجمن ایمنی زیستی تصریح کرد: خبر خوب دیگری که در تازه ترین گزارش وضعیت جهانی محصولات تراریخته تجاری دیده می‌شود، تولید تجاری ذرت متحمل به خشکی برای اولین بار است. یکی از ادعاهای بی اساس منتقدان کشت محصولات تراریخته‌ این بود که صفات ایجاد شده در این قبیل محصولات تنها برای کشورهای صنعتی مفید است که حال با تولید ذرت متحمل به خشکی راه تولید این محصولات در کشورهای در حال توسعه مثل ایران هموارتر می‌شود. کشت ذرت متحمل به خشکی حتی اگر منجر به افزایش تولید نشود از خسارت‌های ناشی از خشکسالی و در نتیجه افزایش قیمت ذرت در بازارهای جهانی می‌کاهد. هفته گذشته، وزیر کشاورزی‌ بنگلادش در حرکتی نمادین نشاء بادمجان تراریخته را به 20 کشاورز از نواحی مختلف این کشور داد و مجوز تولید آن در سراسر کشور را صادر کرد که مهر ابطال دیگری بر ادعای عدم استفاده خوراکی از محصولات تراریخته است که البته با توجه به تولید و مصرف گسترده روغن و آرد سویای تراریخته در دنیا چنین ادعایی محلی از اعراب نداشته است.

شکسته شدن رکورد کشت تراریخته ها در اروپا

وی در ادامه از افزایش سطح زیر کشت این محصولات در اروپا خبر داد و گفت: در سال 2013 با کشت محصولات تراریخته در قریب به 150 هزار هکتار از اراضی اروپا سطح زیر کشت این محصولات در قاره سبز به بالاترین میزان در سال‌های اخیر رسید.

محرومیت ایران از سود 117 میلیارد دلاری کشت تراریخته ها

قره یاضی خاطرنشان کرد: کشت محصولات تراریخته بین سال‌های 1996 تا 2012 ضمن افزایش تولیدات زراعی به ارزش 116.9 میلیارد دلار، بیشترین سود را هم برای محیط زیست داشته اند چرا که میزان مصرف ماده موثره آفت‌کش‌های شیمیایی را به میزان 497 میلیون کیلوگرم کاهش داده و تنها در سال 2012 از تولید 26.7 میلیارد کیلوگرم گازکربنیک جلوگیری کرده اند که معادل حذف حدود 11.8 میلیون خودرو از جاده‌هاست. حفظ تنوع زیستی از طریق صرفه‌جویی در کشت 123 میلیون هکتار زمین از 1996 تا 2012 و کمک به رفع فقر و گرسنگی از طریق کمک به بیش از 16.5 میلیون کشاورز خرده‌پا و بیش از 65 میلیون خانواده‌های تحت پوشش این کشاورزان که جزو فقیرترین مردم جهان محسوب می‌شوند از دیگر مزایای تولید محصولات تراریخته بوده است.

نشست خبری دکتر قره یاضی عکس: صابر شاکری

انتصاب قائم‌مقام تولید محصولات تراریخته در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در ادامه درباره برنامه های پژوهشکده در زمینه تولید گیاهان تراریخته و پیگیری روند کشت تراریخته ها در کشور گفت: در ابتدا لازم است تصویری روشن از آنچه طی هشت سال گذشته بر مهندسی ژنتیک کشاورزی کشور گذشته داشته باشیم که در این راستا برای اولین بار قائم‌مقام تولید محصولات تراریخته را در پژوهشکده تعریف کرده ایم که در تماس با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف کشور وضعیت فعلی کشور در این زمینه را مشخص کنیم. در زمینه کشت تراریخته ها با توجه به نابودی تمام بذور برنج تراریخته، کار دشواری در پیش داریم.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی چندی پیش با تحقیق و تفحص، علل اجرایی نشدن قانون ملی ایمنی زیستی را پیگیری و مسوولان سازمان محیط زیست، وزارت خارجه، دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی و بخش‌هایی از وزارت جهاد کشاورزی را محکوم کرد که امیدواریم دستگاه‌های مسوول این پرونده را که با امنیت غذایی کشور ارتباط دارد با جدیت پیگیری کنند البته نه برای مچ‌گیری بلکه برای این که در آینده کسی جرات ایستادگی در برابر رشد فناوری‌های پیشرفته در کشور را پیدا نکند. تجربه فناوری هسته‌یی نشان داده همین که یک قدم تعلل کنیم به حدی عقب می‌افتیم که باید هزینه گزافی برای حقوق حقه خود بپردازیم.

قره یاضی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس که گفت نکند کشورهای پیشرفته محصولات تراریخته را تنها برای صادرات به کشورهای توسعه نیافته تولید می‌کنند، گفت: چنین مساله ای به هیچ وجه صحت ندارد. در حال حاضر 95 درصد سویا و 96 درصد ذرت تولیدی آمریکا تراریخته است که نیاز جمعیت 400 میلیون نفری این کشور را تامین کرده و به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود. صادرات کشاورزی در این حجم به سرعت قابل ردگیری است و هیچ یک از گروه‌های مخالف محصولات تراریخته هم چنین ادعایی را مطرح نکرده اند.

وی تصریح کرد: 27 کشور تولیدکننده محصولات تراریخته در 18 سال اخیر که این محصولات را مصرف می‌کنند بیش از نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند و دیگر کشورها از جمله ایران هم سال‌هاست که از طریق واردات این قبیل محصولات را مصرف می‌کنند.

18 سال مصرف تراریخته ها در دنیا، بزرگترین آزمایش میدانی

قره یاضی تصریح کرد: طی 18 سال مصرف هزاران میلیون تن محصول تراریخته توسط میلیاردها نفر از مردم دنیا که بزرگترین آزمایش میدانی صورت گرفته در جهان است حتی یک گزارش مستند در خصوص عوارض مصرف این محصولات منتشر نشده و وزارت بهداشت کشورها سلامت این محصولات را تایید کرده‌اند.

جایزه 10 میلیون تومانی دکتر قره یاضی برای ارائه گزارش دولتی در خصوص مضرات تراریخته ها!

رییس انجمن ایمنی زیستی در عین حال جایزه ای 10 میلیون تومانی هم برای خبرنگاری که بتواند مقاله ای معتبر یا گزارش رسمی دولتی در خصوص مضرات تراریخته ها ارائه کند تعیین کرد!

تحقیقات تولید برنج حاوی ویتامین و آهن در کشور

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به آغاز طرح تولید برنج حاوی ویتامین در پژوهشکده گفت: در زمینه تولید برنج حاوی آهن هم پروژه مشترکی را با همکاری موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج در دست اجرا داریم که طی سه، چهار سال آینده به نتیجه می‌رسد.

وی درباره وضعیت تولید پنبه تراریخته گفت: بذرهای پنبه تراریخته که سال 84 آماده آزمایش میدانی بود از بین نرفته بلکه در واریته منسوخ کوکر100 بود و اجازه تولید واریته‌های پرمحصول آن را ندادند که تلاش می‌شود آن را با واریته‌های مناسب مثل ساحل تلاقی دهیم و امیدواریم قبل از پایان دولت آن را به آزمایشگاه مزرعه‌ای برسانیم.

گلخانه تراریخته پژوهشکده در خدمت همه محققان کشور

به گزارش ایسنا، موسس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در پاسخ به خبرنگار دیگری که در خصوص وضعیت گلخانه تراریخته که آن را تنها دستاورد دولت‌های نهم و دهم در زمینه تولید تراریخته ها عنوان کرد، پرسید، اظهار داشت: طرح گلخانه تراریخته هم مربوط به قبل از دولت نهم است و نقشه آن هم تهیه شده بود ولی اجرای آن در سال 84 متوقف شد تا این که اواخر 91 کار را مجددا شروع کردند که می‌تواند با رفع نواقص احتمالی استفاده شود. قصد داریم این گلخانه را در اختیار همه واحدهای پژوهشی و شبکه آزمایشگاه‌های بیوتکنولوژی کشور قرار دهیم و سعی می‌کنیم هزینه استفاده از آن را هم از ستاد توسعه فناوری زیستی بگیریم تا هزینه ای به محققان تحمیل نشود.

بودجه سال آینده پژوهشکده تنها جوابگوی حقوق محققان است!

وی در ادامه درباره بودجه سال آینده پژوهشکده گفت: از نظر اعتبارات وضع بسیار نگران کننده وحتی مایوس کننده است و احتمالا باید منتظر 94 باشیم. بودجه تعیین شده تنها در حدی است که حقوقی پژوهشگران را بدهیم که گوشه‌ای بنشینند و چای بخورند و این رقم بودجه اصلا به تحقیقات نمی‌رسد! خواهش ما این است که مسوولان مربوطه به بحث اعتبارات پژوهشی توجه بیشتری داشته باشند.

قره یاضی در خصوص روند اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی گفت: این آیین نامه یکی از قوانینی بود که یکی، دو هفته مانده به پیان دولت دهم به صورت فله‌یی ابلاغ شد. در خود آیین نامه، تاریخ تصویب آن، 19 فروردین 91 یعنی 15 ماه پیش از ابلاغ آن نوشته شده بود که باید پرسید این 15 ماه فاصله برای چه بوده در حالی که مطمئنا این تاریخ تصویب صحت ندارد و آیین‌نامه که مورد مخالفت انجمنهای علمی قرار گرفته، اساسا مصوب شورای ملی ایمنی زیستی نیست. معاون اول رییس جمهور دستور لغو این آیین نامه را داده که متاسفانه سازمان محیط زیست تاکنون در این زمینه اقدامی نکرده است.

دکتر ابتکار، مخالفتی با تولید تراریخته ها پس از بررسی های ایمنی ندارد!

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری که با اشاره به سابقه مخالفت دکتر ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با کشت برنج تراریخته در اواخر دولت هشتم، احتمال تداوم این مخالفت‌ها را پرسیده بود، گفت: دکتر ابتکار از شخصیت‌های برجسته‌ای است که بر انجام کارها با رعایت جنبه‌های ایمنی تاکید دارند و هیچ‌گاه مخالف کشت تراریخته‌ها نبوده بلکه بر آنالیز احتمال خطر و بررسی های زیست محیطی تاکید داشته‌اند که تمام این مطالعات انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۸:۵۵

در کدام کشور پيشرفته اروپايي محصول تراريخته (ترانسژنيک) توليد مي شود؟ آمريکا هم محصولات تراريخته را به کشورهايي که استاندارد پاييني دارند صادر مي کند. اصولا دستکاري در ساختار ژنتيکي موجودات زنده مردود است. قبول نداريد؟ به دليل شکل گيري حزب سبز اروپا رجوع کنيد. شما که تحصيل کرده آنجا هستيد. شما ديگر چرا؟!